Specificaties 29" @ 2560x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 29UM58-P Zwart Review

Havermans 10 december 2016, 2.166 views

LG 29UM58-P Zwart

Een prachtige monitor aan een scherpe prijs. Perfect voor elke zondaggamer, programmeur of filmliefhebber.

Pluspunten

• Realistische kleuren

Minpunten

• Support voor 21:9
  • Hoogte niet aanpasbaar
  • Geen speakers ingebouwd

LG heeft de laatste jaren sterk ingezet op monitors en TV. Hier horen natuurlijk ook widescreen monitors bij en dat is LG natuurlijk niet ontgaan.

De LG 29UM58-P is een van die toestellen die het grote publiek kunnen aanspreken desondanks niet alledaags te zijn. Het is een 29 inch monitor met 21:9 beeldverhouding, die sterk onder de prijs van de concurrentie ligt.
Met een prijs van 229 euro (gekocht november 2016), blijkt deze monitor niet anders dan een schot in de roos.

De kwaliteit die je krijgt voor je geld is namelijk heel hoog. Het prachtige scherm geeft alle kleuren prachtig weer, en er zijn ook opties om weergave aan te passen aan activiteiten. De software die LG meelevert installeert vlot en werkt naar behoren en maakt het makkelijk om programmas te scalen.

Er zijn ook wel enkele (kleine) minpunten aan dit toestel, maar deze zijn snel vergeten als je ze afweegt met de pluspunten. Zo verandert het toestel soms te snel van kleur wegen spaarmodus, zijn er geen speakers in het scherm ingebouwd en heeft niet elke game/programma een optie om te scalen naar 21:9.

De monitor blijft dus echter wel een echt koopje. Het is een van de beste monitors op vlak van prijs-kwaliteit en met voorsprong een van de beste budget 21:9 oplossingen.
Na een maand van gamen, series zien en programmeren op dit scherm, heb ik nog geen kleinste schuldgevoel over mijn aankoop. Ik raad het toestel dus ook zeker aan, voor iedereen die op zoek is naar een monitor.

Heb jij ook een LG 29UM58-P Zwart?

Ik heb zelf de LG 29UB67. Deze heeft de hierboven genoemde nadelen niet:
+ hoogte verstelbaar
+ ingebouwde speakers

Zie http://www.lg.com/nl/monitoren/lg-29UB67-B-21-9-ips-monitor

Nu moet je van de ingebouwde speakers niet teveel voorstellen. Ik heb er dan ook alsnog een 2.1 setje naast gezet.

Is ook wel een stuk duurder. Maar deze is ook wat zakelijker ingericht met meerdere aansluitingen (DVI, 2x HDMI, DisplayPort). Ik gebruik hem dan ook voor thuiswerken.
Uw toestel ziet er ook wel goed uit. Ik heb het ook overwogen toen ik een monitor zocht, maar de voordelen wogen niet op tegen het prijsverschil voor mij, aangezien ik nog student ben en enkel HDMI poortje nodig had.

Afwezigheid van speakers is ook niet zo belangerijk. Een setje speakers kost niet veel meer en het verschil met ingebouwde speakers is altijd merkbaar. :)
Het enige voordeel voor mij zou het verstelen van de hoogte zijn. Het is echt zonde dat mijn monitor dit niet kan.