Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB Review

Smht 18 november 2009, 1.755 views

Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB

Pluspunten

• Snelheid

Minpunten

• Geluidsproductie bij opspinnen

Ik heb twee van deze schijven in mijn server/htpc. Allereerst in combinatie met een MSI K9AGM3, AMD Athlon X2 5000+ BE en 4GB DDR2 geheugen. Dit moederbord heeft een AMD 690G chipset.

De schijven zijn gekozen op voor mij de twee belangrijkste factoren: geluidsproductie en zuinigheid. Daarnaast zijn de schijven vanwege hun datadichtheid niet veel trager dan 7200rpm schijven van oudere
schijven.

Ervaring
Ik liep al heel snel tegen een ergernis op. Tijdens het draaien van video hetzij op de htpc zelf hetzij elders via het netwerk lopen de films die opgeslagen zijn op deze schijven soms vast. Ze pauzeren dan totdat de schijven weer opgespind zijn. Daarnaast was het doen van acties tegelijkertijd (bv. video via netwerk en een kopieeractie op de server) voor de prestaties heel erg slecht. Video begint dan de stokken terwijl het geluid doorloopt etc.

Allereerst heb ik uit moeten sluiten of dit aan andere onderdelen lag, vooral het moederbord verdacht ik ervan misschien niet compatibel te zijn (eerdere ervaringen met deze chipset). Bij een ander moederbord waren de problemen inderdaad verminderd. Echter het stagneren van video bij het opspinnen van de schijven blijft, waarschijnlijk is dit normaal.

Voor een dataschijf is het eigenlijk een prima schijf gebleken.

Geluidsproductie
Hier zijn drie dingen te onderscheiden. Idle, tijdens gebruik en tijdens het opspinnen. Idle zijn de schijven stil, tijdens gebruik nauwelijks hoorbaar (daarvoor moet je echt heel dichtbij komen). Het opspinnen is echter gewoon lawaaierig te noemen, absoluut niet wat ik verwacht had voor een 5400rpm schijf.

Prijs/kwaliteit
De kwaliteit van de schijf is prima. De schijven doen hun werk prima en de problemen die ik ondervond waren grotendeels aan andere hardware combinaties toe te schrijven. De prijs voor 1,5TB lag op het moment van aankoop op ong. 85 euro. Dat is een prima prijs voor deze schijf.

De schijven doen het al twee maanden goed, geen storingen verder onder 24/7 gebruik.

Wat betreft benchmarks: De snelheden zijn voor mijn gevoel goed, maar dit heb ik nog niet getest. Dit zal ik binnenkort doen en dan zal ik dat hier neerzetten.

Heb jij ook een Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB?

Je kunt dit opspinnen voorkomen door APM (Advanced Power Management) uit te zetten. Dit kan bijv met HDtune pro of een ander HD tooltje.