Specificaties Tower/desktop met Ci7-6700K en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

MSI Aegis X-001EU Review

PittieTestpanel 4 december 2016, 671 views

MSI Aegis X-001EU (Testpanel)

Ik heb van tweakers.net de kans gekregen om dit systeem twee weken te mogen testen. Is dit systeem echt zo snel als men zegt? Lees het hier.

Pluspunten

• Ontzettend snel systeem
  • Zeer compact systeem

Minpunten

• Geluid voedingsfan

Ik heb van tweakers.net de kans gekregen om dit systeem twee weken te mogen testen. Zelf ben ik geen fervent gamer meer, maar zo af en toe speel game ik nog wel. Daarom leek ik me dan ook wel erg gaaf om twee weken te mogen spelen met onder andere een GTX1080! Dit is namelijk een kaart die ik zelf nooit zou aanschaffen, simpelweg omdat deze kaart voor mij te duur is. Zelf ben ik in het bezit van het volgende systeem: Intel i5-4670, 8GB Ram geheugen, een Samsung 840pro 256GB SSD en als videokaart een AMD Radeon R9 280X. Het MSI Aegis X systeem zal ik dan ook proberen te vergelijken met bovenstaand systeem.

Eerste Indruk:

Bij het uitpakken van het systeem viel mij direct op wat een klein systeem het is. De kast is echt zeer compact! Ik kan een veel groter systeem verwacht. Zeker met zo’n grote videokaart, was mijn eerste gedachte past dat allemaal in zo’n klein kastje? De behuizing zelf ziet er gaaf uit. Echter het is niet direct mijn smaak. Ik houd meer van een strakke, simpelere stijl. Voor een game-behuizing is dit een gave kast. Vooral de rode LEDs aan de voorkant geven een goede gave indruk.

Volgende stap is het systeem aanzetten. Opstarten gaat overigens wel erg snel! Even om een snelle indruk te krijgen heb ik Hd-tune gedraaid en die laat snelheden van 3000Mb/s zien. Wauw, dat had ik niet verwacht, echt heel snel!

Specs van systeem:

Dit zijn de belangrijkste specificaties:

MSI Aegis X
Geluids-chipRealtek HD Audio
NetwerkchipKiller E2400 gigabit-ethernet
BesturingssysteemWindows 10 Home

Inside MSI Aegis X

Als echte Tweaker heb ik daarna de schroevendraaier gepakt om de kast eens van de binnenkant te bekijken. Deze hardware wil ik toch graag eens zelf bekijken. Bij het verwijderen van het zijpaneel is meteen de GTX1080 te zien. Eigenlijk is deze ook alleen maar te zien. Wow. Deze is erg groot zeg. Maar ik wil graag de rest zien.

Kaart eruit:
Hierbij is het moederbord met de waterkoeling zichtbaar. Tevens is er een SSD zichtbaar en 1 reepje SoDIMM van 8GB. Maar waar is dat andere reepje dan?

Verrassing:

Die zit dus aan de andere kant van het moederbord, tevens zit hier de 2de SSD verstopt. Deze wordt aan de koelpastastrips toch wel erg warm.

Aan de bovenkant van het systeem is nog plek voor een 2,5inch schijf.

Benchmark en prestaties:

Als benchmark heb ik 3d max gebruik. Ik heb alle test 3x uitgevoerd en daar vervolgens een gemiddelde van genomen. Dit heb ik op de MSI Aegis X gedaan, de MSI Aegis X met OC knop aan en op mijn eigen systeem. Belangrijk om hierbij te vertellen is dat deze test gedaan zijn met 2048 * 1152 als resolutie!

Dit is uiteindelijk mijn hoogst behaalde score door het systeem:

Tevens heb ik een test voor de SSDs uitgevoerd, AS SSD Benchmark. Hierbij heb ik ook mijn laptop met Intel Postville 160GB meegenomen:

Intel Postville (160 GB):

Samsung 840 Pro (256 GB)

MSI Aegis X Raid 0 systeem (256 GB)

Conclusie:

Zelf speel ik als ik nog game voornamelijk World of Tanks en meteen wordt duidelijk dat de videokaart daarvoor overkill is. Ik haal met mijn Radeon 280X kaart 90-100 frames. De GTX1080 blijft op 120 frames steken. Vermoedelijk is dit een limiet van de game zelf. Recentelijk heb ik op mijn eigen systeem Mafia 3 gespeeld. Waarbij de Radeon 280X het eigenlijk prima deed. Ik heb weinig tot geen haperingen gezien. Uiteraard heb ik dit spel even op het MSI Aegis X systeem gespeeld. Hierbij was wel te merken dat het spel aanzienlijk vloeiender liep! Echter heb ik hier geen harde cijfers van. Dit is dan ook gebaseerd op een onderbuik gevoel. Het systeem voelt ontzettend snel aan. Benchmarks bevestigen dit ook. Dit scherm is natuurlijk dan ook gaaf om te zien:

Systeem is sneller dan 98% van alle systemen!

Echter wat wel erg vreemd is, is de duur van de Windows 10 Anniversary update. Op mijn eigen systeem heeft dit ongeveer 30 minuten geduurd. Het MSI Aegis X systeem had hier 2 uur voor nodig! Mij is onduidelijk waarom, tot 20% is de update echt tergend traag verlopen, zo traag dat ik dacht dat het systeem was vastgelopen. Echter vanaf 21% vloog de update letterlijk in 2 minuten naar 100% compleet. Ik denk zelf dat er ergens een conflict of driver probleem is geweest met de SSDs. Iets anders kan ik niet voorstellen.

Zijn er dan geen minpunten aan dit systeem? Jawel, helaas wel, voor mij is er één groot irritatiepunt. Het systeem maakt wel erg veel lawaai. Een gamecomputer mag zeker tijdens het game lawaai maken. Meestal is de videokaart hieraan schuldig. Maar in idle dient een computer muisstil te zijn. Dat is de MSI systeem zeer zeker niet. Verre van helaas. Uiteindelijk heb ik ontdekt dat het om het kleine fannetje gaat bij de voeding.

Zou ik dit systeem zelf aanschaffen? Nee dat niet. Ik blijf een Tweaker en stel mijn systemen graag zelf samen. Om die reden zou ik dan ook nooit een kant-en-klaar systeem aanschaffen. Voor iemand die dit niet wil of kan is dit zeker een erg mooi systeem. Het systeem is van de snelste systemen op de markt en werkt dan ook prima out-of-the-box. Het is een kwestie van aansluiten, je spellen installeren en je kunt gaan gamen. Wat wil je nog meer.!

Heb jij ook een MSI Aegis X-001EU?