Specificaties 34" @ 3440x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 34UM88C Zwart Review

CedricB 11 december 2016, laatste update op 21 december 2016, 2.237 views

LG 34UM88C Zwart

Qua uiterlijk een zeer mooi scherm, hardware is volledig in orde en er zijn voldoende software/hardware features aanwezig als mooie bonus voor de hogere prijs die je voor een ultrawide betaald. Lees de uitgebreide review voor meer.

Pluspunten

• Eye candy: zowel het paneel als heel de monitor
  • Verstelbaar in hoogte, kantelbaar en draaibaar.
  • Snelle bediening via joystick
  • Ultrawide is zeer handig voor productiviteit

Minpunten

• Voor de curved versie betaal je 30% meer
  • Neemt meer plek in dan verwacht (in diepte)

Dit is mijn allereerste review op tweakers, dus laat gerust feedback achter. Ook als er iets ontbreekt, dan zal ik dit indien mogelijk toevoegen aan mijn review

Bouw

De monitor is zeer goed afgewerkt: de voorkant bestaat uit een compleet vlak paneel waarvan de onderste rand de enige is die uitsteekt. Staat je scherm uit, dan lijkt het hierdoor of je een bezel-less scherm hebt.
De achterkant is helaas van glossy plastic maar die staat bij mij naar de muur gericht waardoor ik geen last heb van zichtbare vingerafdrukken.
De voet lijkt op foto's van brushed aluminium gemaakt te zijn maar is eigenlijk bedekt met 'brushed plastic'. Echter enkel als je de voet aanraakt zul je dit merken.
De aansluitingen bevinden zich allemaal aan de achterkant en zijn naar achteren gericht waardoor je geen uitstekende kabels aan de onderkant hebt. Er is een klein plastic clipje meegeleverd waarmee je de kabels achter de arm van de monitor kunt leiden. Achteraan is een VESA-mount van 100mm x 100mm. De arm van de monitor maakt gebruik van deze VESA-mount dus het is bijvoorbeeld niet mogelijk om de monitor op zijn voet te laten steunen en de VESA-mount te gebruiken voor speakers of een mini pc.

Beeldkwaliteit

Wauw, wat is zo'n ultrawide indrukwekkend. 34 inch leek bij het monteren en in de winkel niet al té groot maar eens de monitor op je bureau vlak voor je staat is het toch wel een indrukwekkend formaat. Voor deze monitor, gebruikte ik een 27 inch 16:9 monitor en die is qua hoogte even groot maar de extra breedte doet echt veel.

Ook de resolutie van 3440x1440 maakt een groot verschil tegenover de 1920x1080 die ik daarvoor op 27 inch had. 110 vs 82 ppi is in werkelijkheid een groot verschil. Bij 82ppi zag ik duidelijk afzonderlijke pixels, terwijl 110 ppi in de praktijk merkbaar scherper is. Een 4k monitor heb ik nog nooit gebruikt, maar als je naar dit scherm kijkt, zie ik niet in waarom je nog meer pixels nodig hebt. In mijn geval gebruik ik een laptop met hmdi 1.4 waardoor ik bij deze resolutie 50Hz refresh rate heb tegenover maar 30Hz bij 4k. De monitor heeft echter hdmi 2.0 displayport 1.2 poorten waardoor je via freesync (via displayport) tot 60Hz kunt gaan. Dit ondersteund mijn aangesloten hardware momenteel echter nog niet, maar mijn monitor is daarmee wel futureproof.

Voor mij was het formaat van 34 inch een must tegenover 29 inch, omdat je anders serieus wat moet inboeten in verticale ruimte. Persoonlijk vind ik het dan nuttiger om een 27 inch 16:9 scherm te nemen dan een 29 inch ultrawide. Over de kleuren kan ik weinig zeggen, ik ben namelijk kleurenblind en helemaal niet actief in de grafische industrie. Scherp zien kan ik wel waardoor ik geen scaling gebruik in windows en hierdoor extra veel plek heb op het scherm. Curved was misschien iets beter geweest maar dan kwam er nog eens een extra ¤200 bovenop de nu al hoge prijs van ¤599.

Backlight bleeding is er nagenoeg niet, enkel een klein beetje in de hoeken onderaan. Dit is enkel zichtbaar in het donker wanneer je bv een film kijkt in 16:9 formaat waardoor de hoeken links en rechts onderaan zwart zijn. Op volgende foto kan je de bleeding zien bij 100% helderheid.

Software

Onderaan het scherm bevind zich een joystick waarmee je zeer eenvoudig door de menu's kan navigeren. Persoonlijk vind ik dit veel handiger dan de klassieke knopjes waarbij je altijd zit te zoeken naar de juiste pijltjes of de enter toets.
De eerste click of beweging van de joystick brengt je in het snelmenu. Hiermee kan je snel een gamemodus kiezen (FPS 1 of 2, RTS en een custom gamemode), de monitor uitzetten, een invoerbron kiezen of dieper in de menu's duiken.
Daar vind je de klassieke instellingen voor helderheid, contrast, kleuren,... maar ook enkele handige features zoals PBP (twee invoerbronnen naast elkaar weergeven), MaxxAudio (equalizer, extra surround, voice boosten,...) of Quickcharge. Huh quickcharge? Achteraan zijn twee usb poorten die je als hub kan gebruiken en je kan voor de bovenste van de twee de dataoverdracht uitzetten in ruil voor extra laadvermogen voor je smartphone of tablet.

Voor je PC kan je via de website van LG extra software downloaden waarmee je je scherm kan opdelen in meerdere schermen. Dit is vergelijkbaar met de standaardfunctie wanneer je in windows 10 een venster tegen de zijkant duwt om je scherm op te splisten alleen zijn er nu veel meer configuraties mogelijk (bv 3 schermen naast elkaar vind ik zeer handig)

In de doos

- Displayport en hdmi-kabel
- Stroomadapter
- Garantiepapieren, installatie-cd en handleiding
- Genoeg schuim om hem veilig aan huis toe te krijgen.

Zeer gedetailleerd overzicht van specs, formaat en toebehoren:

Heb jij ook een LG 34UM88C Zwart?

Mooie review. Ik heb em zelf ook sinds een week. Heb dezelfde mate van ips-glow links onderin (ook met tweede exemplaar na rma). Qua beeld verder een erg fijn scherm maar ben nog niet zeker of ik kan wennen aan die glow.
Bedankt voor de reactie! Persoonlijk merk ik het enkel wanneer ik in het donker een 16:9 film kijk. Voor de rest van de tijd wordt er ofwel lichte content getoond of is er daglicht en dan merk ik er niets van
Bedankt voor je review, spijtig dat hij zo kort is :)
Sta op het punt om de LG 34UM88-P te kopen voor ¤ 549,95 op iBood...

Op andere websites zoals Amazon
en op de website van LG zelf lees ik niet zo positieve reviews over deze reeks.

Zelf ben ik ook gedeeltelijk kleurenblind.
Enige verschil dat ik merk met model besproken in uw review is dat hij geen 2x Thunderbolt 2 aansluiting heeft tov de P versie? Wat vind je trouwens van de stand? Sommige zeggen dat hij te bulky is?
Bedankt voor de reactie!

1) Het verschil is de thunderbolt aansluitingen + nog iets dat fout in mijn review stond: de C gaat tot 60Hz in freesync, de P tot 75Hz
2) De stand vind ik zeker niet te bulky. De voet is wel heel breed in vergelijking met rechthoekige voeten zoals onder dell-monitoren. Maar hij zit zeker niet in de weg. Ik zou niet weten wat ik anders met die plek onder men monitor zou doen :) En de monitor heeft een VESA-mount dus je kan hem via een arm aan je bureau bevestigen en dan heb je zeker genoeg plek.

Dat is trouwens een zeer goede prijs, nu ben ik jaloers :p
Ok top, heb ik goede beslissing genomen om hem te kopen :)
Wist niet dat de P, 75Hz had! Dacht dat de P alleen andere aansluitingen had in de 34UM88 reeks maar blijkbaar dan ook ander paneel?

Jammer genoeg verzenden ze bij iBood pas op 28 december. Misschien schrijf ik dan ook eens mijn eerste review. Kijk uit naar je volgende review! ;)
Hallo, zou ik nog redelijk kunnen gamen als mijn pc hierop aansluit.

i5-4670k
nvidea 780 gtx
16 gig

speel battlefield 1 en titanfall 2, project cars op oud(pakweg 10 jaar/synchmaster 245b) scherm 24 inch van samsung. Scherm begint kuren te vertonen en upgrade de videokaart en proc hierna)

grt

[Reactie gewijzigd door dezekeer op 11 mei 2017 18:12]

Voor het gamen zou ik eerder een 2560x1080 ultrawide aanbevelen. Een resolutie van 3440x1440 is ongeveer 2,5 keer zoveel pixels als een standaard full hd monitor. Je hebt hiervoor een redelijk stevige grafische kaart nodig, wil je aan 60 FPS op high/ultra spelen. En als je je grafische kaart zou gaan upgraden om op deze resolutie te spelen dan zal je in de richting van een gtx1080(ti) moeten kijken om op ultra settings te spelen. Deze monitor heeft trouwens freesync, waardoor hij interessanter is voor gebruik met amd kaarten. Dus misschien in combinatie met een nieuwe vega-kaart die deze zomer uitkomt?
Maar het scherm downscaled toch dus het ziet er dan toch nog steeds prima uit dan of mis ik iets, heb hem namelijk net besteld:), domoor dat ik ben, had beter even kunnen wachten dan op je antwoord maar had scherm al lang op het oog. Ga sowieso een nieuwe kaart nog een keertje aanschaffen maar dat moet even wachten.
Spelen in een lagere resolutie is zeker mogelijk maar dat ziet er veel slechter uit dan die lagere resolutie op een scherm met dezelfde lagere resolutie. Je pixels van het spel worden groter, maar die van je scherm niet. 1 pixel op 1080 resolutie in breedte is bijvoorbeeld 1.333 pixels breed op een 1440 scherm, maar je kan die 1440 pixels niet splitsen natuurlijk. Hierdoor krijg je van die onregelmatige randjes, net alsof je geen anti-aliasing zou hebben.
Ik heb het net even uitgetest in enkele spellen: Firewatch, Insurgency en HoTS. 2560x1080 valt best nog wel mee, al zie je vooral het verschil bij tekst of smalle textures zoals hekken, struiken, gras,... Dus je games gaan niet onspeelbaar zijn, het is enkel zo dat voor de grootte van het scherm, 2560x1080 te weinig DPI geeft (vind ik persoonlijk).
Je wordt zeer bedankt, ik ga het morgen maar even testen en zal hier wel even neerdroppen wat het resultaat is.
Waiting for op to deliver like...
Al binnen hoor, resultaat is dat alles redelijk draait op een 780 gtx/i5/16 gig-resolutie 3440x1440 (zelfs BF1 met alles op low)
Maar wil het wel wat beter hebben, een GTX1070 getest was niet tevreden en retour, nu even aan het denken. Misschien even een zomerpauze met dat gegame en daarna verder kijken.