Specificaties DLNA -support, WiFi, 4GB - Bekijk alle specificaties

Dune HD Solo Lite 4GB Review

Microkid 4 december 2016, laatste update op 4 december 2016, 4.106 views

Dune HD Solo Lite 4GB

Prima en veelzijdige mediaspeler.

Pluspunten

• Klein
  • Speelt alles af
  • Plug&Play

Minpunten

• Geen

Geluidskwaliteit Score: 5
Aangeschaft als opvolger van m'n Dune HD-301, voornamelijk omdat de 301 geen True-HD, DTS-HD, HEVC en H265 kon afspelen. De Solo Lite kan dat wel, en heeft een snellere cpu aan boord. Dat merk je meteen bij opstarten en bladeren door het menu, alles gaat lekker snel. Het kastje zelf is erg klein, ong. 10x10x4cm. Dat past dus altijd wel ergens. 12v voeding er in, netwerk aansluiten, HDMI erin en klaar. Meer is niet nodig. Even een paar testjes gedaan. 4K wordt netjes afgespeeld, H265 ook.

Er is nog een ander, uitgebreider, model, de Solo 4K. Deze heeft als extra nog wifi en de optie om er een disk in te plaatsen. Deze opties gebruik ik niet. En als verassing blijkt de nieuwe Solo Lite nu ook wifi aan boord te hebben, in de doos zat een klein papiertje waarop dit gemeld werd. De antenne zit van binnen.

Ik gebruik de Dune HD mediaplagers nu al een jaar of 7 en blijf het een heerlijk apparaat vinden. Het speelt alles af wat ik hem voer en zonder morren. De Dune hangt via het bedraad netwerk aan een Synology DS415+ waar in m'n films op heb staan. Benaderen gaat via SMB of NFS, waarbij ik SMB gebruik. Als media speel ik voornamelijk dus films af. De Dune beschikt over veel meer functionaliteiten, zoals online TV kijken, streamen, IP TV e.d. Dit zit alles netjes weggewerkt in een menu, maar gebruik ik dus nooit.

De prijs, tja, 199 euro. Lijkt veel, maar zelf iets bouwen kost je minstens hetzelfde en kan niet zo klein. En verspreid over 5 jaar gebruik is het een nette prijs.

Dune werkt gelukkig al jaren hard aan software updates. Ik zie gemiddeld elke maand wel een nieuwe versie voorbij komen (ook beta versies). De ondersteuning zit wat dat betreft zeker wel snor, ook voor de oudere modellen.

Wil je meer weten? https://dune-hd.com/eng/products/full_hd_media_players/49

Heb jij ook een Dune HD Solo Lite 4GB?

Speelt hij ISO's af?
Ik zie dit namelijk niet in de specificaties staan.
Jazeker :)

Video file formats: MKV, MPEG-TS, MPEG-PS, M2TS, VOB, AVI, MOV, MP4, QT, ASF, WMV, BDMV, DVD-ISO, VIDEO_TS
ja, DVD-iso, AVCHD iso en BD (Bluray) Iso.
hij speelt ook de dvd, avchd en bd mappen structuur bestanden af.

eigenlijk speeld deze 'alles'
Weldegelijk zijn er minpunten:

- 'My Collection' movie database licentie kost 20 Euro per jaar, en is minder goed dan KODI of DS Video.

- UPnP DMR werkt niet: je kunt niet streamen vanaf je tablet/pc naar de Dune, dus dan kan je nog geen gebruik maken van je Kodi of DS video database. Het kan wel via Dune's eigen remote app, maar die werkt alleen met filenamen en niet met een mooie moviedatabase. Als dt nou nog zou samenwerken...

- User interface is ouderwets en heeft veel minder apps dan Android.
- Dune lijkt maar niet met Android te willen komen.
- Erg duur.
Ach, 'My Collection' is slechts een fancy schil voor je videobestand. Ik blader net zo makkelijk door een directory :)
De interface ... ik kan het KISS systeem wel waarderen. Waarom veel poespas als je het voornamelijk gebruikt om video's te kijken?
Duur ... met de vorige heb ik iets van 5 jaar gedaan. Het ding werkt, out of the box, zonder moeilijkheden, zonder dat je zelf moet gaan compilen, debuggen of prutsen. Met de regelmatige updates vind ik het geld dan wel waard.
Ik wil alleen niet een jaar of langer moeten wachten op moderne features als ik 1 v.d. duurste mediaboxen koop. Dune is onduidelijk over wat ze verder gaan doen met Android en zoiets superhandigs als UPnP DMR hoort gewoon vanaf het begin geleverd te zijn. Ik verdenk ze ervan dat ze dit express weglaten zodat je afhankelijk wordt van hun betaal-apps.

Een moviedatabase is inmiddels geen poespas meer, het hoort bij de mediabeleving van 'lekker een filmpje' uitzoeken. Met veel films is bladeren door een directory te armoedig..
Ik heb 'm gekocht. Het geluid is met die lite versie helaas ook beperkt. Als ik een BD-ISO afspeel dan heb ik gewoon slecht geluid. IIg geen DTS-HD audio.
Moet ik dan ook zo'n licentie aanschaffen of kan deze lite dit gewoon niet en dien ik de duurdere 4K solo versie aan te schaffen? Geluid is nu voor mij onacceptabel. Had met de Dune BD prime (de voorganger die stuk is gegaan) een vl beter geluid
Dat is gek, hoort niet te kunnen. Hoe heb je hem aangesloten en ingesteld? In passthrough zou dit prima moeten werken. Decoderen kan hij ook maar dan geeft hij de audio 2 kanaals uit.
Bij mij werkt DTS HD ook gewoon zoals het hoort. True HD ook. Kan het zijn dat je decoder/receiver dit niet aankan?
Ja, heb 'm nu ook aan de praat met de nieuwe update. Geeft nu aan dat ik na een trial periode een subscription moet afsluiten voor $ 20,- per jaar. Dat dan maar doen dan, weer terug naar dat slechte geluid is een nogo voor mij. Voor het overige uiterst tevreden over dit kleine kastje
voor bd menus en movie wall (mycollection) wel een abonnement vereist, , maar bij geluid??
effe in geluidsinstellingen op digitaal uit op 'bitstream (origineel) ' zetten en de dune voert dts-hdma en truehd (en dts en dd51) uit naar je ht audio receiver. ik heb de recentste firmware, maar de dune pas 2 dagen in bezit....
Ik ben erg benieuwd, Lite versie zou gewwon DTS-HD en TrueHD moeten ondersteunen?
Daar hoeft verder geen licentie voor aangeschaft te worden zo ver ik weet.
Ik was juist aan het kijken om de Lite versie aan te schaffen maar heb nu wel even bevestiging nodig.
Ik gebruik de Solo Lite nu 2 maanden met de app NA Remote for Dune HD PRO.(Betaalde app) Na een paar weken goed werken kan ik nu maar 1 nummer afspelen. Bestanden staan op mijn Synology. Bij gedeelde map staat bestandservices NFS/Samba en UpNp aan.
Video afspelen gaat perfect.
Dat NETFLIX ontbreekt is een minpunt maar dat audio streamen niet vlot werkt is een absolute misser. Op forums is nog niets te vinden wat een oplossing biedt.

[Reactie gewijzigd door pvt49 op 13 maart 2017 12:23]

Met de nieuwe firmware update is ook nu een speciale music home beschikbaar tezamen met Airplay audio toevoeging.