ASRock P45TurboTwins2000 Review

TChosenOne 11 mei 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.814 views

ASRock P45TurboTwins2000

Pluspunten

• FSB 2000 MHz
  • DDR2 & DDR3
  • P45
  • Crossfire
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Jumpers voor RAM divider
  • Ruimte tussen de 2 PCIe x16
  • Spijtig genoeg geen RAID

Layout Score: 4

Ik heb dit mobo ongeveer een half jaar geleden gekocht, het leek me een interessant budgetbordje met mogelijkheden tot latere upgrade (DDR3, Crossfire). Indertijd nog 85Ą voor betaald bij Azerty, nu is ie al een beetje gedaald in prijs. Dat is al redelijk duur voor een budgetbordje, maar ik wil er ook even mee door kunnen gaan.

Algemeen

Ik ben zeer tevreden over dit bordje. Tot nu toe nog geen enkel probleem mee gehad. In het begin wel een klein probleempje mee gehad dat de multiplier verkeerd ingesteld stond in de bios (m’n E5200 stond te draaien op een multiplier van 8.5 :? ). Natuurlijk zo gefixt en verder niks meer van ondervonden.

Ik vind vooral de mogelijkheid voor Crossfire en DDR3 interessant. Met de prijzen van DDR3 die waarschijnlijk nog zullen dalen, is er de mogelijkheid om nog even met DDR2 te werken en vervolgens DDR3 in te proppen zonder een nieuw mobo te hoeven kopen. De Crossfire zorgt ervoor dat ik eventueel een tweede Radeon HD4850 kan bijsteken moest het met ÚÚn kaartje niet meer lukken :P .

Layout en features

Een paar specs:

10x USB 2.0-poorten (6 ready-to-use, 4 optional)
Realtek High Definition Audio 7.1CH (ALC 888)
6 SATA-connectoren (2 poorten zijn bedoeld voor de eSATA-connectoren vanachter maar hoeft natuurlijk niet:))
2 x PCI Express 2.0 graphics slots (16x en 8x)
1 Optische en 1 coaxiale SPDIF Out-poort

Valt al bij al goed mee. SATA-poorten staan niet in de weg voor de videokaart(en) en de rest staat ook logisch geplaatst op een ding na dan: de tweede PCIe x16-poort. Er zit maar 1 PCIe x1 tussen de twee PCIe x16-poorten in, dus een Crossfire met twee dualslotkaarten is niet ideaal voor de koeling. Spijtig maar ja…

In de doos zaten de algemene accesoires: een paar SATA-kabeltjes, een Floppy Drive-kabel, HDMI_SPDIF kabel, IO-shield en een SATA 1 to 1 Power Cable (molex naar sata).

Wel een spijtige tekortkoming: een onboard RAID-controller. Ik had deze ook graag gezien zoals op de 4CoreDual-SATA2 maar ja, je kunt niet altijd alles krijgen wat je wil...

Betrouwbaarheid

Ja, het multiplierprobleempje. Het enige probleempje dat opgedoken is bij mij. Ik weet niet of het aan mijn mobo lag of niet, want mijn broer heeft hetzelfde mobo met een E5300 en die was wel juist ingesteld bij de eerste boot. Nevertheless heb ik geen verdere problemen gehad, gewoon Windows op ge´nstalleerd, drivers ge´nstalleerd en aan de slag gegaan. Nu nog altijd aan het draaien (met Windows 7) en geen enkel BSoD, hangs of crashes gehad. Het is dus wel een betrouwbaar mobo.

Compatibiliteit

De P45-chipset zorgt ervoor dat alle socket 775-CPU’s ondersteund worden door het bordje. De FSB kan tot 2000 MHz gaan m.b.v. OC, dus in principe zou elke 775-CPU erop geprikt kunnen worden. Ik heb zowel een ATi-kaartje (Sapphire Vapor-X Radeon HD4850 512MB) als een NVidia-kaartje (MSI EN8400GS 256MB) gebruikt op dit bordje zonder artifacts of BSoD’s. DDR2 en harddisks werken ook zonder problemen, de Realtek-apparaten (Ethernet en HD Audio) werken ook met de meegeleverde drivers. Crossfire en DDR3 heb ik nog niet kunnen/moeten testen en eigenlijk hoop ik dat dat nog niet snel moet gebeuren:).

Overclockbaarheid en prestaties

Ik ben tevreden over de prestaties. Het is niet het snelste bordje op de markt maar voor zijn prijs doet ie het toch goed.

Ik ben eigenlijk geen overclocker, maar ik heb het toch eens aangedurft om een beetje te overclocken. Asrock geeft een OC-utility mee, OC Tuner, waarmee je in Windows kan OC’en. Ik heb mijn E5200 nu op 3.20 GHz stabiel staan met stock cooler @ 50░C load en Vcore @ 1.25V. Het mobo is 33░C idle en rond de 40░C stressed met de overclock. Het is maar een kleine OC, maar als ik over de 1066 MHz FSB wil gaan, moet ik jumpers verzetten (ja, het bordje werkt nog met jumpers voor FSB:s). De jumpers zijn dus wel vervelend bij het overclocken.

Voor het geheugen zijn er ook verscheidene opties aanwezig, weliswaar alleen in de bios, niet in OC Tuner. Hier heb ik nog niet aan gezeten.

Ondersteuning

De site van Asrock gaat snel en downloads, bios-updates en manuals zijn gemakkelijk op de productpagina terug te vinden. Er zijn wel geen downloads beschikbaar (8/11/’09) voor Windows 7 of Linux, maar de hardware zou moeten werken onder deze besturingssystemen met de standaarddrivers.

Prijs en conclusie

Voor zijn prijs is dit bordje een goede koop. In het verleden waren er wel eens problemen met Asrock-bordjes, maar ik geloof dat Asrock goed bezig is met zijn nieuwe reeks moederborden. Ik heb thuis nog een 4CoreDual-SATA2 R2.0 liggen: deze is weliswaar een hel soms. Maar met de P45-reeks heeft Asrock volgens mij wel een goede reeks neergezet en dit moederbord is daar een mooi voorbeeld van.

Benchmarks

Op verzoek van Hc-Gamer nog een paar benchies gedraaid met de volgende specs:

Intel Core 2 Quad Q9550 @ 2.987GHz
2x Hynix HYMP125U64CP8-S6 (PC2-6400 Dual Channel) @ 702MHz (FSB:DRAM 1:1)
Sapphire ATI Radeon 4850 Vapor-X 512MB @ default clocks

1 CPU: 3113
x CPU: 11066

Sisoftware Sandra 2009 Lite
Aggregate Memory Performance (Bandwidth Test): 6.31GB/s

Windows Prestatie Index (voor de fun eens :) )
Geheugen (RAM): 7,3

SuperPi mod 1.5 XS
1M: 000h 00m 15.766s

Het geheugen staat lager geclockt dan normaal (702 MHz ipv 800). Dat heeft het bordje zelf gedaan, maar omdat ik niet echt een OC'er ben, heb ik niet aan de settings voor het geheugen zitten te veranderen in de BIOS. Maar het is waarschijnlijk wel mogelijk om deze verder in te stellen. De lage mem results zijn waarschijnlijk hier aan te wijden maar schiet me niet dood als het niet waar is, want ik weet er eerlijk gezegd ook niet veel over :) .

P.S.: Sorry als ik reacties niet beantwoord, ik ga maar af en toe terug naar mijn reviews.

Heb jij ook een ASRock P45TurboTwins2000?

ik heb nu als 2e pc een Q6600 op een asus P5Q SE maar als ik deze koop kan ik uhm nog verder overclocken :*) . Mijn FSB komt nie verder dan 1600MHz 8)7 . misschien nog een paar benchmarks???? Voor de rest een mooie review
Benchies geplaatst. Ik ben niet echt een OC'er, ik ben dus ook nog nooit in de buurt van de 2000 geweest met de FSB en kan je daar dus niet mee verder helpen ;) ...
Mooie Review Robin! :D
Over de 1066 fsb kan ook zonder de jumpers hoor, de jumpers zijn alleen voor je RAM divider. Ik kon mijn e8400 ook op 4ghz krijgen zonder enige jumper te verzetten.
Sorry misvatting van mij bij het lezen van het boekje :) .
Ik heb het doorgestreept.
maakt niet uit. Die Q9550 zit wel ver boven mijn Q6600 :). hij komt alleen niet in de buurt van mijn i7 920 @ 4.20 8)7 is mijn game pc
even een vraagje. ik ben redelijk nieuw op het zelf bouwen van pc's en nu heb ik dus dit mobo gehad van een vriend. ik heb de mogelijk heid om een i7 processor te gebruiken of een intel core 2 quad. is het mogelijk om in dit mobo een i7 toe te passen of moet ik bij de specs blijven die zeggen dat ik er een core 2 quad in moet zetten?
De i7 heeft een andere hoeveelheid pinnetjes nodig die contact maken tussen de processor en het mobo (dit mobo heeft een socket 775 [met 775 pinnen], en de i7's hebben een socket 1xxx [met 1156 of 1366 pinnen] nodig). Voor een complete lijst met ondersteunde processoren voor dit mobo kan je op de volgende site terecht:

Dus de meest recente high end processor die je in dit mobo kan plaatsen is er een uit de Core 2 Quad 9xxx serie.