Specificaties Thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Engie Electrabel boxx Review

wardvTestpanel 14 december 2016, laatste update op 15 december 2016, 264 views

Engie Electrabel boxx (Testpanel)

Pluspunten

• Gemakkelijk in te stellen
  • Beheer van op afstand
  • Koppelen aan slimme stekkers
  • Koppelen aan hue lampen

Minpunten

• Ondersteuning andere Z-wave apparaten

Kwaliteit Score: 4

Eind november zocht Tweakers 8 Belgische testers om deze Boxx te reviewen. Ik was bij de gelukkigen om hier aan deel te nemen.

Ik was al een tijd op zoek naar een oplossing om ons energieverbruik te monitoren en om zo wat minder te gaan verbruiken. De kostprijs van deze slimme thermostaten hadden me echter tegengehouden om er een te kopen.

Installatie

Een aantal dagen nadat ik de mail had gekregen van Tweakers dat ik als tester van deze Boxx gekozen was kreeg ik een mail van Electrabel om een nieuw contract goed te keuren. Eenmaal ik dit contract had goedgekeurd kreeg ik enkele dagen later een mail om een datum te kiezen wanneer deze installatie zou doorgaan. Daar kon je uit een aantal dagen kiezen met telkens de keuze voor- of namiddag. Een specifiek uur kiezen was niet mogelijk. Een halve dag verlof nemen is dus nodig, of als je zoals ik dichtbij je werk woont, kun je wachten op het bericht wanneer de installateur zal langskomen.

De dag van de installatie kreeg ik een sms en 5 minuten later nog eens telefoon van de installateur zelf om te bevestigen dat ze een half uur later zouden aankomen bij me thuis.

De installatie zelf nam ongeveer anderhalf uur in beslag. Onze huidige thermostaat werd vervangen door de boxx. Ook de sensoren bij de gasaansluiting en de meterkast werden netjes geďnstalleerd. Bij de boiler werd een klein toestel gehangen die tussen de boiler en de thermostaat hangt. Dit om de boxx te voorzien van extra stroom. Deze box en de sonsoren zijn onderling verbonden met elkaar via Z-wave technologie.

De thermostaat en sensoren zien er allemaal goeie kwaliteit uit en passen in het interieur.

Na de installatie werd enkele instellingen doorlopen op de thermostaat. Koppelen aan de wifi, sensoren koppelen en deze updaten naar de laatste firmware en activatie van de app op mijn smartphone.

Na enkele minuten kon ik mijn verbruik van elektriciteit zien op de boxx. Voor het verbruik van gas was het een dag wachten.

Ook zaten er 2 philips hue lampen bij de boxx, een tijdelijk aanbod denk ik.
Ook deze werden gekoppeld aan de boxx zodat deze te bedienen zijn via de boxx-thermostaat. Ook via de app van Boxx zijn deze te besturen. Via de app van Philips hue zelf zijn er wel meer opties om deze in te stellen.

Gebruikersgemak

Het instellen van de verschillende temperatuurinstellingen en het programma zijn veel gemakkelijker dan de oorspronkelijk thermostaat. Je kan een dag instellen met de 4 opties (weg, slapen, thuis en comfort) en deze kopiëren naar andere dagen. Waarna je deze opnieuw kunt aanpassen dag per dag. De optie comfort gebruiken we niet echt in het programma, maar kan als we mensen over de vloer hebben of we willen het net iets warmer hebben, dan stellen we deze manueel in.

Het beginscherm bestaat uit verschillende pagina’s waar er telkens 4 tegels naar keuze kunnen worden geplaatst. Rechts ervan staat de bediening van de temperatuur (kan ook aan de linkerkant geplaatst worden voor de linkshandigen).

Als je op een lege tegel drukt, dan heb je een keuze uit een aantal functies.

Ook het weerbericht kun je bekijken.

Na een aantal minuten (instelbaar) gaat het scherm in dimstand en krijg je de belangrijkste functies te zien.

In de instellingen kun je kiezen dat het scherm volledig zwart wordt bij de opties “slapen” of “Weg” maar ik denk dat deze optie niet werkt. Als ik ‘s avonds ga slapen en het programma staat al op “slapen” dan blijft het gedimde scherm zichtbaar. Ik heb dit nu ingesteld dat het scherm na 1 minuut volledig uit gaat.

Deze box kan dus connecteren naar Z-wave toestellen als de slimme stekkers. Maar voor zover ik erover kan lezen kunnen nog geen andere toestellen gekoppeld worden.

Handig zou zijn als er ook thermostatische kranen met Z-wave gekoppeld kunnen worden zodat de temperatuur ook per kamer geregeld kan worden. We doen dit nu in de slaapkamer met een gewone elektrische thermostatische kraan op batterijen. Maar moest dit via de boxx kunnen worden ingesteld, dan zou ik dit zeker doen.

De slimme stekkers zien er ook interessant uit, maar deze kosten ongeveer 60 euro per stekker, daarmee wacht ik nog even. Hiermee kunnen toestellen apart worden gemeten en eventueel uitgeschakeld worden op een bepaald tijdstip.

De boxx-app

De app van boxx kan gekoppeld worden aan de hand met het ingeven van een e-mailadres, het serienummer van de boxx en je klantnummer bij electrabel. Na het bevestigen via een mailtje is de app gekoppeld en zie je, voor zover ik kan zien, realtime dezelfde info als op de thermostaat zelf.

Wat er wel handig zou geweest zijn moest je het programma ook kunnen aanpassen via de app.

De gekoppelde apparaten zoals de hue lampen en de slimme stekkers kunnen ook via de app bediend worden. Hier zijn er wel wat minder opties dan de hue app zelf.

Algemene beoordeling

De boxx geeft ons een goed inzicht hoeveel gas en elektriciteit we verbruiken. Vooral de optie om je verbruik in euro te zien zet je ertoe aan om je verbruik te verminderen. We hebben ondertussen al geprobeerd om de verwarming ‘s morgens niet te vroeg te laten starten en ‘s avonds wat vroeger te stoppen met verwarmen.

In de toekomst komen er zeker nog slimme stekkers bij om zo TV en andere toestellen volledig uit te schakelen.

Ik hoop dat er in de toekomst meer Z-wave toestellen gekoppeld kunnen worden zodat ook thermostatische kranen bediend kunnen worden. Maar ik denk dat deze boxx nog maar aan het begin van de mogelijkheden staat.

De app hebben we nog niet echt nodig gehad, maar we hebben deze boxx ook nog maar een week. Ik kan me wel inbeelden dat dit nog handig zal zijn als we de verwarming eens vergeten zijn als we op weekend gaan.

Eerlijk gezegd is dit geen goedkoop toestel. Als ik deze niet via deze review had gekregen had ik deze (nog) niet gekocht. Terwijl het heel goed werkt en ik er zeker van ben dat je op termijn ook effectief minder zal verbruiken blijft dit een groot bedrag om uit te geven aan een thermostaat.

Heb jij ook een Engie Electrabel boxx?

Ik zou eerst maar eens doormeten hoeveel sluipverbruik jouw apparaten genereren, voordat je slimme stekkers aanschaft. Modernere apparaten verbruiken tussen 0,1 en 0,7W. Als je dat omzet naar kosten, haal je die stekker er niet uit voordat de levensduur van dat apparaat voorbij is. En de vervanger daarvan zal waarschijnlijk nog minder sluipverbruik genereren.

Just something to think about ;)
Ik heb er ook naar gekeken, maar vond de prijs ook wat te hoog. Zéker als je het icm een contract neemt: ¤8 abonnementskosten per maand. Als je het aankoopt komt het ook nog op ongeveer ¤300.