Netgear ReadyNAS NV+ v2 Review
Na lang gewerkt te hebben met een externe harddisk voor backups heb ik besloten dat dat toch beter moet kunnen. Na wat rondvragen en lezen heb ik besloten om een NAS te kopen. Niet direct een server die dag en nacht aan hoeft te staan, maar wel veiligheid voor mijn belangrijke data. Al met al verzamel je nogal wat gigabytes: foto's op RAW formaat en een nieuwe AVCHD videocamera die de nodige gigabytes produceert. Wat waren mijn eisen:
-Meer dan 2 bays, zodat uitbreiding naar RAID 5 mogelijk moet zijn
-Flexibele RAID opstelling, dus bijplaatsing van een extra disk moet extra schijfruimte geven zonder opnieuw te hoeven formatteren.
-Apple Time Machine support
-Zowel goede Windows als Mac ondersteuning
Ik heb voor de ReadyNAS NV+ gekozen...
Pluspunten
Werkt vlekkeloos Veel instelmogelijkheden Mooi design met display Goede community met support Extra modules toe te voegen als je toch iets mist
Minpunten
Soms traag als er met meerdere computers tegelijkertijd data wordt benaderd
Eindoordeel
-Meer dan 2 bays, zodat uitbreiding naar RAID 5 mogelijk moet zijn
-Flexibele RAID opstelling, dus bijplaatsing van een extra disk moet extra schijfruimte geven zonder opnieuw te hoeven formatteren.
-Apple Time Machine support
-Zowel goede Windows als Mac ondersteuning
Ik heb voor de ReadyNAS NV+ gekozen vanwege het design, de goede reviews en de actieve community. Er komen ook nog regelmatig nieuwe firmware-updates uit. De NAS was makkelijk te installeren. De wizard was duidelijk. Er is veel in te stellen in de configuratieschermen.
De NAS werkt ook als een iTunes Server. De muziek wordt dan gestreamed naar de desbetreffende iTunes die het aanvraagt. Dit werkt prima zonder haperingen. Op de PS3 zie je direct een N-icoon op het scherm komen. Alle content kan direct naar de PS3 gestreamd worden. Al is HD content niet echt goed te streamen over een stukje 100mbit netwerk wat daarna overgaat in een Wireless-N netwerk.
De Time Machine support van de NAS is super. 1x configureren in de Apple en de backups worden automatisch gemaakt.
Al met al ben ik erg tevreden met de NAS. Hij werkt als een zonnetje. Start automatisch op, op het ingestelde tijdstip en gaat ook weer automatisch uit.
Reacties (11)
Allereerst natuurlijk bedankt voor je review, heb ik weer een beetje meer info voor mijn zoektocht richting een leuke NAS.
Bij negatieve eigenschappen schrijf je dat het apparaat soms traag is bij benadering door meerdere computers.
Over hoeveel computers heb je het dan?
Ik zit hier thuis standaard met een 3 tal apparaten welke ik simultaan verbinding wil geven (PC/Laptop vriendin en PS3) zal dit dan een probleem vormen?
Het automatisch in en uitschakelen is overigens ook wel een optie die ik nog niet had gevonden m.b.t. deze NAS. Dus sowieso top dat je dat er bij hebt vermeld!!
Maar stel nu, dat ik de NAS via automatische functie heb uitgeschakeld, en ik wil er toch ineens bij.. hoe gaat het dan in zijn werking? Springt dat NAS dan automatisch aan (bijvoorbeeld bij detectie van de PC) of moet ik deze handmatig aanzetten?
Ik heb geen flauw idee wat er in zo'n PS3 zit, maar als je een standaard 10/100Mbit of 100/1Gbit.
Anders is de resource lokalisatie op het apparaat niet al te best.
Er staat trouwens ook niet bij hoeveel er voor betaald is, dus dat is weer spijtig.
Maar goed.. gewoon de tijden goed kiezen, dat zou moeten helpen.
(ervaring met ReadyNAS Duo)
Je kan dit doen in het menu : System / Power / Powertime.
Want ik twijfel tussen de RND2000 en de NV+
Eigenlijk alleen maar nodig voor data (gebruik nu mijn D schijf als netwerk schijf.. zodat ik , zodra ik op mijn laptop zit gewoon kan verder werken met dezelfde documenten..)
En printen. Zodat ik gewoon kan printen zonder de PC aan te hebben.
Hooguit mijn Macbook surft Wireless (802.11G) en daar draait via Timemachine ook de backup op (al is de initiele backup wel bekabeld via Gigabit-ethernet gedraaid!).
Ik heb de Eminent EM4072 momenteel in gebruik en ik moet zeggen hij bevalt prima. Er is echter een nadeel. Hij ondersteunt geen DLNA. Ik wil daarom overstappen op deze NAS van Netgear.
Ik kan nergens ontdekken of deze NAS van NetGear DLNA ondersteunt. Ik ben ook toe aan een nieuwe TV en zie dat bijv. Philips DLNa ondersteunt. Weet iemand hier iets over te vertellen?
Gr. Erik
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn