Specificaties Chipsetkoeling - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-NB47J Review

Gluypert 5 november 2009, laatste update op 5 november 2009, 880 views

Zalman ZM-NB47J

Pluspunten

• Stil
  • Goed te monteren
  • Mee geleverde koelpasta

Minpunten

• Geen mogelijkheid tot dual-slots videokaart

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Ik schrijf deze review omdat ik een dit hier miste (vooral plaatjes) bij de aanschaf van dit product. Ik was bang dat het niet zou passen, misschien dat ik hier iemand mee kan helpen. Omdat het product mij 5 euro gekost heeft besloot ik de gok te wagen en ik heb hem gekocht.

De Zalman ZM-NB47J is een passieve koeler voor de chipset op het moederbord. Ik gebruik deze op de nforce4 chipset op mijn Asus a8n-sli moederbord. Ik ergerde me enorm aan het geluid van de actieve koeler op de chipset, daarom heb ik het vervangen. Nu is mijn kast een stuk stiller :)

Montage

Ik heb eerst het moederbord uit de kast gehaald, alle insteekkaarten verwijderd en de chipsetkoeler verwijderd. Deze was gemonteerd met 2 pushpins en lijmachtige koelpasta.

Onder het koelblok bevinden zich twee railtjes waar armpjes voor de pushpins op bevestigd moeten worden. Hierdoor past het koelblok op vrijwel ieder moederbord, zolang er maar niets in de weg zit. Het is een gepriegel om het goed te krijgen, maar na 5 minuten had ik de armpjes op de juiste plek weten te zetten. Op de foto zie je 2 armpjes, er zijn echter 3 armpjes mee geleverd. Als de armpjes bevestigd zijn is het een kwestie van (meegeleverde) koelpasta aanbrengen en de pushpins door de gaatjes drukken.

"Prestaties"

Het koelblokje doet zijn werk goed, de chipset blijft koel genoeg. Dit heb ik niet uitgebreid getest, na 2 uur Call of Duty 4 was de temperatuur van de chipset 35 graden volgens de bios. Verder zit het geheel stevig op zijn plaats.

Al met al ben ik tevreden met dit product, het scheelt veel lawaai uit mijn kast en het monteren bleek eenvoudig te zijn. Enige nadeel met dit koelblok op mijn moederbord is dat mijn videokaart single slots moet zijn. Voor mij is dit geen probleem. Het hangt ook van het moederbord af of de koeler in de weg zal zitten.

Heb jij ook een Zalman ZM-NB47J?

Uit ervaring kan ik je zeggen dat de vinnetjes met een paar tangetjes prima te verwijderen zijn. Ik heb't ding op een MSI K8N Neo4 Platinum zitten, ook ter vervanging van een luidruchtig fannetje, precies onder mn videokaart. Dus heb ik met een tangetje een paar vinnetjes op lengte geknipt, en past't netjes. Ook hier blijft de temperatuur zo om en nabij de 30 tot 35 graden, afhankelijk van de belasting.
Mocht je't willen doen, neem wel de tijd om het in te passen, het blijft een metalen blokje, en kortsluiting is dichterbij dan je zou willen :S