Specificaties GF GTX 295 (576MHz), 1,75GB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTX295/2DI/1792MD3 Review

fasster 16 december 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.667 views

Asus ENGTX295/2DI/1792MD3

Pluspunten

• prestaties
  • temperatuur
  • looks
  • single pcb
  • gewicht t.o.v. de dual pcb
  • laat zich goed overklocken
  • techniek

Minpunten

• prijs
  • geen hdmi aansluiting
  • de helft van de warme lucht word de case in geblazen

Drivers en compatibiliteit Score: 4
asus engtx295 single pcb

reden van aanschaf:
Ik had voor deze gtx295 een dual pcb gtx295 een prima kaart als het op de prestaties aan komt maar de temperaturen van de dual pcb zijn te hoog naar mijn zin. Ik was dus op zoek naar de single pcb en vond die bij een mede tweaker http://tweakers.net/gallery/6432 die hem keurig kwam brengen en een top kaart heeft afgeleverd nog bedankt daarvoor garrett _/-\o_
.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1Qw9wuXn3.jpeg"de oude dual pcb"

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1i7UoSnbL.jpeg "de nieuwe single pcb"

het product:
Ik heb de kaart dus tweedehands gekocht en kan dus niet vertellen hoe het is als hij nieuw uit de verpakking komt, maar wat ik kreeg was voldoende om de boel te installeren het gaat natuurlijk eigenlijk alleen maar om de kaart en niet wat er allemaal bij komt. Driver cd zat er bij maar die heb ik niet gebruikt, ik download liever de nieuwste van de nvidia site. Wat me wel opviel dat de single pcb verzie stukken lichter is dan de dual verzie , de dual weegt toch bijna een kilo. Ook het koel methodiek zag er solider uit , de twee gpu's worden nu elk afzonderlijk door een koel blok met ieder twee heat pipe's gekoeld i.p.v. dat allebei tegen de zelfde heatsink aangedrukt worden.

installatie van de hardware:

De installatie was vrij basic gewoon de kaart in de pci-e slot monteren de stroom kabel inpluggen (1x6 en 1x8 pci-e connectors) en de pc aanzetten.
Hier nog wat pics van hoe hij in mijn kast zit.

Installatie van de software:
Ook dat is niet ander dan bij andere video kaarten, gewoon de instal file laten draaien en de rest doet hij vanzelf. Hij vroeg niet om een reboot maar ik vind dat toch meestal wel gerust stellend als hij een keertje reboot en het werkt dan zoals het hoort dan weet ik dat dat ook zo blijf. De huidige stuurprogramma verzie is 195.62 WHQL.

prestaties en overklock:
Het is een video kaart die eigenlijk niet echt overgeklockt hoeft te worden om de nieuwste games te spelen maar ik hou nou eenmaal van een beetje de boel opvoeren dus doe ik het toch.Ik gebruik hiervoor de evga precision tool 1.8.1.
Standaard:
-kloksnelheid van de cores 576MHz
-snelheid van de shaders op 1242MHz
-snelheid van het gddr3-geheugen op 2000MHz
Mijn snelheid:
-kloksnelheid van de cores 637MHz
-snelheid van de shaders op 1373MHz
-snelheid van het gddr3-geheugen op 2150MHz
Ik weet dat het allemaal nog wel hoger kan en het is geen record verbredende oc maar het is goed genoeg voor mij en ik ben er vertreden mee. hier een screenshot van 3dmark vantage
update:
Na een tip van garrett de master chief heb ik de kaart nog verder ge oc'd;
-kloksnelheid van de cores 695MHz
-snelheid van de shaders op 1498MHz
-snelheid van het gddr3-geheugen op 2400MHz
Het resultaat p23993 3dmark vantage points O-)
Screenshot van de nieuwe resultaten: http://tweakers.net/ext/f/jPscrq3XAW2fLV6UQ1wwrrU7/full.png

temperaturen en geluid:

Vergeleken met de dual pcb is het een wereld van verschil, de dual werd al snel (bij benchmarks en games) 95+ graden en soms 105 graden en dan ging de fan te keer als een straaljager. de single daar in tegen word op zijn max 70 graden en dat is heel netjes naar mijn mening (De standaard aangebrachte koelpasta is veranderd naar artic silver 5), en hij komt niet uit boven de case fans. De idle temperatuur schommelt tussen 42 en 49 graden met een fan snelheid van 40%.

voorlopige conclusie:
ik heb hem nu 3 maanden en hij bevalt me nog steeds prima, hij is inmiddels wel ingehaal door het ati kamp maar dat boeit mij persoonlijke niet zo veel ik kan er mee wat ik wil doen. Ik zou hem zo weer aanschaffen, de drivers werken gewoon goed en de techniek is inmiddels goed door ontwikkeld dmv de single pcb verzie.

• Asus P5E Deluxe
  • q9650@4.05ghz
  • ocz reaper 2x2gb 1066
  • coolermaster cosmos 1000
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Asus ENGTX295/2DI/1792MD3?

kan je miss een 3dmark score geven ik wil weten hoeveeel zon cpu bottleneckt voor ik zelf een nieuwe gpu koop
is er bij gezet, de screenshot was eerst te groot maar nu past het ;)
Ik met mijn QX6800 op standaart clocks heb goeie P20k in 3DMark.
Ik bezit ook een single pcb ik vind het een koele kaart. Ik kom inmiddels van een heet hoofd 9800GX2.
Het goeie aan de 295 vind ik dat de de vga auto word gedownclocked waardoor de wattage komt van 289Watt naar goeie 89Watt. (ik denk dat dit gebeurd bij elke 200 serie vga)
Dat is tegenwoordig bij elke kaart zo ;)
behalve als je 2 schermen hebt aangesloten:? |:(
deze review is gebazeerd op de dual pcb en ik zie geen mogelijkheid om deze aan te passen ik heb nu de single pcb en die krijgt van mij 5 sterren voor warmte en geluid en 4 sterren voor overklokbaarheid en 5 sterren voor drivers en comptabiliteit de rest blijft het zelfde ;)
dit is een oude en niet meer van toepassing zijnde comment van mij
dus je hebt een 295 kaart vervangen voor een 295 kaart, met als reden dat die andere te warm werdt. vind het toch zonde geld.
Op de Dual PCB had je wel HDMI gehad =)
Kheb em wel ^^
ik had hiervoor de dual pcb, staat ook in de review.
ik heb toch liever deze, deze is tenminste nog een beetje koel te krijgen :9