Specificaties Access Point, WiFi max. 300Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link EAP110 Review

dbra 11 december 2016, laatste update op 11 december 2016, 546 views

TP-Link EAP110

Stabiel access point met meerdere SSID's, POE en tijdschema instellingen

Pluspunten

• Goedkoop managed access point
  • Veel instelmogelijkheden
  • Power over ethernet adapter meegeleverd
  • Stabiele verbinding

Minpunten

• geen externe antenne aansluitingen
  • alleen b/g/n Wifi op 2.4GHz, geen A/C of 5 GHz
  • geen app beschikbaar voor Android/Wifi
  • geen kabels bijgeleverd

Beheerbaarheid Score: 4
Ik heb dit access point gekocht om meer invloed uit te kunnen oefenen op het Internetgedrag van onze zoons. Wij hebben Internet met Ubee modem van Ziggo (waardeloos Wifi) en daarom altijd met repeaters gewerkt om het internet op de kamers van de jongens te krijgen. Dat werkte maar ten dele, omdat de Wifi van het Ubee modem heel instabiel is (en die repeater dus uiteindelijk ook).

Toen maar een gaatje in de vloer geboord, en wat kabeltjes door de kruipruimte getrokken, waardoor we de repeater van Ethernet konden voorzien in de trapkast. Ik heb de stekker-repeater nu vervangen door de EAP110.

Het apparaat installeert zich eenvoudig, en daarna kun je de instellingen doen via de web interface. Die maakt het mogelijk om tot 8 verschillende SSID's met een individuele WPA key in te voeren. Als je voor iedereen een eigen SSID aanmaakt, kun je vervolgens voor elk van de SSID's een eigen tijdschema aanmaken en dus per persoon op de minuut nauwkeurig beslissen op welke uren per dag het internet aanstaat (en vooral: wanneer het uit staat!). Het bevalt ons goed om dat per kind in te kunnen stellen. Je moet overigens met de hand (ergens in het menu) even de timeserver instellen, tijdzone, en zomer/wintertijd instellingen, maar daarna werkt het perfect.

Het access point geeft verder stabiele performance, heeft instelbaar vermogen (t/m 20 dBm met 2 interne antennes met 3dB versterking, dus uiteindelijk 200mW effectief). Je komt 1 betonnen verdiepingsvloer wel door, na 2 vloeren ga je inleveren op stabiliteit.

Andere toegangsmogelijkheden zijn er ook, zoals WPA enterprise (i.c.m. een Radius server) of guest access (met afzonderlijk UserID/password, waarbij je een welkomsscherm kunt instellen en kunt kiezen op welke SSID's dit actief is). Er zitten ook geavanceerde opties bij waar je als niet-zakelijk gebruiker wat minder aan hebt, zoals tientallen van dit soort access points tegelijk beheren met Windows software, Rogue access point detectie, logfiles per email, en uitgebreide QOS instellingen.

Bij het acces point krijg je accessoires geleverd om het ding op 3 verschillende manieren op te hangen (rails, plafond, etc). Ook zit er een luxe passieve power over ethernet (POE) adapter bij, die we in de meterkast hebben gehangen. Bij het access point zelf heb je dan geen extra voeding meer nodig. Kabels moet je overigens zelf verzorgen (je hebt 2 ethernet kabels nodig, die van je modem naar de POE voeding, en van de voeding naar het access point).

Nadeel is voor sommige mensen wellicht de passieve POE (zal niet op alle POE switches werken). Ook biedt het access point alleen b/g/n wifi op 2.4GHz en 100 Mbps ethernet. Sommige mensen willen waarschijnlijk de EAP120 (actief POE, 1Gbps ethernet) of EAP220 (a/c, 2.5+5GHz) of nog luxere versies kopen maar dan betaal je heel wat meer dan de 39 Euri die we voor dit ding hebben neergelegd.

Voor de rest nog wat te zeuren? Ja, je zoekt tevergeefs naar een externe antenne aansluiting of app op voor op de telefoon.

Heb jij ook een TP-Link EAP110?