Specificaties 140mm diameter met 24,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-D15S Review

Robbie004 11 december 2016, laatste update op 11 december 2016, 302 views

Noctua NH-D15S

Je ontvangt je bestelde pakketje, je maakt hem open en direct valt je een grote verpakking op. Dat kan maar één product zijn, de Noctua NH-D15S. Deze processorkoeler valt zeker weten op in je PC kast. Het product liet een goede eerst indruk achter.

Pluspunten

• Luxe product
  • Hoogwaardige afwerking
  • Geruisloos tijdens gamen
  • Goede prijs voor kwaliteit

Minpunten

• Kleur (verschilt per persoon/PC build)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Je ontvangt je bestelde pakketje, je maakt hem open en direct valt je een grote verpakking op. Dat kan maar één product zijn, de Noctua NH-D15S. Wat mij direct opviel, is dat er erg veel informatie op de doos staat over wat zo bijzonder is aan deze processorkoeler. Deze processorkoeler valt zeker weten op in je PC kast. Het product liet een goede eerst indruk achter.

1x NF-A15 PWM Premium Fan
Hoogwaardige 140mm ventilator van Noctua. Fluisterstil en super efficient.

1x Low Noise Adapter (L.N.A.)
Dit kabeltje zorgt ervoor dat de ventilator op lagere toeren gaat draaien, de snelheid wordt hiermee verlaagd van 1500RPM naar 1200RPM.

1x NT-H1 High Grade Thermal Compound
Bij Noctua zijn ze de koelpasta niet vergeten! Je kunt direct aan de slag.

1x SecuFirm2 Multi-Socket Mounting Kit

1x Installation-kit for second NF-A15 PWM Premium Fan (optioneel)

Al met al zijn dit handige extra’s die je krijgt bij het aanschaffen van de processorkoeler. De kwaliteit van de kabels zijn overigens ook zoals ik van Noctua gewend ben, super goed dus!

Het eerste wat je opvalt aan de Noctua ventilatoren, is de kleur. De beige en bruine kleur geeft wel een extreem luxe uitstraling. Met de kleuren van de Noctua is niks mee, maar dit kan misschien komen omdat ik geen computerkast heb met een raampje aan de zijkant. Luxe product + luxe uitstraling = Noctua!

Het materiaal waarvan de koeler is gemaakt ziet er heel strak uit. Aluminium en koper bieden tevens ook een luxe uitstraling en zorgt voor een extreem goede warmtegeleiding.

Besturingssysteem: Windows 10 Pro, 64bits
Processor: i7 6700K, geen overclock, 4GHz - 4,2GHz Turbo
Videokaart: NVIDIA GTX 1060 ASUS OC 6GB

Programma’s die draaien tijdens de test zijn:
Steam, Origin, Uplay, Logitech Gaming Software, NVIDIA GeForce Experience, ESET NOD32, Malwarebytes en MSI Afterburner.

Programma waarmee de temperaturen worden opgemeten: MSI Afterburner (Rivatuner Layout).

Het installeren van de koeler gaat vrij gemakkelijk. Let er wel goed op dat je de mounting kit op de juiste manier plaatst en niet per ongeluk verkeerd om. Dit geldt ook voor de bijgeleverde ventilator, kijk goed hoe je deze plaatst in de koeler. Zorg ervoor dat de lucht uit de kast wordt geblazen via de achterkant. Dit kan je zien door middel van twee pijltjes op de zijkant van de ventilator.

Het internet staat vol met tutorials hoe je een processorkoeler kunt installeren, het lijkt mij onnodig om dit hier stap voor stap uit te leggen.

Deze processorkoeler van Noctua stel je niet teleur! Het is een geweldig product, ik had zeer hoge verwachtingen en deze werden boven verwachting waargemaakt. Alles draait als een zonnetje en ik hoor de koeler haast niet tijdens mijn game sessies. Na een lange tijd op 100% te hebben gedraaid, maakt hij geen ratelende of irritante geluiden. ‘High class product!’

20 minuten gamen test:
Getest spel: Call of Duty Modern Warfare: Remastered, 3840x2160, 60Hz, texture opties: high, shadow opties: alles aan/high, post process opties: aan/normal, anti-aliasing opties: off, constant 60FPS, V-Sync off. Render scale: 70% 2688x1512.

Tijdens deze test met CoD MW Remastered hoor je de koeler eigenlijk niet. Geen irritante ronddraaiende ventilator. In samenwerking met deze bijgeleverde ventilator ventilator, heb je de perfecte combinatie in je game PC. Dankzij de hoge static pressure en de goede airflow van deze ventilator, ben je verzekerd van een goed gekoeld systeem.

MSI Afterburner laat zien dat de CPU zo tussen de 28 en 35 graden Celsius zit in de meeste situaties in het spel. Deze temperaturen zijn gemeten in de online modus en verschillende maps. Geen discussie mogelijk of je de NH-D15S moet kopen of niet, zal ik hem direct kopen!

Geen video van hoge kwaliteit, maar hier zie je de temperaturen aan het einde van twee CoD MW Remastered matches.

Noctua wist weer een goed product op de planken te leggen. Ik verwachtte ook een zeer goede prestatie van deze koeler. Ik heb al diverse ventilatoren in mijn computer geplaatst voor betere airflow en koeling. Waar ik heel erg blij mee ben is dat ze geruisloos de strijd aan gaan met de warmte van de computer. Perfecte koeling, luxe uitstraling en een lange garantie van 6 jaar. Wat wil je als gamer nog meer? Je wordt niet geïrriteerd door suizende ventilatoren of irritante tikjes. Conlusie: de producten van Noctua kan ik zeer zeker aanbevelen. Wil je jouw game level naar een nog hoger niveau brengen? Ben je opzoek naar een luxe product voor een fantastische prijs? Dan zal ik er vandaag nog een aanschaffen!

Leuk voor onder de kerstboom. ;-)

Heb jij ook een Noctua NH-D15S?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8