Apple MacBook Pro 2016 15,4" met Touch Bar 2,6Ghz, 256GB Spacegrijs Review

mr.paaJ 3 december 2016, laatste update op 4 december 2016, 308 views

Apple MacBook Pro 2016 15,4" met Touch Bar 2,6Ghz, 256GB Spacegrijs

Waanzinnig mooie laptop met uitstekend beeld en geluid. De touchbar lijkt me overbodig, het toetsenbord is even wennen.

Pluspunten

• Beeldscherm
  • Design en afwerking
  • Geluid

Minpunten

• Touchbar onnodig
  • Toetsenbord OK maar wennen.
  • Alle vingerafdrukken en vegen zichtbaar.

Ik heb hem net binnen gekregen als vervanging van mijn oude 2008 15" MBP. Uiteraard een flinke verbetering :)

Zoals bekend met Apple is de afwerking overal uitstekend, maar grootste pluspunt vind ik vooral het scherm, dat is echt waanzinnig mooi. Door de hoge helderheid en contrast spatten de kleuren er vanaf, door het IPS paneel een goede kijkhoek en door de hoge resolutie lekker scherp. Met de 460 die ik als optie koos ook voldoende kracht voor 3D werk en af en toe een spelletje.
TOUCHBAR
De touchbar zit me af en toe in de weg, dan raak ik hem per ongeluk aan en gebeurt er iets randoms. Verder prima te gebruiken voor volume en helderheid, maar ik zie mezelf er nog niet echt gebruik van maken.
Bij actief gebruik kijk ik naar mijn scherm en kost het teveel tijd en moeite om te vinden wat er mogelijk is, tot nu toe zie ik vooral dingen waarvan ik de shortcut ken.
Bij passief gebruik (hangbank modus internetten etc) is het opzich handig omdat je dan met één hand ook redelijk makkelijk van tab wisselt of wat simpele dingen kan doen.
Omdat de fysieke escape/volume/helderheid nu weg zijn zou ik hem liever zonder touchbar hebben gehad. Het is niet anders...
TOETSENBORD
Het toetsenbord is even wennen, maar biedt voor mij voldoende relief en feedback om prima te kunnen typen. Jammer dat de escape toets niet meer fysiek is, maar de touchbar escape werkt redelijk goed. Redelijk, als in: hij doet het altijd maar omdat je niet voelt dat je hem drukt is er twijfel en moet je afgaan op wat je ziet ipv voelt.

- na weer even op de vorige getypt te hebben waardeer ik de stevigheid van de nieuwe toetsen. Een stuk directer.
TRACKPAD
De trackpad is lekker groot waardoor gebaren maken en 'lange' afstanden slepen makkelijk gaat.
Voor de basis-gestures die Apple biedt werkt het erg goed en ook van de onderkant van mijn handen heb ik nog geen last gehad.
Erg jammer vind ik dat mijn favoriete 'three-finger-drag', nu weggestopt bij 'accessibility', wat buggy is. Soms pakt hij hem niet, of alleen in verticale richting. Klikken/slepen ben ik verleerd na jarenlang de 2008MBP en voelt vreemd.
Mogelijk dat een update dit nog verbetert.

De hapticfeedback klik voelt goed maar klinkt misschien net wat te weinig snappy, hij klinkt een beetje sloom ofzo..
GELUID
Het geluid van mijn 2008 MBP was opzich prima, maar de 2016 is fantastisch voor een laptop. Vol, helder. Echt top. Hier zou ik ook in mijn eentje best een film op gaan kijken of muziek luisteren, bij de vorige doe ik een hoofdtelefoon op.
AANSLUITINGEN
Zoals bekend alleen USB-C, dus je hebt wat nieuwe kabels of een dock nodig om je spullen normaal te blijven gebruiken.
Niet echt zo'n probleem: Ik koop een kabel naar usb-b (scherm als hub voor muis en toetsenbord) en een voor displayport en kan alles weer gewoon gebruiken zoals vanouds.

Ik vind het een beetje jammer dat de Magsafe is verdwenen, maar dan vooral omdat die zo strak gelijk naar achter afboog. USB kan dan weer in de rechterkant, wat voor mijn situatie mooier is, dus in praktijk valt het wel mee.

SD gebruik ik niet, maar nu de SSD is vastgesoldeert is het ergens wel jammer deze poort nu niet meer beschikbaar is voor wat extra opslag. Wachten op een superstrakke mini USB-C stick, mocht het nodig gaan zijn.
PRIJS
Prijs: even slikken (en nog eens slikken) en dan niet mopperen :). Apple kopen is duur maar daar krijg je dan iets heel moois voor terug. Geen spijt in ieder geval.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2016 15,4" met Touch Bar 2,6Ghz, 256GB Spacegrijs?