Specificaties 10,1" (1280x800), Win 10 Pro, WiFi - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Miix 310 80SG006HMH Zilver Review

playon1955 3 december 2016, laatste update op 4 december 2016, 594 views

Lenovo IdeaPad Miix 310 80SG006HMH Zilver

Complete verrassing door dit compacte handzame apparaat.

Pluspunten

• Robuust en Compact
  • Snel
  • Handzaam

Minpunten

• Geluid
  • Grote bezels

Ruim een jaar geleden was ik op zoek naar een handzame laptop met een laag gewicht. In huis hadden we al de beschikkking over 2 van dit soort apparaten en dat beviel goed.
DIt keer wilde ik een ander type - naast een Macbook Air 11 inch (dochter) en een Surface Pro 3 (partner) - zou deze 13-14 inch moeten zijn met een laag gewicht. Voorts zou deze laptop ool voor fotobewerking e.d zijn mannetje moeten staan.
Uiteindelijk was dit niet haalbaar voor de max 1000 euro die ik er voor uit wilde uittrekken.Bovendien had ik ook niet de behoefte om de nieuwe aanwinst vaak mee op sjouw te nemen. Door een scherp geprijsde aanbieding van IBOOD werd ik getriggerd door deze Lenovo. Ik volgde de kleine mini hybrides al een tijdje, maar vond de doorgaans 2GB RAM en 32GB HD te mager. Heel veel aanbod op de markt maar niet veel producenten die 4GB en 64GB aanbieden.

Algemeen.
Ziet er sober en zakelijk uit. Lan en USB 3.0 ontbreken. Geluid is niet geweldig maar voldoende.
Nova Bench gaf een score van 350.
Gewicht is incl. toetsenbord 1100 gram.
Reflectie scherm is niet hinderlijk gebleken, maar pas ophet is een flink glanzend scherm. In de zon heb je vermoedelijk het nakijken. Maar dan heb ik andere dingen aan mijn hoofd.

Prestaties
De vuurdoop was het ingebruik nemen van deze hybride. Alle updates van Windows 10 en drivers nam een enorme tijd in beslag. Ook niet zo gek want de schrijfsnelheid van de Lenevo is max 35mb/s.
Om 18:00 gestart kon ik uiteindelijk om 21:30 met de hybride aan de slag. Naast Windows 10 kwamen er nog een reeks van andere updates binnen.
De snelheid van Wifi is 75Mbps en dat is niet aan de snelle kant.

Dan komt het punt hoe is het met de snelheid om eenvoudige office werkzaamheden uit te voeren en te browsen. Daar verwacht ik toch wel een acceptabel niveau van, nu je thuis een aardig flot machinepark aanwezig hebt. Voor die gevallen, dat je vanaf je schoot en onderweg of op kantoor zaken wil regelen, moet de hybride wel iets presteren. Nou dan viel me zeker niet tegen.
Ik denk dat dit apparaat geen enkel standaard laptop kan vervangen, maar om incidenteel even snel wat op te pakken, is dit zeker een goede koop geweest.
Het gebeurt nog al eens dat ik als troubleshooter wordt benaderd om een gestrande desktop of la[top opnieuw tot leven te brengen. Belastingzaken te regelen van mensen die in de problemen zijn geraakt. Voortaan gaat de Lenovo onder de arm mee.
Functionaliteit en snelheid zijn prima om mij onderweg te ondersteunen.

Ik kan dit apparaat niemand aanbevelen die dit apparaat intensief voor kantoor of studie wil gebruiken. Door het kleine formaat van het keyboard zal de snelheid van werken - zeker in het begin - dalen naar 50% wat je gewoon bent op een standaard laptop of desktop.

Boot time ligt rond de 40 seconden. Varieert door de vele updates die er elke keerbinnen komen. Ik heb ook de 30 seconden gehaald

Voor Office zijn standaard apps voor Word, Excel en Powerpoint mee geinstalleerd.
Ga hier straks vermoed ik geen volwaardig Office pakket op installeren om het schuurtje bij het huisje te laten.

Na de updates was er nog slechts 20GB voor opslag beschikbaar. Gauw via schijfeigenschappen de overbodige files opgeschoond, waardoor ik weer bijna 40GB ter beschikking had.

Energieverbruik.
Nou daar ik een loftrompet over afsteken. Bij intensief gebruik in mijn geval op de eerste dag van ingebruikname om alle updates e.d. er op te zetten, had ik nog flink wat power over. De slaapstand werkt eenvoudig en goed en daardoor hoef je hem ook niet zo vaak aan de lader te leggen.
Met gemak gaat een vol geladen accu de 10-11 uur halen.

Scherm/Resolutie.
Ik zit nu achter een Full HD IPS panel dit verhaal te tikken en dan zie je pas hoe verwend je bent. Dat is heel wat strakker dan het beeld dat ik op de Levono voor getoverd krijg. Het is voldoende voor mij en in het geheel niet hinderlijk.
Alles is helder te lezen.

Voor films kijken zie je wel dat het geen hoogvlieger is, maar als je hem daar voor wil gebruiken is dat zeker goed te doen.

Connectiviteit
WIfi aan boord, maar geen Lan. In geval van nood kun je een USB naar Lan converter er inpluggen. Buiten de deur spreek ik gewoon de Intternetbundel van mijn mobiele telefoon aan. Ook dan is er op 4G een acceptabele snelheid te behalen.

Keyboard
Ja als je aardig blind kunt typen, is het op dit Qwerty toetsenbord toch nog oppassen, omdat functietoetsen niet altijd op een gebruikelijke plaats terug te vinden zijn.
Wel een lekker goede toetsaanslag, maar die kleine knoppen is wel wennen hoor.
Ook wel een handige bijkomstigheid van deze hybride is, dat je via het scherm met de tekenfunctie eenvoudig een document kunt ondertekenen met een handtekening.
Scheelt het printen en daarna weer inscannen van een document.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Miix 310 80SG006HMH Zilver?

Wat is nu het verschil met deze? pricewatch: Lenovo IdeaPad Miix 310 80SG006DMH Zilver

Als ik ze vergelijk is ALLES gelijk behalve de prijs. Wat mis ik?
In die jij linkte zit een Intel Atom x5-Z8300, in deze een Intel Atom x5-Z8350.
Ik ben toevallig ook aan het kijken voor een tablet als deze.
;) Ondertussen al een Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016) WiFi aangeschaft. Batterij gaat heul lang mee. En een toetsenbordje, omdat ik die functie weinig gebruik niet voor deze LEnovo gekozen.
Ah ik ben echt op zoek naar een model met Windows :)
Ik vermoed identiek. De 2GB Ram en 32GB opslag is voor Windows 10 onvoldoende.