ASRock A330GC Review

evolution536 6 november 2009, 2.876 views

ASRock A330GC

Pluspunten

• Goedkoop in verhouding tot wat je ervoor krijgt.
  • Heel uitgebreid qua features in verhouding tot andere Atom borden.
  • Snel/stabiel!

Minpunten

• Niet voor high end doeleinden bestemd, vaak nog niet eens all-round doeleinden.
  • Er zijn nog veel zuinigere systemen te krijgen dan deze Atom

Layout Score: 4
Dit bord heb ik op een computerbeurs gekocht bij een duitse winkel. Ik heb ervoor 69 euro betaald. Het was een retail bord helemaal compleet met assecoires erbij in de doos. Toen ik thuis kwam ben ik tot uitpakken overgegaan.

Uitpakken/onderzoeken/installeren

Na het moederbord en assecoires te hebben uitgepakt en bekeken, heb ik geconstateerd dat het er degelijk uit ziet, goede layout, en veel features voor een Atom bord. Het bord bevat onder andere niet 1, maar 2 geheugenslots, niet Fast Ethernet, maar Gigabit ethernet, op de PCIe-x1 bus! Op dit bord is ook de Atom 330 Dual core gevestigd, op 1,6 Ghz, en de Intel 945GC chipset + Intel ICH7 chipset. Het bord huisvest 2 SATA300 poorten, die GEEN RAID ondersteunen en ook GEEN Hot Swap functie. De onboard audio is een 5.1 onboard Realtek ALC662 chip. Het moederbord installeren ging makkelijk. Ik wilde het gaan gebruiken als zuinige thuisserver, dus ik begon aan Windows 2003 Standard x86. In de BIOS even geluid uitgezet en even nog wat stroombesparende functies aangezet + stanby functies uitgezet. Begonnen aan het installeren: Ging heel erg lekker, ik gebruikte alleen tot nu toe een IDE schijf van 80 GB als bootschijf, dus ik moest iedere keer bij het opstarten expliciet opgeven om van deze schijf te booten: Hij wilde het alleen zo doen. Middels gebruik ik een SATA schijf en het loopt nu heel goed.

Eenmaal in Windows...

Eenmaal in Windows even alle drivers geinstalleerd en gekeken hoe en wat op het moederbord. Tot mijn eerste verbazing in het taakbeheer: Windows ziet een quad core, omdat de Atom 330 een dual core is met hyper threading. :9~ Alle applicaties die ik graag op mijn server gebruik draaien gewoon goed, en het stroomverbruik is natuurlijk erg minimaal. Het systeem verbruikt maximaal 50 watt met 2 WD Green SATA schijven, en 2x2 GB werkgeheugen. Moet ook zeggen dat ik het behoorlijk raar vind dat de BIOS 2 totaal verschillende geheugenbanken herkent in dual channel modus 8)7
  • k ben nu begonnen met het installeren van VMware ESX(i) op dit beestje, maar het lijkt alsof er hardware is die hij niet herkent. Ik ben aan het uitzoeken wat hij niet ondersteund.
  • Ik heb niks gedaan aan overclocking of wat dan ook, omdat ik gehoord heb dat de Atom zich dus echt niet laat overclocken en het ook totaal niet nuttig is als je kijkt voor welke doelgroep de Atom bedoeld is.
De ondersteuning

De ondersteuning vind ik matig zelf, eigen mening niet zo heel goed op dit bord. Ik had een vraag gestuurd over de garantie en kreeg maar karig terug. Heb over een eerder moederbord van AsRock veel betere ondersteuning gekregen.

Ik moet zeggen dat ik als conclusie mag zeggen dat ik zeer tevreden ben over dit bord! Het voldoet zelfs aan servertaken, omdat er 4 servetaken tegelijk kunnen worden uitgevoerd is het vrij makkelijk. Het schijnt ook dat dit bord gewoon goed HD films kan afspelen. Dit moederbord is wel meer een aanrader moet ik zeggen voor mensen die een zuinige server gaan bouwen, omdat: "Waarom heb je in een desktop Atom systeem 4 GB werkgeheugen nodig voor het afspelen van video en internetten?". Met VMware ESX of VMware Server kan 4 GB geheugen wel behoorlijk handig zijn. Ook de gigabit aansluiting doet meer aan een snellere server. Al met al is het een goed moederbord voor een budgetcomputer die vooral aan de eis van energiezuinigheid moet voldoen.

• 2x1 GB werkgeheugen
  • 80 GB Maxtor DiamondMax 9 Hdd
  • 210 Watt Dell power supply plat-lange versie.
  • telefooncentrale case-mod.
  • Windows Server 2003

Heb jij ook een ASRock A330GC?

Opmerking over vmware esx op de atom 330. Voor zover ik weet ondersteund de atom 330 geen virtualisatie. Grote kans dat dat het probleem is dat vmware esx niet wil draaien hierop.
Dankjewel voor je tip ;) Klopt inderdaad, volgens intel specs ondersteunen alleen Z5xx serie Atoms Intel VT technology. Wel heb ik op forums gelezen dat er wel degelijk mensen zijn die het voor elkaar hebben gekregen, alleen moest de ICH7 op Compatible mode (SATA only) en de onboard Realtek kaart wordt ook niet ondersteund.
Hoeveel vermogen neemt je systeem op als de comp idle is?
Ik weet het niet precies, ik heb niks gemeten kwa stroomverbruik.