Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 1,75Gbps - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International Review

jbouwh 30 november 2016, 741 views

AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International

Prima in te zetten als 5GHZ accespoint. Ondersteund koppelen zowel draadloos (repeater mode) als bedraad (LAN Brug). Gebruik je de 1750E icm een FRITZ!Box, dan kun je ook een extra gastnetwerk versterken (zowel draadloos als bedraad).

Pluspunten

• Goede prijs prestatie
  • Heeft Gigabit LAN aansluiting
  • Ondersteuning van 2.4 en 5 GHz + ac mode
  • Ondersteuning voor Gast netwerk (draadloos en bedraad)
  • 100 dagen gratis testen (actie 17-10-2016 tot 31-3-2017)

Minpunten

• Geen ruimte voor andere stekkers in stopcontact

Beheerbaarheid Score: 4
Hoewel ik niet de eerste ben om hierover een mening te hebben wil ik die toch ook graag geven. Ik heb van mijn provider Solcon een FRITZ!Box Fon WLAN 7360.
Ik maak naast het standaard WiFi netwerk van de FRITZ!Box ook gebruik van een gast WiFi SSID. Handig want dit voorkomt dat gasten bij mijn andere apparaten kunnen.
De 7360 is op zich een prima apparaat maar omdat hij alleen de 2.4 GHz band bedient is het in mijn straat vechten om bandbreedte. Ik heb eerst nog een tijdje een FRITZ!WLAN Repeater 310 geprobeerd, maar die werkt ook alleen op de 2.4 GHz band, deze repeater kan overigens wel het gastnetwerk doorzetten.

In mijn zoektocht naar een betere WiFI oplossing kwam de keuze voor een aparte 5GHZ Router of access points. Verder wil ik graag mijn gastnetwerk behouden en ook op zolder beschikbaar hebben.

Met de actie dat de 1750E 100 dagen getest kon worden besloot ik de gok te wagen en er 2 te kopen. Er zijn 2 versies in omloop, ik heb de internationale versie die Engels ondersteund. Er bestaat ook een Duitse versie die functioneel het zelfde is maar geen Engelse taal kent.

Installatie
De 1750E's zijn het gemakkelijkste in te richten via WPS (zonder kan overigens ook). Stop het apparaat in een stopcontact, start WPS op de router en druk daarna op de WPS knop van de repeater. Na een kleine 2 minuten is de repeater operationeel. Hierna kan de repeater worden bereikt via http://fritz.repeater/. Initieel inloggen op de repeater kan met het wachtwoord van de FRITZ!Box. Als je geen FRITZ!Box hebt zal dit anders verlopen.
Het wachtwoord is in te stellen via het menu System->Password.
Dan wordt om de taal gevraagd (geen Nederlands, dus Engels geselecteerd) en herstart de repeater. Aanvullend kun je nog de regio instellen op Nederlands. Wel mot daarna weer de repeater herstarten.
De menu structuur is op dit punt gelijk aan die van de FRITZ!Box.
Hierna is de 1750E als Wireless Bridge ingericht en klaar voor gebruik. Via de Gigabit poort kan een apparaat bedraad worden aangesloten als client.

Access point mode
Omdat ik overal in huis bedrade aansluitingen heb gemaakt en ik mijn FRITZ!Box niet via WiFi maar bedraad wil koppelen op de repeaters is het noodzakelijk om de mode te wijzigen. Via de Wizard is de mode om te zetten naar LAN-Bridge mode. Dat ziet er als volgt uit:

Na het omschakelen naar "LAN Bridge mode" moet je een LAN-kabel koppelen tussen de 1750E en je router om weer bij de webinterface te kunnen komen. Dit kan met een extra switch. Ik heb zelf de GS108E van Netgear hiervoor gebruikt.

Terug schakelen naar Wireless Bridge kan via de wizard:

Door de de LAN Bridge te gebruiken kan de 1750E als Access point fungeren en is ook de kanaal instelling naar wens aan te passen. In Wireless Bridge mode is aanpassen niet mogelijk. Ik heb de instelling op Automatisch gelaten. De 1750E zorgen automatisch het meest gunstige kanaal en zitten elkaar niet in de weg.

Testen
Na de installatie kan het testen beginnen. Met een 100MBps Glasvezel verbinding haal ik met mijn laptop (dual band adapter) 300 MBps op de 5GHz band. Blijkbaar geen AC ondersteuning :'( . Toch is de perfomance via WiFi Perfect. Mijn Chromecast schakelt naar 433 Mhz. Ook mijn tablet blaast als een tierelier via de WiFi.

Naam wijzigen
Standaard heet de 1750E 'repeater'. Dat is prima als je 1 repeater hebt, maar als jer er meer wilt aansluiten dan is het slimmer om de naam aan te passen. Dat kan via het System->Repeater Name menu.

LED's
De Led's op de 1750E zijn prachtig als kerstboomverlichting, maar niet in een slaapkamer. Gelukkig zijn de led's uit te schakelen.

Het kost even wat tijd om alles perfect af te stellen, maar ik heb nu perfecte WiFi, inclusief gastnetwerk. Voor de prijs kun je geen 2 accesspoints plaatsen met de zelfde functionaliteit. Verder heb ik de 2 1750E's met 10% korting bij Conrad kunnen bestellen, dus dat scheelde ook nog.
Terugsturen? Voorlopig nog even niet!

Heb jij ook een AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International?

Ik heb hem ook en merk dat de doorvoer iets hoger is dan mijn router maar de door jou gestelde snelheid haal ik bij lange na niet. En dat snap ik totaal niet.

Ik heb het volgende:

Meterkast: Ziggo 200/20 met Cisco(wireless door mij uitgeschakeld!) - daarachter een Netgear R6250 in de woonkamer en nu dan de AVM Fritz! Wlan 1750E in de keuken erbij.

Mijn laptop (maatstaf voor nu) heeft een Intel Dual Band Wireless AC-7620.

Via de Netgear haal ik maximaal 100Mbps download, via de Fritz! 120Mbps. Bij beide op een afstand van nog geen 3 meter. Daarnaast heb ik ervoor gezorgd dat de buren in de directe omgeving allemaal op een andere kanalen zitten. Zowel op de 2.4 GHz als op 5.0 GHz.

Jouw 300Mbps... is dat de snelheid dat ie aangeeft mee verbonden te zijn of is dat de daadwerkelijke downloadsnelheid?
Via mijn fritzbox is een iperf server te starten zie https://linuxundich.de/gnu-linux/netzwerk-performance-mit-in-fritzbox-integriertem-iperf-testen/
Ik test vanaf een pc met het commando iperf -c ipmodem -p 4711
waarbij ipmodem het IP-adres van je modem is.
Als ik bekabeld op een gigabit zit komt performance uit rond de 89,6 Mbps, dat viel mij eerlijk gezegd wat tegen. Via wifi kom ik via ac mode uit rond de 140 MBps. Mijn laptop valt echter wel eens terug op de 2,4 GHz band. Dan wordt de de doorstroom beperkt tot 82,3 MBps.
Daar ik geen Fritzbox heb kan ik iperf niet gebruiken. Wat ik doe is een iso van 7GB vanaf m'n NAS (bekabelde Gigabit verbinding met Netgear) naar m'n laptop kopiŽren met als resultaat een gemiddelde snelheid van 15,1 MB/s oftewel 120,8 Mb/s.

Datzelfde bestand via bekabelde verbinding haal ik op met zo'n 74 MB/s oftewel 592 Mb/s waarbij ik vermoed dat dan de HDD waar het naartoe geschreven wordt de bottleneck is.

Maar ik elk geval bedankt voor je info/hulp.

[Reactie gewijzigd door pasarica op 3 december 2016 11:39]

Ik moet nog even terugkomen op een eerdere meting. Bekabeld viel de performance tegen, maar dat kwam om dat ik per abuis een 100 MBps poort had gebruikt. Op Gigabit bekabeld haal ik via tcp met iperf naar mijn modem snelheden tot 200 MBits/sec. Als ik IPerf op een andere snelle PC zou draaien, dan zou de snelheid hoeker kunnen liggen. IPerf is als server overigens ook gemakkelijk op Windows te draaien.
Verder heb ik nu het 2.4GHz netwerk uitgezet op beide repeaters en haal ik nu draadloos tot 170 MBps bij een link snelheid van 300 MBps op een laptop met een Intel(R) Centrino(R) Advanced-N 6230 Dual Channel Wifi adapter. Dit is al een wat ouder type. Mogelijk gaat deze daarom niet snelle dan 300 MBps. MIjn Chromecast gaat nl. wel sneller.

Resultaten bekabeld:
[320] 30.0-40.0 sec 201 MBytes 169 Mbits/sec
[320] 40.0-50.0 sec 262 MBytes 220 Mbits/sec
[320] 50.0-60.0 sec 234 MBytes 196 Mbits/sec
[320] 0.0-60.0 sec 1.33 GBytes 190 Mbits/sec

Resultaten via WiFI (5GHz ac, op 300MBps)
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[320] 40.0-50.0 sec 211 MBytes 177 Mbits/sec
[320] 50.0-60.0 sec 193 MBytes 162 Mbits/sec
[320] 0.0-60.0 sec 1.15 GBytes 164 Mbits/sec

[Reactie gewijzigd door jbouwh op 4 december 2016 19:25]

De doorloopsnelheid naar internet ligt zo rond de 95 MBps up en down, bekabeld wordt dat niet veel beter. De 300 MBps snelheid is de connectiesnelheid van de WiFi verbinding. De doorvoer snelheid ligt een stuk lager over het algemeen. Ik heb dat nog niet lokaal getest, dat zou kunnen met iperf.
Heb je de 1750e bekabeld aangesloten als access point?
Ik heb hem als LAN-Bridge ingesteld, dus ja.
Ik zal binnenkort eens lokaal op het netwerk testen