Specificaties GF GTX 1070 (1,657GHz), 8GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING Review

thijsvanerp 2 december 2016, 461 views

Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING

De prijs van deze kaart was wel wat hoger dan de concurrerende 1070 kaarten, maar vanwege de goede koeler die op deze zit, heb ik voor deze gekozen. Na wat overklokken heb ik zo'n 11% extra performance uit mijn kaart weten te halen ten opzichte van out of the box.

Pluspunten

• RGB LED
  • Overklokmogelijkheden
  • ASUS software (GPU tweak II)

Minpunten

• Groot

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb deze kaart gekocht omdat ik mijn pc geschikt wilde maken voor 4k gaming. Hierbij ben ik uitgekomen op een gtx 1070, omdat deze dat beter kan dan de 1060, maar beduidend goedkoper was dan de 1080.
Toen de keuze voor de 1070 duidelijk was, ben ik op zoek gegaan naar verschillen tussen merken. Asus heb ik persoonlijk goede ervaringen mee qua betrouwbaarheid en performance. Dit wordt versterkt doordat Asus voor deze nieuwe kaarten een volledig automatische productielijn heeft, dus er zijn geen menselijke fouten mogelijk.
Een belangrijk verschil met het zicht op VR is dat deze kaart in tegenstelling tot veel andere 1070s 2 ipv 1 HDMI aansluiting heeft. Wanneer je een scherm op HDMI en een VR bril hebt, heb je 2 HDMI nodig, wat bij andere kaarten dus niet kan.
De prijs van deze kaart was wel wat hoger dan de concurrerende kaarten, maar vanwege de goede koeler die op deze zit, heb ik voor deze gekozen. Dit vanwege mijn voornemen de kaart nog wat over te klokken. Daarbij past deze kaart met zijn zwarte buitenkant in elke, en dus ook mijn, kast.
Bij het ontvangen van de kaart was ik blij verrast door de hoogwaardige klittenband cable ties die erbij geleverd waren. Deze heb ik goed kunnen gebruiken voor de cable management in mijn kast.
Het installeren ging net als bij iedere videokaart, behalve dat deze kaart net wat groter is dan de meeste anderen (Check voordat je deze kaart koopt even of hij wel in je kast past).

Toen de kaart eenmaal geÔnstalleerd was werd ik niet teleurgesteld; goede framerates op nieuwe AAA titles op 4k met bijna alles op ultra.
Na wat overklokken heb ik zo'n 11% extra performance uit mijn kaart weten te halen ten opzichte van out of the box. Het verschil ten opzichte van de founders edition is bijna 25% (afgaande op user benchmarks). (Het overklokken is overigens gedaan met de officiŽle ASUS software, en is binnen een paar klikken gedaan).
Ook de LED's heb ik mooi aan kunnen passen aan mijn kleurenschema in mijn kast.

Opmerking bij overklokken met de ASUS software (GPU tweak II):
Er is sofwarematig een limiet ingesteld tot hoe ver je met deze tool kan overklokken. Deze kun je uitzetten, maar bij mij kon ik niet veel verder dan de standaard limiet. Dit kan per kaart (een klein beetje) verschillen.

Heb jij ook een Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING?

Leuke review! Hoe is deze kaart qua geluidsproductie?
Ik heb zelf niet de meest stille casefans (ben van plan ze te vervangen). Daardoor hoor ik mijn GPU niet vaak. De kaart is in ieder geval niet luidruchtig. Zo heb ik gisteren op 4k bf1 zitten spelen met gpu-monitor op de achtergrond, en zag dat zo'n 80% van de tijd mijn fans niet eens aanstonden. En als ze dan aan gaan draaien ze bij mij rond de 50% bij 50 graden. Het hardste wat mijn fans hebben gedraaid was 70%, toen de GPU zo'n 70 graden was. Hierbij kan ik de fans net boven mijn casefans uit horen komen, maar dit is alsnog heel bescheiden. Daarbij is het zo dat wanneer ik iets doe waarbij mijn GPU warm wordt ik altijd geluid aan heb, dus dan hoor ik het helemaal niet.