Specificaties Bluetooth muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart Review

resma 6 december 2016, laatste update op 6 december 2016, 338 views

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart

Fijne moderne muis met handig horizontaal scrollwiel en automatische ontgrendeling voor snel verticaal scrollen.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Prima batterijduur
  • Snel tijdens gebruik te laden
  • Handig horizontaal scrollwiel
  • Handige automatische ontgrendeling voor snelscrollen

Minpunten

• Kleine duimknoppen
  • Bovenste glijpad blijft haken

Ik heb de Logitech MX Master nu ruim een jaar in gebruik bij mijn MacBook Pro. Destijds heb ik deze muis vooral aangeschaft vanwege het horizontale scrollwiel en de Bluetooth connectiviteit mogelijkheden. Hoogste tijd dus om mijn ervaringen met de muis eens te delen.

De verpakking is netjes verzorgt. Naast de muis, vind je hierin de Logitech Unifying receiver, een micro-USB kabel en een mapje met de boekjes. De Software vind je online.

Direct na aanschaf bleek de muis niet middels Bluetooth te werken op de MacBook Pro die ik destijds in gebruik had. Dit betrof een eind 2011 model MBP, waarop nog geen Bluetooth LTE (low energy) werd ondersteund. Dit is een vereiste om met de MX Master via Bluetooth te werken. De noodzakelijkheid van Bluetooth LTE wordt IMO niet erg duidelijk geadverteerd en dat is jammer. Ik heb dus de eerste maanden gebruik gemaakt van de meegeleverde Logitech unifying receiver. Nadat mijn MacBook is vervangen door een nieuwer model (met Bluetooth LTE support) heb ik wel gebruik kunnen maken van de Bluetooth connectiviteit. Beiden werken prima.

Met de Logitech Options Software kan op simpele wijze de muis exact naar wens worden ingesteld. Hierbij is de functie van alle knoppen, beide scrollwieltjes en de verborgen gesture knop instelbaar. Hierbij zijn op de Mac zelfs applicatie specifieke profielen in te stellen. Dit werkt echt geweldig. Hoewel de muisknoppen gewisseld kunnen worden, is de muis absoluut niet geschikt voor linkshandig gebruik.

Het horizontale scrollwiel valt mij in de praktijk niet tegen. Hiermee is zeer soepel en nauwkeurig te scrollen en dit is voor mij een absolute plus. Een andere handige feature vind ik het automatisch ontgrendelen van het verticale scrollwiel bij snel scrollen. Op lange webpagina's (forums e.d.) kun je door een 'zwiep' aan het scrollwiel razendsnel naar de gewenste positie navigeren.

De gesture knop gebruik ik in de praktijk nauwelijks. Ook de op zich handige functie om tussen computers te kunnen wisselen heb ik weinig gebruikt, wellicht omdat de knop om dit te bedienen zich aan de onderkant bevindt.

De batterij van de muis gaat voldoende lang mee. Ik gebruik de muis gemakkelijk een week of twee zonder tussentijds bijladen. Is de muis bijna leeg, dan verschijnt tijdig een notificatie en kun je met de meegeleverde micro-usb kabel de muis snel en gewoon tijdens gebruik bijladen.

Een puntje van kritiek heb ik op de aanwezige glijpads. Deze liggen een beetje bovenop de onderkant van de muis en weinig verzonken; dit geldt met name voor de bovenste en onderste pad. Hierdoor is, met name bij het kleine glijpad op de neus van de muis, een duidelijke richel voelbaar. Gebruik je de muis met een kleine muismat met harde toplaag, dan is de kans erg groot dat je met de rand van dit glijpad achter de toprand van de muismat blijft hangen en op die manier komt de glijpad los. Als je een grote muismat gebruikt, heb je dit probleem uiteraard niet.

Een laatste puntje van kritiek betreft de duimknoppen. Deze twee zijn erg klein, zitten dicht op elkaar en zijn zodoende lastig te bedienen.

Afgezien van deze twee puntjes van kritiek zie ik de MX Master als een uitstekende muis, die prettig in de hand ligt en enkele unieke features heeft die deze positief onderscheidt van de concurrentie.

Heb jij ook een Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart?