BQ Aquaris M5 2GB ram, 16GB opslag Wit Review

JustDutch 4 december 2016, laatste update op 10 december 2016, 140 views

BQ Aquaris M5 2GB ram, 16GB opslag Wit

Prima budget/ midrange toestel, met veel features, voor een scherpe prijs.

Pluspunten

• Full HD scherm
  • Helder scherm
  • Accuduur
  • Dunne bezels
  • Snelle CPU/GPU

Minpunten

• Geen oplader meegeleverd
  • Langzaam laden via USB
  • USB = standaard laden, geen gegevensoverdracht
  • Weinig specifieke accesoires te vinden

Ik zocht een vervanger voor mijn Samsung S3 Neo, die toch wel erg traag aan het worden was. En eigenlijk was ik weer op zoek naar een dergelijk toestel: niet de meest moderne, maar snel genoeg met een mooie futureset. Ik gebruik de telefoon met name voor bellen, chatten en internet en af en toe een heel simpel spelletje. Ik heb meerdere Chinese telefoons overwogen, maar vond telkens toch weer een reden om het niet te doen. Na een half jaartje van af en toe zoeken, kwam ik ineens de BQ Aquaris M5 tegen. Interessant toestel, voor de prijs van 204 euro.

Het toestel wordt geleverd met android 5. Na het inschakelen wordt deze eerst nog een keer naar een nieuwe versie van android 5 geüpdate, daarna kwam pas de update van android 6 binnen. De Google searchbar is niet te verwijderen in de stock launcher, maar met een andere (ik gebruik Nova) is deze prima te verwijderen.

Bij het eerste telefoongesprek vond ik het geluid wat schel. Na een paar keer bellen valt het mij niet meer op.

Minpunten
- In Android 6 is de standaardkeuze bij een USB verbinding het profiel voor opladen. Ik ben erachter gekomen dat je dit via de ontwikkelaarsopties kunt wijzigen, maar dit werkt niet goed. De wijziging wordt is vaak niet te selecteren bij de ontwikkelaarsopties en als je hem al een keer geselecteerd krijgt, springt het toestel toch weer over op het standaard laadprofiel. Irritant. Misschien een bugje in de software.
- Foto's worden standaard erg wit belicht.
- Bouwkwaliteit voor het installeren van simkaarten en geheugen valt tegen. Komt erg fragiel over. Ik ben bang dat ik het haakje voor het uitnemen van de houder in de loop der tijd kwijt ga raken.
- doordat het een minder courante telefoon is, is het lastig om bijvoorbeeld hoesjes te vinden. Ik heb en nu een die voor een Samsung s7 is en deze past perfect. Ook een hoesje van een Lumia 640 (deze is net iets breder) past prima.

Pluspunten:
- Redelijk lichtsterke camera waarbij ook nog wat in te stellen is. Doet het redelijk bij weinig licht, maar gebruikt hier wel de truc van een hoge ISO-waarde voor (met meer ruis).
- Sterke flits
- Redelijk stock android.
- Accu gaat redelijk lang mee. Tot 3 dagen afhankelijk van gebruik.
- Snel genoeg voor mij. Webpagina's laden merkbaar sneller dan bij mijn vorige telefoon, zowel door een snellere gegevensverbinding, als door een snellere opbouw van de pagina's.

Heb jij ook een BQ Aquaris M5 2GB ram, 16GB opslag Wit?