Samsung Galaxy S7 edge 32GB Zwart Review

emzed 15 december 2016, laatste update op 15 december 2016, 747 views

Samsung Galaxy S7 edge 32GB Zwart

Samsung heeft nog mijlen te gaan voor wat betreft verfijning van een telefoon.

Pluspunten

• Camera
  • Scherm
  • Verhouding scherm vs behuizing
  • Contactloos betalen

Minpunten

• Slechte fingerprint reader
  • Geen verfijnd OS
  • Lichtsensor
  • Prijs-prestatie verhouding
  • Nerveuze interface
  • Lag

Om te beginnen een stuk achtergrond, ik ben al lange tijd Android gebruiker en heb een hele reeks Android toestellen gehad sinds de HTC Desire (2010), altijd 'flagships'.

Een jaar geleden een uitstapje gemaakt naar de iPhone 6 (64gb), maar in september toch weer de SGS S7 Edge gekocht.
Dit vooral door de overwegend positieve reviews op de Samsung Galaxy S7. En het leek me weer lekker om te tweaken met m'n telefoon. De specs, wow: beste camera op dat moment (echt), 5,5" Amoled met 76,1% schermgrootte, high res, waterdicht, wireless charging, 3600 mAh batterij.

De positieve punten. De camera is werkelijk subliem goed en ook dubbelklik op de home button om deze te starten werkt goed. Waterdicht: dat is een goede feature (niet getest overigens). Een fysieke backbutton is ook heerlijk in de meeste apps. En Super Amoled is prachtig.

Negatieve punten;
- Het Edge scherm zit er fantastisch uit, maar je hebt er meer last dan gemak van. Je drukt vaak ongewild op de zijkant van het scherm. Ook de features zoals kunnen zien wie gebeld heeft, nu.nl headlines, shortcuts naar favorieten zijn te slecht uitgewerkt om werkelijk van nut te zijn.
- Fingerprint reader: eindelijk min of meer standaard op Android. Wel pakt hij vaak misreads waarna het toestel zich soms (en soms ook niet) 30 irritante seconden lang blokkeert
- De lichtsensor afstelling is dusdanig dat hij vaak net wat te donker is. Een tikje op de indicator zet dit weer recht, maar het is weer een handeling.
- 3600 mAh is indrukwekkend, maar je redt er net een gewone dag mee, waarbij ik niet bijster veel doe: Twee uurtjes podcast luisteren, af en toe door social media scrollen, af en toe een fotootje maken. De iPhone 6 doet het met de helft (1810 mAh) en houdt het net zolang vol.
- Wireless charging werkt alleen indien er geen cover om je telefoon zit, of een hele dunne.
- Je krijgt er een bedrade headset bij. Met de knop kun je de muziek aan- en uitzetten. Uitzetten lukt altijd wel, aanzetten niet altijd, waardoor je toch weer al fietsend je telefoon uit je binnenzak moet halen om de muziek/podcast weer verder te laten spelen. Irritant.
- Het toestel is razendsnel in sommige taken. Zo gaat na het downloaden van een app de installatie echt bloedsnel. Apps opstarten gaat ook instant. Maar van een vloeiende interface ervaring is nog steeds geen sprake. Bijvoorbeeld de nu.nl app stottert wanneer deze een advertentie tegenkomt. Ook zeer storend.
- Daarbij is er de software. Er zijn een paar grappige features zoals het always on display, de stappenteller en de hartslagmeter. Contactloos betalen met ING werkt goed.
Maar toch voelen al deze gimmicks als goedmakertjes voor de rommel in de rest van het OS; Het homescreen ziet er af fabriek simpelweg niet uit. Maar het is Android, dus Nova launcher + een font pakket bieden uitkomst. Het kost je een paar avondjes priegelen, maar uiteindelijk heb je een redelijk uitziende interface. De geluiden; hoe kan het dat er niet een eenvoudige 'zakelijk' klinkende ringtone in zit? Waarom alleen maar van die vreselijk Aziatische deuntjes? Je schaamt als je gebeld wordt. Idem voor de alarmklok. Verder had ik spontane reboots, gemiddeld eens per week; zo erg dat je het niet eens door hebt. Je haalt je telefoon uit je zak en hij vraagt om de SIM pincode. Blijkbaar weer een reboot gehad. Over het algemeen heb je altijd het idee dat apps blijven draaien in de achtergrond.

De conclusie was eigenlijk dat ik terug bij Android niets gemist had. Maar wel een hoop ergernissen ervoor terug. Als je maximaal 300~400 zou uitgeven voor een telefoon, dan zou je dat op de koop toenemen. Maar bij het dubbele daarvan niet. Wat ik evt had kunnen missen is het downloaden van files, maar dat is achterhaald in deze streaming tijd. Ook third party keyboards mogen tegenwoordig in iOS. Widgets maar die heeft iOS ook. Of het kunnen rooten, waarbij je eigenlijk alleen maar op zoek bent naar... juist, een betere telefoon ervaring.

Ik heb mijn conclusie getrokken en heb mijn toestel inmiddels weer verkocht. Ik ben terug naar mijn iPhone 6 van twee jaar oud, welke ik aan mijn vrouw had gegeven. Het toestel staat weer ramvol apps maar is nog steeds even vloeiend. De batterij zingt het nog steeds met gemak de hele dag uit. Mijn vrouw heeft nu een iPhone 7 en we zitten helemaal in de Apple wolk.
Couldn't be happier 😁

Heb jij ook een Samsung Galaxy S7 edge 32GB Zwart?

Deze review kan ik nauwelijks serieus nemen.

Duidelijk de Edge gebruikt, maar in het achterhoofd al besloten dat de iPhone zou winnen.

Geloof je dit zelf? Ik in ieder geval niet.
Inderdaad, met zo weinig telefoon gebruik gaat 'ie makkelijk anderhalve tot twee dagen mee.

Daarnaast is het algemeen bekend dat iOS betere batterijmanagement heeft dan Android, vandaar de vaak minimaal 3000mAh accu's in deze toestellen.

Dit toestel is hoe dan ook vloeiend wanneer 'ie stampvol apps staat. Ik geloof echt niet dat de Exynos 8 met dusdanig veel RAM (en max 32GB aan apps) trager reageert dan de iPhone 6.

En als dit toestel in jouw geval het "terug ontdekken van Android" was, dan ben je sowieso met Samusng niet aan het juiste adres: veel bloatware en een doorgaans trage UI. Neemt niet weg dat dit flink verbeterd kan worden met o.a. een andere launcher, zoals Nova, Google Now of Pixel.

Als laatste ben ik het niet eens met dit negatieve punt:
( - ) Prijs-prestatie verhouding
• Zeker wanneer je van een iPhone 6 afkomt, welke waarschijnlijk duurder was in aanschaf;
• De camera van dit toestel is namelijk subliem, beter dan die van de iPhone 6 (check Dx0Mark) Het scheelt niet veel (score 88 t.o.v. 82), maar het is beter. Punt;
• Daarnaast heeft dit toestel een (S)AMOLED scherm, welke er ook gewoonweg mooier uitziet dan die van de iPhone - kleuren zijn wat verzadigd, maar dit is in te stellen.;
• De iPhone 6 is niet waterbestendig, deze wel;
• Wireless charging (of voor zover je het gebruikt) is in geen enkele iPhone ingebouwd;
• Het geheugen is uitbreidbaar;
• En hoezo schaam je je voor de "vreselijke Aziatische deuntjes"? - het is Android. Je kunt probleemloos je ringtone veranderen in een handomdraai. Zelfs je favo Marimba is downloadbaar! Gewoon even instellen. Je bent een Tweaker;
• En je kiest, nogmaals, wel voor een heel aparte reeks in de Android serie als je van Apple afkomt hoor; Edge en Samsung (met doorgaans brakke UI) - ik denk dat je meer gehad had aan de Samsung Galaxy S7 (de niet-Edge) i.c.m. een andere launcher.

De spontane reboots is waarschijnlijk op te lossen door een herinstallatie van je telefoon.
En dat van die bedrage koptelefoon is met alle telefoons het geval. Lijkt me wel in de app te zitten? Want zo doet Google Music het dan weer wel, en Poweramp (welke ik het liefst gebruik) het niet.

Daarnaast staan er heel erg veel positieve punten in het negatieve-punten verhaaltje. Why?

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 15 december 2016 20:17]

Ik kan het met een aantal punten eens zijn..maar spontane reboots? Dit is een van de weinige toestellen die ik in de laatste jaren gebruikt heb die dat nog niet heeft gehad. Me nokia 5800xm en oneplus one hadden dat best vaak..de nokia overigens elke dag meerdere keren als je em goed gebruikte. Tot zover heb ik zelfs bijna geen last gehad van de updates die het toestel gehad heeft sinds augustus. Vergeleken met de oneplus one een godsgeschenk..en de accu gaat een stukje langer mee.
De lichtsensor geeft em voor mij overigens vaak net wat te fel, maar ik houd gewoon van donker.

Wat ik wel heb als minpunten (gezien ik naar bed moet en het ff snel af moet ronden)

Selfiecamera geeft altijd een onnatuurlijk beeld..
Camera starten door 2x op home te drukken geeft soms de melding: je hebt de camera met snel starten gestart? like duhh..dat was de bedoeling
edge scherm geeft idd snel problemen met vasthouden etc
te weinig ram of iets..hij is gewoon niet echt snel =.=
warmte issues met VR, heavy 4G usage en daardoor niet bijladen.
32GB is te weinig, SD biedt niet voor alles soelaas, en verwijderen van media gaat niet via telefoon :(
Brakke UI is gelukkig op te lossen met nova launcher enz
Geen mogelijkheid voor extra android account, met knox kan ik gelukkig doen wat ik wil
Fingerprint scanner is idd niet de beste, en ik houd niet van de knop
multitasking rijtje is ongemakkelijk
En altijd wel wat kleine bugs af en toe

Dus ok ok, hij is niet perfect..maar tot zover beter dan me oude zooi
Samsung adverteert en positioneert deze telefoon lijnrecht tegenover de iPhone. Zowel in het hoge segment van de consumentenmarkt als in de zakelijke markt. 'Re-think what a phone can do'. Mijn punt is dat het toestel simpelweg tekort schiet om mee te komen. Ik vergelijk hem zelfs nog met mijn iPhone 6 van twee jaar oud. Niet eens de 6s, laat staan de 7.

Voor wat betreft het punt dat ik de Samsung heb gekocht met in het achterhoofd toch weer naar iOS te gaan? Het was eerder andersom, toen ik de iPhone kocht, wilde ik wel eens zien hoe dat nou in werkelijkheid zou zijn. Als je goed gelezen hebt, zie je dat ik veel Android toestellen gehad heb. Ik heb pas een keer een overstap gemaakt toen er eindelijk wat grotere schermen kwamen op Apple, custom toetsenborden kwamen (Swiftkey) en Siri in het Nederlands beschikbaar was. Apple had een in het OS geintegreerde fingerprint reader. Daarnaast vind ik het op de tast kunnen vinden van de home button een absolute must, maar dat is puur persoonlijke voorkeur.

Ik heb het toestel enkele maanden gebruikt en er alle apps opgezet die ik altijd gebruik. Ik schat dat dit er een stuk of 100 zijn. Op iOS heb ik precies dezelfde apps + de standaardmeuk die beide OS'en je erbij leveren. En werkelijk, bij hetzelfde gebruik, in mijn geval: ca 2 uur per dag podcast luisteren, een paar belletjes, whatsappen en social media doorscrollen zijn ze beiden aan het eind van de dag dermate leeg (20~30%), dat je voor de nacht of soms gedurende nacht aan de lader hangt.

Dan even ingaand op een paar losse punten;

De prijs; ik heb de Samsung gekocht in september voor 654,- Op het moment van lancering, was dit toestel overigens ook ca 800,-. Daarvoor mag je gewoon een vlekkeloos opererend apparaat verwachten op alle fronten. Ik heb het toestel voor een habbekrats verkocht, want helaas heb je weinig restwaarde op Android toestellen. Je smijt niet voor de lol afschrijving over de balk, als je weet dat het toestel toch niet gaat houden.

Ik zeg ook letterlijk dat de Samsung bloedsnel is, maar de toepasbaarheid daarvan valt tegen. 'nerveus' is een betere beschrijving. Het scrollen door een Facebook feed gaat weliswaar snel, maar niet constant. Als er iets tussendoor geladen moet worden - een plaatje, filmpje - dan hapert hij even. Blijkbaar kan de Exynos hier geen vloeiende ervaring van maken. Nu.nl app idem. De NOS app doet het daarentegen wel goed. Nu kun je zeggen dat dat aan de app ontwikkelaar ligt, fair enough, maar je zit er als gebruiker wel weer mee!

Spontane reboots zouden gewoon niet moeten voorkomen. Period.

Selfie camera heeft een soort van verzachtende functie. Het lijkt of je een laagje foundation op je gezicht hebt. Ik vond het niet zo erg, maar wellicht niet ieders smaak.

Het dubbelklikken op de homebutton is handig, maar iOS heeft sinds versie 10 het naar rechts swipen vanaf het lockscreen. Dit werkt net zo handig.

Verder probeer ik ook absoluut niet in aanmerking te komen voor de review van de week. Ik wil simpelweg wat tegengewicht bieden voor alle lovende verhalen. Vooral de reviews uit de US schetteren vaak 'I've used this device as my daily driver for the couple of weeks now, and...' Wat ze er niet bijzeggen dat ze niet al hun apps erop zetten. En ook niet dat ze na gebruik weer teruggaan na hun echte daily driver.

Tot slot, ik weet dat ik in deze Android minded t.net community voorzichtig moet zijn me positief te bewoorden over het i-woord. Zie deze review svp niet als flame war richting Samsung of Android in z'n algemeen, prima dat jullie dit naar 0 modereren. Vat het niet op als een aanval op je overtuigingen, ik speel de bal, niet de man.

[Reactie gewijzigd door emzed op 16 december 2016 11:52]

Ik vraag mij serieus af of je de telefoon überhaupt hebt gehad.
Hoe kun je nou met zo weinig gebruik al zonder batterij zijn?
Ik gebruik mijn toestel al een jaar nonstop voor o.a. navigatie, browsen, streaming, foto's maken en meer.
En ik kan er vaak twee dagen mee doen zonder op te laden...

Kijk, dat je IPhones fijner vindt, dat kan.
Ieder zijn mening. Maar je moet geen dingen gaan verzinnen om je "punt te maken".

En spontane reboots? Als dit out of the box al gebeurd heb je overduidelijk een defect product ontvangen. Dit gebeurd nou eenmaal wel eens. En dan is het gewoon een kwestie van terugsturen en een nieuw toestel ontvangen.

[Reactie gewijzigd door EternalGenesis op 22 februari 2017 10:23]

Ik vraag me op mijn beurt weer af of jij en anderen mijn eerste review en mijn reacties wel gelezen hebben. Maar om aan de eerdere tekst toe te voegen, ik heb het toestel 10 weken gehad en intensief gebruikt. Ik weet echt goed hoe Android werkt en hoe je en ander kunt instellen en aanpassen. Je kon mij tot voor ik de iPhone 6 kocht wel enigszins bestempelen als Android fanboy.
Ik denk niet dat de spontane reboots door de telefoon zelf kwamen, het lag waarschijnlijk aan een app. Maar in mijn optiek mag een spontane reboot mag simpelweg niet vaker dan zeg 1 x per 3 maanden voorkomen.
Bij de verkoop van de Samsung heb ik uiteraard verlies moeten nemen. Dus alleen dat al was een enorme drempel voor me om het toestel weg te doen.
Ja, ik denk zelf dat je gewoon veel pech hebt gehad.

Heb zelf namelijk een vergelijkbare ervaring met de Iphone 4 een paar jaar terug.
Toch maakte dat de Iphone 4 geen slecht product.

Maarja het is duidelijk dat dit toestel dan niks voor jouw is en dat kan.
Ik vind het een goede review, ik heb namelijk zelf net een s7 edge gekocht en ik verbaas me erover dat het lezen vanuit de browser laggy is. Dus bedankt hiervoor! Maar goed ik ga kijken of ik dat kan oplossen de met de instellingen te rommelen. Wellicht dat met de keuze voor fhd het beter wordt.