Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch2 NL Zilver Review

Saven 6 november 2009, laatste update op 4 mei 2012, 5.558 views

HTC Touch2 NL Zilver

Pluspunten

• Ziet er zeer goed uit
  • Compact
  • Voelt stevig aan
  • Lange accuduur
  • Alles werkt vlot en soepel

Minpunten

• De camera is niet perfect
  • Slechts één USB kabel
  • Na veel data wordt de interface wat slomer

De keuze
Omdat mijn oude Samsung D600 telefoon was gestolen moest ik (helaas) opzoek naar een nieuwe telefoon. Het liefst eentje die redelijk van deze tijd is en met een goedkoop abonnement.
Na een tijdje op internet rondgekeken te hebben besloot ik om voor een HTC te gaan vanwege de mooie designs en de redelijke prijzen die deze telefoons hebben.

Ik heb ook getwijfeld om een iPhone aan te schaffen, maar omdat ik niet zo veel bel of sms vond ik het overbodig en zonde van het geld. Ik heb gekozen voor een abonnement van 16,95 euro van Hi, waar het eerste jaar 2,50 euro extra wordt gerekend per maand voor het 'Hi eindeloos online' abonnement, en 10 euro per maand voor het tweede jaar extra.

De keuze voor de HTC Touch 2 is gemaakt vanwege het mooie design, de accuduur (die goed schijnt te zijn) en de prijs van het toestel :).

Ik moet hier ook bij vermelden dat ik geen eerdere ervaring heb met smartphones of PDA's, dus er is geen expliciete keuze voor Windows Mobile 6.5 geweest.

Wat zit er in de doos?
De doos die je er bij krijgt is vrij compact. Ik kan er op dit moment helaas geen foto's van maken, maar het is iets kleiner dan de helft van de verpakking van de Touch Diamond2 of de verpakking van de Samsung D600.

In de doos zit een compacte handleiding, een Windows Mobile kaartje met een link naar de website, een kaartje met accessoires voor de Touch2, een CoPilot kaartje waar mee je gratis 15 dagen die navigatiesoftware kan gebruiken, en het garantie bewijs.

Qua hardware zit er het volgende in: de telefoon zelf natuurlijk (waar de accu en stylus al in zitten), een USB naar micro-USB kabel, een stekkermond en een stekkerhouder (waar de stekkermond in moet), een headsetje om muziek te luisteren of handsfree te bellen (wat tevens fungeert als FM antenne), een clipje voor de headset en oorkussentjes voor de oordopjes.

De USB kabel moet tevens in de stekkerhouder om het toestel op te kunnen laden. De stekkermond en houder doen dus dienst als adapter.

De telefoon
De telefoon zelf ziet er goed uit en voelt zeer stevig aan. Op de achterkant vinden we een fotocamera en een speaker. De voorkant bestaat uit het scherm zelf, een speakertje, een ledje weggewerkt naast de speaker, en onderaan de Windows Phone knopjes.
Aan de zijkant zit een micro-SD slot (waarvoor de achterklap er wel af moet om erin te kunnen doen) en een volume knopje. Op de bovenkant zit trouwens een 3,5mm jack input voor oordopjes/headset

De telefoon draait op Windows Mobile 6.5 en is het eerste toestel ter wereld met dit mobiele besturingssysteem en weegt pakweg 110 gram. HTC heeft over WM6.5 wel zijn eigen Touch-FLO interface (versie 2.0.1919.1432) overheen gegooid. De Touch-FLO interface werkt een stukje makkelijker en sneller dan de WM skin zelf, maar kan desgewenst uitgezet worden.
Alles ziet er goed uit, op sommige 'oude WM' dingetjes na zoals de agenda of het alarm waar de stylus eigenlijk wel voor nodig is.

Het scherm
Dit is iets waar ik niet al te veel over kan zeggen. Alles ziet er goed en helder uit op het 2,8" touchscreen, en ik kom geen ruimte tekort. De resolutie schijnt dus wat aan de krappe kant te zijn (240x320 pixels, hetzelfde als de eerste Touch) maar daar heb ik totaal geen last van (misschien omdat ik van een Samsung D600 kom).

Alles reageert vlot en soepel en vrij intuïtief voor een onervaren smartphone user als ik, hoewel sommige dingen toch vrij verstopt zitten. Maar dit is een kwestie van wennen denk ik.

De tabjes onderaan zijn voor zover ik weet niet aan te passen. Het enige wat ik kon vinden is de Touch-FLO interface uit zetten, maar ik kon helaas niet kiezen welke tabjes ik wel of niet wilde weergeven.

Een puntje waar ik nog niet uit ben is waarom het weer op het home-scherm niet wil updaten. De locatie is wel een keer veranderd, maar het is zogenaamd de hele bewolkt en de hele dag 10 graden celcius.

Surfen op internet
Browsen gaat naar mijn mening ook prima op deze telefoon en je hebt de keuze uit Opera (die de Touch-FLO standaard gebruikt) of Internet Explorer.
Opera doet zijn werk prima, hoewel ik nog niet heb kunnen vinden hoe ik een proxy instel. Met Internet Explorer heb ik geen ervaring op dit toestel.

De fotocamera
Dit is naar mijn mening toch wel een dingetje wat HTC iets beter had mogen doen in dit toestel. Hoewel de Touch 2 vrij goedkoop is voor wat je krijgt laat de camera eigenlijk te wensen over.
De kwaliteit is wellicht iets beter dan van mijn oude Samsung D600, maar in het donker presteerde mijn Samsung toch iets beter.
Nou moet ik zeggen dat door de witbalans en de helderheid aan te passen de kwaliteit wel een stuk beter wordt, maar helaas krijg je nogal snel bewogen foto's. Dit komt omdat er geen hardwarematige knop voor is om een plaatje te schieten, maar moet je dat met een touch-knop doen op het scherm zelf. Toch wel jammer.
Voor iemand die af en toe foto's maakt als ik is het een redelijke camera (vergelijkbaar met de Samsung U600 of Samsung D600). De telefoon heeft er helaas geen flitser op zitten. Al zat die er wel, betwijfel ik of deze nut zou hebben gehad.

De accu
De accu schijnt redelijk goed te zijn volgens de meeste mensen heb ik op internet gelezen. Ik kan hier een bevestiging van geven. Nadat hij helemaal opgeladen is geweest is de accu na een dag gebruik nog op 90%.
Dit is dan na een beetje Youtube bekijken, beetje browsen, beetje bellen, beetje smsen en met het toestel spelen (fotocamera etc, contacten toevoegen, een spelletje, instellingen bekijken en veranderen etc).

Naar mijn mening is dit een zeer goed toestel voor zijn prijs. Tuurlijk zijn er vast betere smartphones op de markt maar niet iedereen heeft dat allemaal nodig.
Zoals ik al eerder aangaf is de camera helaas niet subliem maar als je echt mooie foto's wil schieten moet je ook gewoon een echt fototoestel aanschaffen :P

Misschien dat ik later nog even wat foto's toevoeg van het toestel zelf, en foto's die ik heb gemaakt met de telefoon, maar daar heb ik nu helaas nog even de mogelijkheid niet voor.
Wat trouwens niet overal terug is te vinden op internet, is dat dit toestel wel degelijk over een FM-radio functie beschikt :) De headset moet echter wel ingeplugd zijn omdat die dienst doet als antenne.

Dit is tevens mijn eerste review op Tweakers, dus als je tips hebt hoor ik die graag ;)

Update: Foto's gemaakt met het toestel
http://www.imgdumper.nl/uploads2/4af3735749dbc/4af373569ce19-IMAG0011.thumb.jpg http://www.imgdumper.nl/uploads2/4af3738c4da7c/4af3738b9ff1a-IMAG0012.thumb.jpg

Update 2:
Naarmate je het toestel volzet met muziek etc en andere bestanden en contacten merk ik dat helaas wel een stukje terug in de snelheid van de interface. Niet echt heel storend, maar als eerst alles vloeiend scrollde en nu soms een beetje schokkerig gaat vind ik dat toch wel jammer.

Heb jij ook een HTC Touch2 NL Zilver?

Een klein foutje; de resolutie van het scherm is hoger namelijk 480x800 pixels.

Om de tabs aan te passen ga je helemaal naar rechts bij touchflo tot je de settings-tab krijgt, en daar staat ergens in dat lijstje waar je de tabs kunt aanpassen.

Voor de rest ziet de review er goed uit.
Mag ik vragen hoe je er bij komt dat de resolutie van de Touch2 480x800 pixels is? Op de HTC website staat namelijk dat het om een QVGA resolutie gaat ;)

Ik ben trouwens net even wezen kijken bij de settings tab, maar ik kan het echt niet vinden :P
Op de site staat gewoon WVGA resolutie, ofwel 480x800. *Klik*

Edit: Op de NL site staat dus duidelijk een fout.

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 4 november 2009 22:12]

Nee, helemaal juist ;) Je linkt naar de touch pro 2, terwijl het hier over de touch 2 gaat. Die heeft wel gewoon QVGA (volgens zowel de en als nl site)
edit: sterker nog: de tab bovenaan de review met specificaties zegt ook QVGA :)

[Reactie gewijzigd door dcm360 op 4 november 2009 22:28]

Per gisteren 9 november dus staat de firmware update met Windows Mobile 6.5 klaar bij HTC bij de downloads. Het is maar dat jullie 't weten ;)
Is dit voor dit toestel only? Of was dit een opmerking dat de Touch Diamond 2 nu bijvoorbeeld naar 6.5 kan? :p
Mooie review en dank je voor de opmerking over de radio functie... die is voor mij namelijk belangrijk en was idd niet goed te vinden op internet. Nu snel een touch2 kopen :)
Ik heb me blijkbaar vergist. Ik dacht dat de touch 2 de zelfde resolutie had als de diamond 2/ touch pro 2...

Staat bij jouw dan niet bij de tab instellingen: tabbladen aanpassen?
Nope helaas niet.
Nouja, helaas, mij maakt het eigenlijk niet zo veel uit. Anderen misschien wel :P
Proxy in opera;

typ in adresbalk: opera:config - dan kun je daar ergens je proxy gegevens invullen.
Een erg goeie review , zeker als het je eerste is!! Ik ben erg benieuwd naar de NL 6.5 update voor mijn pro2....... :)
Bedankt voor deze review. De kans dat ik hem ga kopen begint steeds groter te worden :)
Ik heb sinds kort de touch 2, maar krijg sinds het weekend steeds de opmerking over dat htc de usb headset niet ondersteunt en dat ik hem moet verwijderen.
Ik heb nooit een usb headset aangesloten op mn htc. Heel vervelend deze opmerking, want iets doen op je telefoon gaat haast niet meer, elke keer die opmerking.
Zelfs in het menu bij foutopmerkingen wordt niets aangegeven...

grtz rob

reacties verzenden naar rbvangenderen@hotmail.com
Na contact te hebben gehad met HTC, wat overigens wel erg lang duurt voordat ze reageren (lees: een week of drie). Het antwoord was dat ik mn telefoon maar moest resetten, dit heb ik 3x gedaan en nog was ik niet van deze opmerking af. Ik heb weer een mailtje gestuurd naar HTC dat dat niet werkte. "Het zou moeten werken" krijg je dan als antwoord terug (over deze zin doen ze ook drie weken over) Nog een keer gereset en toen was het even weg een paar dagen. Afijn, ik stel mn wifi weer in op het thuisfront en nog geen dag later heb ik weer die opmerking. Ik heb mn wifi weer uitgezet en de opmerking was weer weg. Dit heb ik ook gemeld bij HTC.
Maar ik denk dat er een update is geinstalleerd zonder dat ik het zelf in de gaten heb gehad, want na mn derde mailtje heb ik geen last meer van die opmerking gehad. (afkloppend) en het weer op frontpage werd ook gelijk weer geupdate, bleef maar op bewolkt en 9 graden staan, terwijl het 20 graden was en zonnig.

Overigens is de Touch 2 een ontzettend fijne telefoon. Gebruiksvriendelijk, snel, geen haperingen, handig, etc. Ik heb hem nu een half jaar, maar is al enorm beschadigd jammer genoeg. Sleutels en een telefoon aan één zijde van je broek is niet goed voor het glas :P