Specificaties 1-bay NAS met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie Network Space 1TB Review

HarrisonB 3 november 2009, 797 views

LaCie Network Space 1TB

Pluspunten

• Functioneert normaal via netwerk.

Minpunten

• USB host/aansluiting voorkant functioneert niet.

Features Score: 3
Dit is geen objectieve en complete review, maar een waarschuwing voor een aspect van dit product.
Het gaat om de USB host/aansluiting aan de voorkant van deze netwerkschijf.

In het kort:
1. Data overdracht is extreem langzaam via deze USB aansluiting.
2. Files en folders met specifieke tekens in de naam worden structureel genegeerd.

In het lang:
1. Dataoverdracht:
Ervaring wees uit dat data-overdracht via het netwerk zeer langzaam was. 100 GB in 1 dag.
Daarom direkte transfer via USB aan voorzijde. 2e LaCie HD 1TB (conventionele Hi-Speed USB 2.0) direct aangesloten op de LaCie Network Space (hierna LNS). Met ook een LaCie kabeltje (jawel).
Via browser benader je instellingen van de LNS. Ik gaf opdracht om de hele inhoud te dumpen op gekoppelde 2e HD. Mijn verwachtingen waren hoog gespannen. Data-overdracht gaat dus niet via de PC, die kun je uitzetten.
De uitslag: Het overzetten van 500 GB duurde 10 (TIEN) dagen!

2. Het negeren van Files en Folders.
Na deze 10 dagen moest ik ook constateren dat 100 GB van de 600 GB niet was gekopieerd.
Het ging hier om files en folder met een 'speciale' letter er in ( , , etc.)
Deze files en folders worden absoluut genegeerd, wel heel consequent hoor, dat dan weer wel.
Voor alle duidelijkheid deze files en folders worden niet gelezen EN niet geschreven via de USB van de LNS.
De LNS zelf, gewoon via het netwerk, heeft dit probleem verder natuurlijk niet.

De conclusie is dus:
De suggestie is dat er een bruikbare USB 2.0 aansluiting op de LaCie Network Space zit. Dit is echter ABSOLUUT NIET het geval. Datgene wat er wel op zit is volstrekt waardeloos te noemen.

In documentatie wordt dit uiteraard verzwegen. Het is niet interessant of het misschien toch in goed verstopte kleine lettertjes staat. Het blijft een vorm van misleiding.

Hieronder nog de reactie van LaCie Support. (overigens slecht te bereiken via de problematische website van LaCie). Je kunt ze al helemaal niet bellen. Dat is goed afgeschermd.

Omdat dit toch een review is, voor de compleetheid:
Afgezien van bovenstaande zijn er geen problemen met de schijf. Hij reageert wat traag met bewerken van files. De ondersteunende software werkt okay. 'LaCie Ethernet Agent' heet dat.
Qua duurzaamheid; ik ben benieuwd of je de schijf 3 jaar aan kan laten staan.
Ook ben ik benieuwd hoe het zit met de USB aansluiting van bijvoorbeeld de 'Western Digital MyBook World, 1 TB G-Bit'.

(de schijf vermeld bij 'Hardware' is dus niet de newtwerk schijf maar de 2e USB 2.0)

-------------------
Bonus:
LaCie spreekt (antwoord van Support):

"Geachte,

Dit is inderdaad een traag toestel en daar is helaas niets aan te doen. dat is door het weinige geheugen dat de disk heeft.

Speciale karakters zijn niet toegelaten in de namen aangezien er een linux om de disks draait. Daar moet elk specieaal karakter worden in weergegeven met een / ervoor. Daar is dus helaas ook niets aan te doen.

Met vriendelijke groet,
<voornaam> "

Heb jij ook een LaCie Network Space 1TB?

Met andere woorden: Je kunt dit apparaat beter in de winkel laten liggen. Eigenlijk is dit dus een minimalistische budget NAS? Een apparaat dat dus eigenlijk niet kan wat het zegt te kunnen. Ik zou 'm links laten liggen :+