Acer Liquid Z6 Plus Grijs Review

Zanthr 15 december 2016, laatste update op 15 december 2016, 575 views

Acer Liquid Z6 Plus Grijs

Mooie afwerking, maar toch wat storende zaken: Vingerafdrukscanner werkt matig, de home-knop voelt goedkoop aan, en de Acer software die er standaard op staat zit in de weg,voegt niets toe. Wel prima oortjes en dual SIM (helaas alleen twee keer micro). 32Gb is fijn, afgeronde hoeken doen Galaxy Edge-acht aan.

Pluspunten

• 32Gb opslag
  • fijn formaat
  • voelt slank aan

Minpunten

• Vingerafdrukscanner
  • Software
  • Home-knop

De telefoon heb ik nu twee weken in bezit. Ik ga hem niet vergelijken met mijn andere telefoon, een Lumia 640, want het zijn twee totaal verschillende apparaten. De Lumia is prima voor eenvoudig gebruik. De toegevoegde waarde van de Acer is een wat groter scherm, dual SIM, en meer apps voor bijvoorbeeld mijn Mi Band 2 en voor Kodi.

Op zich is het best een mooie telefoon. Hij heeft geen Snapdragon maar een MediaTek chip, en daar voel je niks van in negatieve zin. Het formaat van 5,5 inch vind ik prettig bij mailen en internetten. Verder luister ik veel audioboeken en gebruik ik hem bij navigatie.

De Liquid heeft mooie afgeronde hoeken. Het scherm loopt ook lichtjes rond af langs de kanten en hierdoor voelt het mooi aan. Niet zoals bij een Galaxy Edge telefoon, maar een beetje een middenweg en dat is prima. Het scherm is verder prima met een HD resolutie. Hoger hoeft voor mij niet omdat dit vaak ten koste gaat van de accuduur, maar voor mijn gebruik niets toevoegt.

Voor een telefoon die eind 2016 uit is gekomen, vind ik het een gemis dat er geen USB-C aansluiting op zit. Dit is wat mij betreft wel een must voor een apparaat dat je de komende jaren wilt gebruiken. Andere aansluiting is de gewone audio-jack en er is een tray voor twee micro-SIM kaarten.

Bij de installatie van de Liquid ga je een aantal stappen door om alles juist in te stellen. Met een Google account komen meteen wat instellingen over van een oudere telefoon en agenda en mail werken meteen naar behoren.
Wat echter storend is gebleken, is de vingerafdrukscanner. Ik heb ook een Xiaomi Redmi 3pro en daar werkt deze scanner altijd lekker vlot. Ook zit hij op de achterkant en dat vind ik een erg fijne plek. Op de Acer is de scanner verwerkt in de home knop en daar ben ik niet zo enthousiast over.

De scanner pakt vaakt mijn duimafdruk niet. Of dit komt doordat de scanner ovaal van vorm is en daardoor minder goed de afdruk pakt, weet ik niet. Na een paar mislukte pogingen in krampachtige houdingen blokkeert de telefoon de scanner en moet ik alsnog een PIN code gebruiken om te unlocken.
Ik ga nog wat rommelen met het maken van de afdrukken maar anders voorzie ik dat deze scanner voor te veel ergernis gaat zorgen en schakel ik hem maar uit. Balen, want een vingerafdrukscanner is vaak erg prettig mits hij goed werkt.

Ook heeft Acer het nodig gevonden om een zogenaamd 'Left Screen' toe te voegen. Een soort slap aftreksel van het Google info scherm dat zich ten opzichten van je hoofdscherm aan de linkerkant bevindt. Hier komen dan Twitter, Facebook en nog wat bronnen voorbij. Eigenlijk heb ik hier geen behoefte aan maar het uitschakelen is dan weer even zoeken.

Wel positief is de snelle werking van de telefoon. Hij heeft ook fatsoenlijk bereik, internet is snel, apps starten vlot op, dus over het echt standaard gebruik heb ik geen opmerkingen.

Toch komt er soms opeens iets storends aan de oppervlakte: Het toetsenbord dat geļnstalleerd is, heeft boven de QWERTY, op de plaats waar ook autocorrect-woorden komen, verwijzingen naar software. Er staat bijvoorbeeld een icoon van een T-shirt en als je daar op klikt opent zich een link naar software van derden die je dan moet installeren om je toetsenbord in een kerstboomthema om te toveren. Screenshots volgen...

Door deze en andere toevoegingen van Acer voelt de telefoon aan als een Chinaphone met een ROM waar allerlei toevoegingen aan gedaan zijn door de reseller. Om dit grondig op te schonen is tijd nodig maar bij een nieuw apparaat van een redelijk merk zou dit niet nodig moeten zijn. Het beneemt mij echt de lol om mij de telefoon eigen te maken en echt dagelijks te gaan gebruiken als vervanger van mijn Lumia 640.

Screenshots toegevoegd: Meteen reclame in je notificatiescherm, zes ongewenste apps (er staan er nog meer op maar deze op het homescreen), en een hoop onzin op de bovenste rij op het toetsenbord (derde screenshot).

Verder staat Puffin en Opera Max geinstalleerd, zijn niet te verwijderen.
TouchPal, de toetsenbordstore, is ook niet te verwijderen.
Yahoo News was wel te verwijderen. Microsoft Apps, met links naar de apps in de Play Store, was handig. Ik ben wat partijdig, gebruik namelijk graag MS apps. Maar zou er ook niet op hoeven.
Disney Cars racing, kinderapps om te tekenen, een heusbKids Center met spellen.... Allemaal overbodig.
Waarom doet een fabrikant als Acer dit toch. Hebben ze de centjes die het oplevert zo hard nodig?

Een aantal veegbewegingen worden ondersteund: I voor unlocken, een C voor camera, en nog een aantal die ik niet gebruik zoals een V om te bellen.

Heb jij ook een Acer Liquid Z6 Plus Grijs?

Bedankt voor deze info. Deze telefoon stond op mijn wenslijstje maar na ja review en vooral na de review van Sjef-b83 die zegt dat hij deze telefoon erg traag vond en heeft teruggestuurd binnen een dag, ga ik toch twijfelen. Ook door wat jij zegt over de reclame van het toetsenbord. Kan je niet gewoon het Swype+Dragon toetsenbord installeren en dat je er dan geen last meer van hebt?

Over de gewone Liquid Zest Plus was iedereen wel tevreden (te lezen op http://www.pdashop.nl/pro...d-zest-plus-dual-sim.html ) maar die had maar 2GB en 16GB. Maar wel een erg mooi hoesje kan erbij. Anyway, deze Liquid Z6 Plus is een welkome nieuweling/opvolger, met zijn 3GB en 32GB en full hd scherm. Helemaal toen hij bij Wehkamp maar ¤ 219,- was. Helaas zie ik hem daar nu niet meer voor staan... :)

Ben nu aan het twijfelen of ik toch niet voor de Lenovo P2 moet gaan. Dan maar iets meer betalen, Voor ¤ 50,- meer 4GB ipv 3GB, 32GB opslag, full hd en een Amoled scherm. Is eigenlijk bijna een no-brainer. :) De vingerafrdukscanner schijnt ook goed te werken van deze zo te lezen op https://www.pdashop.nl/pr...6432/lenovo-p2-grijs.html en de acuu is erg groot. En geen Acer schil. Je hebt de jouwe 2 weken zeg je, misschien de laatste dag om hem retour te doen? Hehehe ;)

Aan de andere kant kan je zo wel door blijven gaan, maar voor mij is ¤ 300,- de absolute max voor een telefoon, dus bij mij persoonlijk zal het wel ophouden en 1 van deze 3 worden. Ik heb zelf geen Facebook en een heleboel apps, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Keuzes keuzes... :)

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 15 december 2016 15:46]

Ik snap je overwegingen volkomen. Steek er wat moeite in, dan is er een prima telefoon van te maken mits er een lage prijs voorbij komt.
Als ik jouw verhaal lees, zou ik je de Lenovo variant aanbevelen. Ik ken ze allebei niet, maar die heeft voor een kleine meerprijs een AMOLED scherm, grotere accu en een betere vingerafdruk scanner (want als die niet goed werkt is dat heel storend). Daarnaast heeft de Lenovo betere GPS (GLONASS) en issie net wat sneller (2.0GHz t.o.v. 1.3GHz - Snapdragon v.s. MediaTek).

Zie hier een vergelijking op gsmarena

Acer schil is bij geen enkel toestel een probleem: Google Now-, Nova- of Pixel Launcher installeren. En dat van het toestenbord is inderdaad op jouw manier prima te verhelpen :)