Specificaties 500GB M.2 (PCI-e 3.0 x4) @ 3.200/1.800MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 960 EVO 500GB Review

m0ridin 6 december 2016, 2.358 views

Samsung 960 EVO 500GB

Zeer snelle ssd voor een prima prijs, waar alleen op de verkrijgbaarheid echt wat aan te merken lijkt.

Pluspunten

• Snel
  • Voordelig
  • Oogt mooi

Minpunten

• Verkrijgbaarheid

In- en aanleiding:

Al sinds de aankondiging van de 960 was ik zeer geinteresseerd, en dan eigenlijk vooral in de 250GB EVO versie. Het zou als main OS disk zijn in mijn pc en met mijn gebruik zou ik echt geen PRO nodig hebben, of meer dan 250GB.

Maar het bleek nog niet zo makkelijk hier een exemplaar van te krijgen, 2 keer bestellen en 2 keer werd het weer uitgesteld. Daarna heb ik maar een Intel 600p gekocht als 'overbrugging' en met het idee dat ik die wel zou voldoen (zie andere review ;) ).

Die beviel eigenlijk best prima, maar ja. Toen kwam daar de Toshiba XG3 op mijn pad via tweakers V&A, ook toen ging ik weer overstag en eigenlijk beviel dat nog beter...

Maar daar waren opeens de 500GB EVO's verkrijgbaar, weer even twijfelen verder maar ook de boot niet missend willen ook toch gewoon maar daar voor gegaan (de extra maand moet toch ook goed besteed worden ;) ) en die heb ik gisteren binnen gekregen.

De 500GB heeft overigens 22GB aan SLC cache en 512MB DRAM cache... sustained seq write voor de 500gb versie is 600MB/s (vs 300MB/s voor de 250GB versie en 1200MB/s voor de 1TB versie).

Inderdaad net op tijd, want nu was hij al weer niet meer leverbaar waar ik hem besteld had (en nog bij beperkte andere winkels). Dus ingebouwd, OS overgezet en gaan met die banaan.

Eerste indruk:

Tja, ondertussen ken ik de M2 NVME ssd's wel een beetje dus qua formaat blijft het indrukwekkend maar iets minder verrast dan de allereerste keer.

Toch ziet deze ssd er wel best mooi uit, het zwarte spreekt me toch meer aan dan 'ouderwets' groen. Ook zie je daar ingebouwd in de case verder niets van in mijn geval. Verder zit het in een doosje met daarin nog de handleiding, niet al te spannend verder.

OS overzetten geen redelijk soepel mbt Macrium Reflect dus kon ik meteen aan de bak. CrystalDiskInfo 7.0.3 herkent de SSD zonder issues, en ook hwinfo ziet hem incl temperatuur.

De laatste versie van Samsung Magician ondersteunt de 960 versies nu ook, dus die staat er op (kan er verder niet zo veel mee op het eerste gezicht) en de meest recente samsung nvme drivers ook direct maar geinstalleerd. Het benchmarken kan beginnen ;)

Prestaties:

Is de 960 evo echt zo goed? Ehm... ja, dat eigenlijk wel.

Daarnaast blijft hij een stukje koeler dan de Toshiba XG3. De laatste werd idle al makkelijk een graad of 60-62 (en dat is met extra geheugen heatsinks erop, daarvoor rtegen de 65) waar de samsung op een 45-50 graden zit. In mijn case met zeer beperkte airflow toch een aardig verschil en voor mij (qua gevoel iig) een aardig voordeel.

Verder is hij inderdaad HEEL snel.
AS SSD:
CrystalDIsk Mark:
~40GB File copy van sandisk naar target SSD:
(Sandisk is de limiterende factor hier, max 500mb/s transfer snelheid mogelijk):

Conclusie:

Het is nog te vroeg om er heel veel over te zeggen maar de eerste indruk is top. De ssd ziet er aardig uit, en is zeer snel... Daarbij blijft hij ook nog eens koeler dan de Toshiba die ik er eerder in had zitten. Uit de file copy test blijkt dat ook de transfer rate als de buffer vol zit goed genoeg blijft, in ieder geval voor mijn gebruik.

Het grootste probleem is dat hij nog erg moeilijk te krijgen is, mondjesmaat komen ze beschikbaar en zijn dan erg snel weer uitverkocht. Maar de reden waarom dat laatste het geval is lijkt wel duidelijk.

Samsung biedt met de 960 EVO een erg sterk product op gebied van prestaties en temperatuur voor een prima prijs. Ik kan hem dan ook van harte aanraden, in ieder geval de 500GB versie ;)

Heb jij ook een Samsung 960 EVO 500GB?

Mooi! Je begint al een mooi setje aan persoonlijke benchmarks te krijgen zo, haha. Ik zat zelf nog te twijfelen over de 600p vs. de 960-xxx gezien het prijsverschil en daarmee ook prestatieverschil. Neig op moment toch meer naar de 960 aangezien de performance van de 600p behoorlijk kan tegenvallen, zoals ik bij je benchmarks van de 600p zag. :D
Ik heb op het moment de 600P. En ik ben er zeer tevreden over de prestatie/prijs verhouding.

De 960 EVO is toch 40 euro duurder. Dus niet echt vergelijkbaar.
Het begint idd al aardig op te schieten ;)

En tegenvallen is relatief bij de 600p, alleen als je een bestand >8GB kopieerde ging het echt stroef. Dat 'viel tegen'. Verder is het niet retesnel nee, maar met een prijs onder de 100 euro (versus 130+ voor de 960) is hij relatief toch echt een stukje goedkoper (en hij is nog te krijgen ook, best fijn ). Het is een beetje een 'sequential read opgevoerde' sata versie...

Verder is hij alsnog een stukje koeler dan de samsung (dacht dat die net iets boven de 40 zat).

Hoe dan ook, ik denk dat je voor de 3 a 4 tientjes idd beter de samsung kan kopen maar dat is per persoon anders natuurlijk of het het prijsverschil voor JOU waard is. Ik vind de 600p alsnog een prima ssd gezien de prijs en waar hij is neergezet en ook die zal voor meer dan genoeg mensen prima voldoen :)

(Ik denk dat ik mijn 600p binnenkort in de verkoop ga gooien overigens, dus mocht je dan nog interesse hebben kan ik je even een pm sturen als je wil).

[Reactie gewijzigd door m0ridin op 6 december 2016 14:07]

Mooie review, thanks. Vind de gebruikers reviews toch altijd even prettiger omdat het "real world" gevoel daar wat mij betreft wat meer inzit. Ik heb begin vorige maand de 250GB Evo besteld, moet nog even afwachten, is nog steeds niet beschikbaar. Niet echt een probleem aangezien mobo, cpu en geheugen nog aangeschaft moet worden.
Thanks ;)

Njah, moet zeggen dat ik het lastig vind om te zeggen of ik nou een verschil merk. In sommige situaties is het echt meetbaar en duideijk, maar met algemeen computeren... dunno.

Aan de andere kant is het ook een kwestie van gevoel idd en de samsung voelt wat fijner dan de intel uiteindelijk.

En ken het probleem, zelf ook een tijd op de 250 versie gewacht maar uiteindelijk toch maar overstag gegaan en ach, extra ruimte is nooit weg (en sustained write snelheid was wat hoger vergeleken met de 250 versie)
Niks te danken, ik heb ook niet de illusie dat het een wereld van verschil zal maken hoor bij normaal dagekijks gebruik. Draai nu nog met een ssd op ide mode (krijg sinds win10 de ahci niet meer aan de gang :? maar da's een ander topic) en ga de pc toch upgraden, draai nog op ivy-bridge en ach voor die paar tientjes meer wil ik hem dan toch hebben. Voor mij zal het straks wel merkbaar zijn maar dat is dan meer omdat het nu niet op volle snelheid draait. Het budget voor de nieuwe pc is pas eind januari beschikbaar, ik neem aan dat de ssd dan inmiddels is geleverd.