Specificaties HTPC, 2 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Streacom FC8 Evo Fanless Zilver Review

AmigaWolf 10 december 2016, laatste update op 7 augustus 2017, 252 views

Streacom FC8 Evo Fanless Zilver (Product gekocht)

Mooi kast, maar wel klein vanbinnen, geen ruimte voor een dual slot Low Profile grafische kaart, en koelt niet al te goed.

Pluspunten

• Koelt de CPU geluidloos
  • Robust gebouwd
  • Gebouwd van dikke en volledig aluminium

Minpunten

• Koelt een dual core CPU niet goed van maar 51w, een 65w of 91w CPU gaat echt niet lukken
  • Minder ruimte dan in de Inter-Tech Mini ITX-E-i7
  • Geen ruimte voor een dual slot Low Profile grafische kaart
  • Heatpipes zijn te lang voor nieuwere moederborden hun CPU
  • Kan een Intel Core i3-6100 niet goed koel houden bij load, al is het maar een YouTube filmpje
  • Pas goed op hoeveel koelpasta je gebruikt, je krijght maar weinig

Zo heb een Mini Media PC voor iemand in mijn familie gebouwd, omdat hun Android Media PC gewoon waardeloos is, en zij koos voor een kast zonder ventilators, en dus de processor koelt zonder een ventilator, 100% stil.

Nou koos ze voor de Streacom FC8 Evo Fanless Zilver, moet zeggen hij ziet er erg mooi uit, hij is gemaakt van heel dik aluminium, eindelijk zit er bij deze kast de USB 3.0 kabel er bij, en zit vast aan de USB 3.0, wat eerst niet was moest je los bestellen, wat belachelijk is natuurlijk, hoort voor die prijs er standaard op te zitten.

Pas wel op dat je niet vergeet de kortere heatpipes er bij te bestellen (Streacom ST-MH1), want anders kan je niks met je Mini Media PC, want die er standaard bij komen passen niet op nieuwere moederborden, en das al jaren, erg triest dat je dat nog er bij moet kopen, wat ¤30,- kost, wat weer een hoop geld kost, en dus de kast uiteindelijk ¤165,- laat woorden, wat erg veel geld is.

Voor de MB gegaan voor de Gigabyte GA-Z170N-WIFI, zo dat ze later zou kunnen gaan voor een processor die kan OC de K variant, en dan wel een aftermarket koeler, en dan niet die heatpipes gebruiken, voor de processor ben ik gegaan voor de Intel Core i3-6100, wat meer dan snel genoeg is voor een Mini Media PC, waar ook simpele spelletjes op gespeeld kan woorden zo als Minecraft of zo, voor de geheugen ben ik gegaan voor de Crucial Ballistix Elite BLE2C4G4D30AEEA, ja ik weet het ze zijn 3000MHz en werken niet met een non K CPU, maar ze waren goedkoop, en die zou dan wel op volledige snelheid draaien als ze een K CPU in doe, nu draait hij op 2133MHz en heb handmatig de CL op 13-13-13-33 gezet, en werkt goed, standaard stond hij in de BIOS/UEFI op CL 15-16-16, wat goed is voor 3000MHz maar langzaam is op 2133MHz, voor opslag gegaan voor de Samsung PM961 128GB, en tjonge wat is hij snel zeg, erg leuke M.2 SSD.

Het installeren van Processor en Geheugen en opslag en de MB ging erg makkelijk, voordat je begint wel eerst de soort van moertjes (4 stuks) in de gaatjes plaatsen aan de onderkant van de MB, door de vier gaatjes die om je processor heen zitten, er komt dubbelzijdig ring gevormd plakbank bij (8 stuks), die er voor zorgen dat ze blijven zitten als je de MB in de kast plaats, het installeren van de heatpipes ging ook makkelijk, eerst de heatsink plaat goed neerleggen op je Processor (zonder koelpasta) en dan koelpasta (wat bij je kast komt, je krijgt twee kleine koelpasta tubes bij je kast) in de 4 gleuven doen waar de 4 heatpipes in komen, en daarna goed de heatpipes er goed in leggen, en goed aandrukken tegen de zijkant van je kast, waar de Koelribben zitten, dan de heatpipes vast zetten tegen de zijkant met mee geleverde heatsink platen en schroefjes (nog niet helemaal vast zetten), als alles goed zit zet je de boven plaat op je processor heatsink en heatpipes en maak je het vast met 4 schroefjes, dan zorg je er voor dat alles goed boven je 4 gaatjes zitten die in je MB zitten om je processor heen, om een heatsink vast te zetten, en als je dan het vast kan zetten met de 4 lange boutjes met vering, is alles goed, nu teken je even met pen of potlood waar je heatpipes zitten tegen de zijkant van je kast waar de Koelribben zitten, omdat het niet pressies recht zit, en je krijgt maar twee kleine koelpasta tubes bij je kast wat net aan genoeg is, pas dus goed op hoeveel koelpasta je gebruikt, nu maak je de 4 lange boutjes met vering weer los en ook de twee die de heatpipes vast zet tegen de zijkant van je kast waar de Koelribben zitten, en laat je de rest vast zitten, nu doe je koelpasta op de de zijkant van je kast waar de Koelribben zitten wat je net met een potlood of pen heb gemarkeerd, en op de processor, en plaats je de heatpipes met processor heatsink weer in je kast en zet je alles nu goed vast (niet te stak de boutjes aan draaien natuurlijk).

Nu stuit je alles aan, de USB 3.0 kabel en de aan knop en led light, en de Pico (de voeding) een 120w is meer dan genoeg, dan doe je de deksel er weer op en klaar ben je met het bouwen van je stille Mini-ITX cast.

Heb Window 10 er op geļnstalleerd en alles werkt naar behoren, let wel op dat je de Streacom FC8 Evo Fanless niet in een dichte kast plaats, dan woord hij extreem heet, hij moet open wezen, heb even de temperaturen getest en hij kan aardig warm woorden als je wat simpele YouTube filmpjes kijk, om te testen heb ik een 1440P 60fps YouTube filmpje gekeken, en de processor werd na 5 minuten 54c en de grafische chip Intel HD Graphics 530 werd net zo warm, omdat hij natuurlijk op de processor zit, met Prime95 werd hij zelfs 88c.

Met een simpel spel als Giana Sisters: Twisted Dreams werd hij al snel 70c wat een beetje aan de hoge kant is voor een platform spelletje.

Al met al een aardige kast, alleen heeft hij een stuk meer minpunten dan pluspunten, al dat je geen kortere heatpipes er bij krijgt standaard is al niet leuk meer, kwam ik pas achter na dat ik alles al besteld had, want met alle redelijke nieuwe moederborden heb je een probleem, en moet je de kortere heatpipes er nog is bij bestellen, wat je nog is ¤30 gaat kosten.

Als je voor deze kast ga, koop dan de Intel Core i3-6100T die maar een TDP heeft van 35w, en maar iets langzamer is dan de Intel Core i3-6100.

Hardware waar voor ze gegaan is:

Gigabyte GA-Z170N-WIFI

Intel Core i3-6100 Boxed

Crucial Ballistix Elite BLE2C4G4D30AEEA

Samsung PM961 128GB

Streacom ST-MH1, Heatpipe Kit for the FC8 Evo & Alpha

De Pico en AC DC Brick Power Supply staan er niet bij omdat ik een 120w Power Supply Board Pico en 90w AC DC Brick Power Supply nog had liggen van mijn Inter-Tech Mini ITX-E-i7, heb mijn Pico en AC DC Brick Power Supply vervangen van mijn Mini ITX-PC, zit nu een 180w Power Supply Board Pico in en 150w AC DC Brick Power Supply, omdat ik er een Mini Media/Console PC van gemaakt heb met een Geforce GTX 950 LP.

Heb jij ook een Streacom FC8 Evo Fanless Zilver?

In mijn ogen koelt het systeem dus eigenlijk wel goed genoeg. 88c voor een passieve CPU op het moment dat je hem voor langere tijd 100% belast is niet heel gek. Ik zou ook liever wat lager hebben, maar op zich valt het nog te overzien.

55c bij een beetje gemiddelde load kan helemaal geen kwaad en is prima voor zo'n CPU.
Het moet absoluut geen probleem wezen nee, maar als een simpele standaard fan die bij je Processor komt het beter doet, noem ik de koeling van deze kast niet goed en onvoldoende, en dit was maar +/- 5 minuten, ik zou wel willen weten wat hij woord als zij een 1080P 10+ Mb/s film draait.

Eigenlijk zie je pas de echte temp na +/- 20 minuten, en ik had geen tijd om de test langer te doen, ik deed even snel tussen door de test bij haar.

En hij werd zelfs max 61c na maar 5 minuten, en sorry maar dat is in mijn ogen een onvoldoende voor een koeler die MAAR een dual core processor moet koelen, dat is heel warm voor een simpele YouTube filmpje.

En hoe warmer iets woord hoe sneller hij slijt.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 11 december 2016 12:19]