Yamaha MusicCast WX-010 Zwart - Reviews

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Yamaha MusicCast WX-010 Zwart Review

edwardo 13 december 2016, laatste update op 1 juni 2017, 2.594 views

Yamaha MusicCast WX-010 Zwart

Matige speaker, broer WX-030 is beter

Pluspunten

• MusicCast
  • Bluetooth

Minpunten

• over WiFi lastig
  • Afwerking matig
  • Matig geluid

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 2
Muziekweergave Score: 3
Ik heb de witte versie van de Yamaha MusicCast WX-010 gekocht, deze ziet er redelijk uit maar doet een beetje goedkoop aan, zeker van de achterkant met de schroefjes. Maar goed, dat is niet het ergste, aansluiten was eerst al een uitdaging. Bekabeld geen probleem, maar via WiFi was uiterst lastig. Op een gegeven moment kreeg ik enkel de melding 'kan geen IP-adres verkrijgen van MusicCast speaker'. Eerst maar even bedraad testen dan....

MusicCast app gedownload op mijn mobiel en wat me direct al verbaasde is dat ik verplicht mijn Locatie aan moest hebben staan om verder te kunnen gaan. Bij Informatie lees ik vervolgens dat Yamaha het klaarblijkelijk nodig vindt om Google Analytics aan het systeem te hangen. Alsof we nog niet genoeg in de gaten gehouden worden, nu houdt zelfs mijn audio bij waar ik me bevind. Gelukkig kon ik na het activeren mijn Locatie gewoon weer uitzetten en Google Analytics op off.

De speaker zelf heeft een redelijk geluid, niet meer dan dat. Ik word er niet echt warm van, vrij arm geluid. Sowieso zul je eerst de bass wat moeten opschroeven in het EQ menu om er iets redelijks van te maken. Grote nadeel daarvan is dat wanneer je hem vol open zet de bass vreemd begint te vervormen.

Op zich is MusicCast natuurlijk een prachtig systeem waar ook mijn Yamaha receiver in opgenomen kan worden, maar dan liever niet uitbreiden met deze WX-010. Ik heb ook nog een Yamaha WX-030, dat is (de iets grotere broer) en daar zit een zeer mooi geluid in. Ik zou je dan ook adviseren naar een WX-030 uit te kijken, die produceert een geluid vergelijkbaar met een Sonos Play3. Rond de 200 euro op (amazon.de).

Enige nadeel van de WX-030; Over WiFi gaat deze regelmatig spontaan uit. Zodra de WiFi even wegvalt pakt ie hem dus niet meer automatisch op. Je moet dan opnieuw op Connect klikken. Beter dus even een netwerkkabeltje aansluiten, maar ja dat is niet het idee van draadloos natuurlijk. Kan is groot dat de WX-010 hier ook last van heeft, houd hier dus rekening mee.

MusicCast is een mooi systeem, maar wel voor verbetering vatbaar. Zeker het WiFi gedeelte.

Heb jij ook een Yamaha MusicCast WX-010 Zwart?

Heb zelf Yamaha MusicCast versterker r-n402D. Ik vraag mij af als ik een set van deze WX-010 koop (of de grotere broer) voor in de keuken en deze met de versterker koppel of het mono geluid dan acceptabel is. Ben geen audiofiel die perfect geluid in de keuken wil maar wil wel enigszins redelijk niveau.

Ben overigens zeer tevreden met het MusicCast systeem en bijbehorende app, nooit problemen mee. Heb dan ook een stabiel mesh-netwerk met drie access-punten (van TP-link).

update: Ik heb de handleiding gedownload van de Yamaha site daarin staat: "U kunt twee WX-010-toestellen gebruiken voor stereogeluid door de afzonderlijke luidsprekers als rechter of linker luidspreker in te stellen".

[Reactie gewijzigd door Rdam op 20 februari 2018 15:13]

ik ben in het bezit van de Yamaha wxc-50, de streamer met versterker, prachtig apparaat maar zeker niet perfect. Apparaat heeft zichzelf een tijdlang automatisch uitgeschakeld, Yamaha deed hier vrij weinig mee, opeens na een update was het over, ze hebben dus een zogenaamd niet bestaand probleem opgelost. De app is helemaal om te huilen, soms sluit de app zichzelf af, en na ontwaken van de telefoon kan de app vaak de versterker niet vinden. Als het werkt is het overigens een fantastisch apparaat.