Specificaties 27" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama G-Master GB2788HS-B1 Zwart Review

Aardbol_23564 10 december 2016, laatste update op 10 december 2016, 355 views

Iiyama G-Master GB2788HS-B1 Zwart

Ik heb dit scherm gekocht omdat ik overtuigd was van vele positieve reviews en de Excellent label van hardware.info. Uiteindelijk heb ik hem gewisseld voor een LG (terug LG) IPS 27 inch scherm, waar ik voldoende tevreden over ben.

Pluspunten

• Geborsteld plastic behuizing, dus geen vingerafdrukken
  • Relatief betaalbare 144hz
  • Uitstraling
  • Freesync
  • Hele lage ms reactiesnelheid
  • Menu in Nederlands

Minpunten

• Dode pixel na drie dagen?!
  • Catastrofische menubediening...
  • Hele korte DisplayPort kabel
  • (Kwaliteit) speakers

Gekocht na lang zoeken naar een nieuw scherm. Ging het nu IPS of TN scherm worden? IPS is toch trager voor gaming maar beter qua weergave? FullHD of toch riskeren 4K te kopen? Hoeveel Hz?

Na het checken van vele reviews heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en voor dit scherm gegaan, vooral dan om de gaming features, hoewel niet niet zo'n fervente gamer ben. Die functies zouden zeker van pas komen. En ik ben meer een fan van FullHD omdat ik met lijn GTX 950 goede FPS behaal in de meeste spellen en omdat ik zo ook mijn HD en DVD video's vlot kan weergeven. Maar uiteindelijk was hij het houden niet waard. Ik begin met de goede punten en daarna de negatieve. De langste lijst hou ik dus voor het einde.

De goede kant

De behuizing is wel deftig. Het plastic is geborsteld, waardoor vingerafdrukken en stof niet zo gemakkelijker erop komen, of toch niet duidelijk maken dat die er op zijn. Wat mij wel opviel, hoewel een klein puntje, dat de verf er gemakkelijk af kwam bij het afkuisen.

De voet is goed want hij is stevig en je kan de hoogte van het scherm ermee instellen, ik denk dat je met ook horizontaal kunt draaien, zonder dat de voet zich verplaats, hoewel ik niet 100% zeker ben. Ik had deze voet namelijk snel vervangen door een tafelbeugel zodat ik meer bewegingsvrijheid kreeg met het scherm. Dat was uiteindelijk ook een reden waarom ik geen probleem had met TN ipv IPS.

Het beeld is goed. Ik heb enkel teken- en gewone films bekeken en was tevreden van de ervaring. Ik testte Witcher 3 ook en was tevreden van de weergave.

De Freesync functie is ook een goede functie, hoewel ik het wel niet heb kunnen testen. Was een functie voor in de toekomst.

Ik had niet echt problemen met de kijkhoeken. Hoewel ik het scherm met mijn tafelbeugel altijd perfect naar mij kon richting, heb ik hem toch vanuit alle kijkhoeken bekeken om het verschil te zien en was aangenaam verrast van het goede beeld. Er was toch wel verschil te zien, dat wel.

De slechte kant

En hier begint het dan...

Ten eerste wil ik zeggen dat ik vrij verrast was dat men geen zak kan uithalen met 144hz als je geen super high eng grafische kaart hebt die gemakkelijk 60+ fps in spellen haalt. De reviews bleven er stil over en ik merkte het dus pas in de spellen zelf. Met Freesync kan je veel meer uithalen, zonder super dure hardware. Dat was al een goede reden om hem terug te sturen!

Ik had al meteen een dode pixel na drie dagen en dan nog in het midden waar die des te meer opvalt!!!! WTF! Nog nooit meegemaakt met mijn LG, die ik meer dan 6 jaar had. Terugsturen die bazaar!

Het menu is zo onduidelijk, niet-intu´tief en heel moeilijk te bedienen!

Wat heeft iiyama ook met die goedkope brol speakers in hun schermen...? Bij goedkopere okÚ, maar toch niet bij een high end gaming scherm... Ze snappen er precies geen bal van. Onnodige verspilling van energie

Er zit geen HDMI kabel is, maar dat is okÚ, want er zit een DisplayPort kabel bij. Ook een reden voor mij om te kiezen voor dit scherm, want ik steun graag open standaarden die royalty free zijn. De kabel is helaas wel vrij kort. Het was een nipte! Het was ook niet duidelijk of die wel voldoende ondersteuning had voor 144hz weergave.

Ik zou hem niet meteen aanraden omdat er genoeg keuzes zijn voor 144Hz en 1ms

Heb jij ook een Iiyama G-Master GB2788HS-B1 Zwart?