Tweakers zegt: 8,5

Lenovo P2 Grijs Review

Techprice 3 december 2016, laatste update op 17 december 2016, 2.273 views

Lenovo P2 Grijs

Goede smartphone met leuke features en mooi design. Stevige bouwkwaliteit en machtige batterij. Mooi beeldscherm en matige camera. Zie mijn uitgebreide review voor meer informatie!

Pluspunten

• Beeldscherm
  • Vingerafdrukscanner
  • UI van Lenovo
  • Batterij
  • Prestaties
  • Ontwerp: metalen body

Minpunten

• Camera is matig
  • Vrij groot en zwaar

Eerste reactie
Bij het unboxen is alles netjes verpakt. Het geheel is wel heel zwaar, maar dat komt ook grotendeels door de verpakking en verrassend zware oplader. De eerste ingebruikneming is zoals je zou verwachten. Het design is zeer mooi en modern. Het voelt heel premium aan met een perfecte aluminium unibody.

Ontwerp
Het unibody van aluminium in het grijs is een pareltje. De afwerking is zeer goed gedaan en het past gewoon. De camera is zeer goed in het ontwerp gestoken en steekt niet uit; geen schrik om deze te beschadigen. De zijknoppen zijn zeer mooi maar voelen bij het inrukken wel een beetje zwak aan in weerstand. De homeknop is tevens ook heel goed in het ontwerp opgenomen. Niet zoals bij de Moto G4 plus van Lenovo. Het aluminium voelt zeer stevig aan en geeft de telefoon een premium look. Een nadeel aan het ontwerp is de grootte en het gewicht. De telefoon is zeer groot (5,5"). Ook is het een zwaar exemplaar. Dit is volgens mij grotendeels door de grote batterij en de aluminium afwerking. Toch geeft het gewicht ook een vorm van premium gevoel, een gevoel van kwaliteit.

Beeldscherm
Het is beeldscherm is Full-HD en geeft prachtige kleuren weer met een superieur super-Amoled scherm. De kijkhoeken zijn goed tot zeer goed. Enkel in de extreme kijkhoeken krijg je een colourshift naar groen. Dit is typisch aan Amoled schermen. Met een ips paneel heb je dit niet, maar heb je ook niet dezelfde levendige kleuren. De touchscreen werkt goed en reageert normaal.

Prestaties
Met deze snapdragon 625 processor loop de telefoon super snel. Er zijn nauwelijks haperingen en apps laden over het algemeen snel. Met 4GB aan ram blijven alle mogelijke apps die open staan in het geheugen. Ik heb nooit zelf gehad dat een app heeft moeten herladen. De telefoon loopt dan ook erg soepel. 32GB opslag is genoeg voor mij, maar deze is gelukkig uitbreidbaar.
Enkele uitslagen van Geekbench met een vergelijking in bijlage toegevoegd.

Camera
De camera is maar matig in het algemeen. In het daglicht of bij zeer fel licht maakt de camera zeer goede foto's die veel details vastlegt. Maar vanaf dat het lichtniveau ook maar iets onder optimaal zakt gaan de camera prestaties er zienderogen op achteruit. Doordat de camera ook geen optische beeldstabilisatie heeft, zijn foto's soms bewogen, veel voorkomend in een donkere omgeving. De selfie camera is ook matig maar deze heb ik nog niet zo veel uitgetest. In filmmodus geldt dezelfde regel: Hier moet wel gezegd worden dat in het licht de filmpjes Úcht ook heel goed zijn. 4k filmen is gewoonweg geweldig. De details zijn zeer goed vastgelegd en hierbij is hij echt ook goed. Wanneer filmpjes in een donkere kamer worden genomen is alles meteen minder. De prestaties vallen hier ook wel best mee, maar niet zoals bij de S7.

Functionaliteiten
De vingerafdruk scanner werkt. Dat is dan ook alles wat erover gezegd moet worden. Soms moet je een tweede keer duwen maar over het algemeen werkt hij en ook nog snel. NFC heb ik nog niet uitgetest, dus kan ik ook nog niet beoordelen. De internetverbinding is zoals verwacht en met Bluetooth 4.1 gaat verbinden en bestanden overbrengen snel.
De telefoon heeft ook een 3.5mm poort die werkt! De meer-functie hometoets is zeer intu´tief bij gebruik. Hierdoor hoef je niet steeds de onscreen kroppen aan te hebben die toch meer plaats innemen dan nodig. De toets indrukken is naar het homescherm gaan, aanraken is terugkeren, en lang aanraken is recente taken bekijken.

Batterij
De batterijprestaties zijn geweldig. Nooit moet je nog bang zijn om de dag niet door te komen. Je geraakt er zelfs twee dagen ver mee. Lenovo heeft echt hun best gedaan de batterij goed te hebben. De extreme spaarfunctie heb ik slechts enkele keren ingeschakeld op een hele dag. Deze zorgt er ook echt wel voor dat de batterij nog langer meegaat. Opladen gaat zonder problemen en zeer snel met de bijgeleverde oplader. Alleen heb ik ondervonden dat het opladen via USB op de pc vele malen trager is dan met de oplader.

Besluit:
Het is voor 300 EUR een geweldige telefoon, de beste die je in dit prijssegment momenteel kunt krijgen. De prestaties zijn goed, de camera is matig, het beeldscherm geweldig en de batterij uiterst goed. Ik verwacht dan ook nog veel van Lenovo de komende jaren, en juich dit alleen maar toe.

Edit/update:
Na de telefoon nu 2 weken te gebruiken begeeft het lampje aan de achterkant het. Het werkt niet als ik een foto trek met flits, of als ik zaklamp aanzet met de ingebouwde optie.

Heb jij ook een Lenovo P2 Grijs?