Specificaties 15,5" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VGN-NW21SF/T Review

Fjerpje 24 februari 2010, laatste update op 2 april 2010, 9.667 views

Sony Vaio VGN-NW21SF/T

Pluspunten

• Strak design
  • Degelijke constructie(schanieren, toetsenbord)
  • Kwaliteit hardware
  • Breed beeld
  • Fijn toetsenbord
  • Display off knop
  • HMDI output
  • Multi SD card support
  • Geen glossy afwerking (vingerafdruk bestendig)
  • Prettige indeling van aansluitingen voor randapparaten

Minpunten

• Accuduur is ietwat aan de korte kant
  • Geen driver CD bijgeleverd
  • Geen Windows 7 installatie DVD bijgeleverd
  • Glanzend beeldscherm

De aanschaf
Op Dinsdag 27 Oktober 2009 heb ik een Sony Vaio VGN-NW21SF/T aangeschaft. Ik zocht naar een laptop die mij kon helpen bij het volwaardig internet browsen en de algemene tekstverwerkings taken. Maar ook zocht ik een laptop om een Adobe master collection CS4 pakketje op te draaien om zo nu en dan eens bij klanten langs te gaan voor design doeleinden. Maar de laptop moest mij ook een ook een vriendelijke prijs bieden en goede kwaliteit. En zou ik graag zo nu en dan, als ik me zou vervelen, een spelletje willen spelen. Na enig zoekwerk hier op Tweakers en bij verschillende online leverancier gekeken te hebben, kwam ik uiteindelijk op de gloednieuwe Sony Vaio VGN-NW21SF/T terecht.

De laptop was net nieuw in het assortiment van Sony en volgens de specificaties, prijs en kwaliteit verhouding voldeed deze aan mijn eisen. De dag daarop besloot ik hem te bestellen. Daaropvolgend zocht ik een goedkope aanbieder en uiteindelijke kwam ik uit op Zercom computers. Zercom computers wist mij de laptop te verkopen voor een goede prijs. Daar ben ik mee akkoord gegaan en heb nog dezelfde dag de laptop besteld. Een aantal dagen later kreeg ik bericht van TNT dat de er een fout was opgetreden in het distributie netwerk en moest ik nog even een dagje wachten voordat ik uiteindelijk m'n Sony Vaio VGN-NW21SF/T laptop geleverd kreeg. De volgende dag werd de laptop keurig netjes in een degelijke verpakking bij mij thuis afgeleverd en was daar het moment aangebroken om de laptop eens grondig te gaan onderzoeken.

Pakket & Inhoud
Het pakket was degelijk verpakt met een goede doos en het factuur netjes op de voorkant geplakt. Na het factuur verwijderd te hebben opende ik de doos en zag ik daar keurig middenin de doos mijn laptop stevig verpakt. Aan de linker zijkant binnenin een apart vak van de doos was de adapter verpakt en onder de laptop bevond zich nog weer een apart doosje en met daarin de bijgeleverde handleidingen en garantie boekjes. Aan de rechter zijkant was de accu stevig verpakt. De doos zelf was nog redelijk een puzzeltje en bij het openen van de doos stond dan ook binnenin de doos een kleine gebruiksaanwijzing, hoe je het beste de doos kon openen. Daaropvolgend verwijderde ik de accu, adapter en boekjes en als laatst kon ik de laptop eruit halen.

Featureset: Extern
De featureset van de laptop aan de buitenkant is goed ingedeeld. Zo bevat de voorkant van de laptop een switch voor het inschakelen van WIFI 3 b/g en n maar ook voor bluetooth. Daarnaast bevinden zich de SD kaart lezers die MS, MS Duo, MS PRO en MS PRO Duo SD ondersteunen met daarnaast de 3 status ledjes, een power-on ledje, een battery charge ledje en een hardeschijf indicatie ledje. Aan de linkerzijkant van de laptop bevind zich de power socket met daarnaast de LAN verbinding. Naast de LAN verbinding bevind zich het rooster van het koelblok en daarnaast een VGA aansluiting. Ook naast de VGA aansluiting bevindt zich een HDMI socket en een S-400 socket en daarnaast een USB aansluiting en ruimte voor een PC-card. Aan de rechterzijkant van de laptop bevinden zich de DVD±RW en 2 USB aansluitingen met daarnaast de audio jack aansluting en een jack aansluiting voor een microfoon.

Aan de bovenkant bevindt zich natuurlijk het touchpad met een link en rechter muisknop. Het touchpad zelf bevat een grid van kleine puntjes die je ook voelt tijdens het navigeren wat een beetje vreemd aanvoelt in het begin maar wat later erg fijn is. Omdat het het zweten van je vingertoppen redelijk tegengaat waarmee je dus glad kunt sliden over het touchpad. Daarachter het touchpad bevindt zich het Apple-like qwerty toetsenbord dat een fijne aanslag heeft. De toetsen zorgen ervoor dat als er troep op je toetsenbord aanwezig is, je dit eenvoudig kunt verwijderen door middel van de onderline afstand van de toetsen dat ongeveer 4 milimeter is.
Achter het toetsenbord is de aan/uit knop geplaatst met daarnaast aan de linkerkant de capslock, numlock en scroll lock indicatie ledjes. Iets wat nieuw is op de laptop is de DISPLAY OFF en de WEB knop die naast de capslock, numlock en scroll lock indicatie ledjes is geplaatst. Met de DISPLAY OFF knop kun je direct de backlight van het scherm uitschakelen dat net even wat handiger is dan je laptop aan te laten staan en op de screensaver te laten springen. De WEB knop van de laptop stelt je in staat om direct te kunnen surfen zonder dat je de laptop helemaal opgestart moet hebben, wat dus aanzienlijk in het stroomgebruik bespaart. Deze WEB knop is handig als je snel even wat op internet wil opzoeken maar als je er even mee gewerkt hebt kom je er al snel achter dat het opstarten van je laptop toch net iets handiger is. En om niet te vergeten de AUDIO OFF knop die tussen de WEB en de DISPLAY OFF knop bevindt. De klep bestaande uit natuurlijk het beeldscherm, en een geïntegreerde motion eye webcam

Featureset: Intern
De featureset binnenin de laptop voldoet erg aan de eisen die ik stelde. Zo wilde ik graag een laptop waarmee ik goed kon surfen, tekstverwerking programmas kon draaien, en af en toe eens met Photoshop CS4 aan de gang kon gaan. Ook wilde ik zo nu en dan als ik me even zou vervelen een spelletje kunnen spelen. Ook mocht de laptop niet te duur zijn. De Sony Vaio VGN-NW21SF/T voldoet hier erg aan. Zo is het 4 GB DDR2 geheugen genoeg om middel tot redelijk zware applicaties goed te draaien. De Intel Core 2 Duo Mobile P7450 processor doet ook goed z'n werk met het draaien van de applicaties. Volgens de benchmarks zit er niet zo veel verschil tussen de T6400 processor en de P7450 maar toch kan ik merken dat er op sommige vlakken de processor wel net wat beter presteert waaronder het renderen van games zoals Battlefield 2 met alle instellingen op hoog. De videokaart met name de ATI 4570 vind ik ook goed z'n werk doen. In Photoshop CS4 doet deze uistekend z'n best en hapert het niet. Over de hardeschijf ben ik ook wel redelijk te spreken. De hardeschijf, een 5400RPM seagate schijf met een capaciteit van 500GB is voor mij ook voldoende om films, muziek en andere bestanden op te slaan. De schijf kun je zo nu en dan wel horen als deze bezig is met de schrijf en zoekacties maar dit is van dermate laag niveau dat het net onder de drempel van storend is.

Beeld kwaliteit
Het beeld van de Sony Vaio VGN-NW21SF/T is goed en bevat een 16:9 1366x768 (WXGA Wide) breedbeeldscherm. Dit is erg fijn om meerdere applicaties naast elkaar te draaien en zijn websites in de volle breedte te aanschouwen.

Bouwkwaliteit en robuustheid
De laptop heeft een zeer goede kwalitatief hoogstaande bouwkwaliteit. Dit is met name te merken aan het geharde plastic dat zich rondom de laptop bevindt. Het geharde plastic heeft een bruin streperig mat wafe pigment die horizontaal zijn aangebracht. Dit pigment zorgt voor vingerafdruk bestendigheid, waar ikzelf erg blij mee ben, en oogt ook nog eens erg mooi. Aan de achterkant van de klep zit met verchroomde letters de naam "Vaio" verwerkt. Ik vind dit zelf erg goed bij het design van de laptop passen. Ook de scharnieren zijn erg goed. De scharnieren zijn na 10 dagen intens gebruik nog steeds erg strak en de klep wiebelt dus niet wat ik zelf erg prettig vindt. Het touchpade en het toetsenbord sluiten naadloos aan bij het design. Zo verzinkt het touchpad iets in het plastic en licht het toetsenbord ook iets lager dan het plastic waar het touchpad in is verwerkt. Het Apple-like qwerty toetsenbord heeft toetsen met een onderlinge spacing van ongeveer 4 milimeter met tussen de toetsen hetzelfde plastic als de cover. Dit zorgt er met name voor dat het toetsenbord ook goed schoon te houden is. Het touchpad is een klein beetje verzonken in het plastic en heeft geen scherpe randen. Het touchpad lijkt een beetje op een kommetje zodat ook deze goed schoon te houden is en mocht er een vloeistof op vallen dan kan het in geen naadje of sleufje komen. Het touchpad werkt, naar mijn mening, snel en fijn.

Ergonomie
De ergonomie van de laptop is ook zeer goed te noemen. Dit omdat het toetsenbord van de laptop een prettige en wat lichtere aanslag heeft. Het toetsenbord heeft een goede indeling met bovenin, zoals gebruikelijk de functie toetsen waarmee je het geluid harder en zachter kan zetten en de lichtintensiteit van het beeldscherm kan regelen. Ook valt er met de functietoetsen het beeldscherm te regelen met switching tussen beeld op projector, extended screen, scherm replicatie, en eigen beeldscherm. Je kan met de functie toetsen ook zoomen en de hardeschijf in slaapstand laten gaan. Daarnaast bevinden zich alle standaard toetsen gewoon op het toetsenbord. Het touchpad is ook fijn om te bedienen, in het begin is dit weliswaar heel even wennen. Omdat het touchpad uit een grid van puntjes bevat. Maar als je er even mee gewerkt hebt dan vind je het zelf prettig omdat je geen zweterige vingertoppen op het oppervlak van de pad krijgt.

Warmte- en geluidsproductie
De Sony Vaio VGN-NW21SF/T heeft bij normale belasting weinig last van warmte of hard geluid van de hardware. Zo nu en dan kun je de harde-schijf z'n lees en schrijf acties horen uitvoeren als je geen geluid laat afspelen. Het geluid wat hierbij geproduceerd word van de harde-schijf ligt net onder de drempel van van storend en is dus niet erg. Bij het afspelen van media via de DVD speler/brander is het gebruikelijk dat een laptop meer geluid produceert en is dus ook niet luider dan het geluid van een gemiddelde laptop die media via z'n DVD speler afspeelt. Bij zware belasting, zoals het spelen van een spel van deze tijd met de instellingen op middel of hoog, neemt de warmte productie van de laptop toe. Maar deze warmte word goed afgevoerd door het rooster aan de linker zijkant van de laptop. De warmte die geproduceerd word is bij zware belasting gewoon warm en dus niet hinderlijk.

Mobiliteit en accuduur
De mobiliteit van de laptop is prima. Hij is met 2700g voor mij niet te zwaar en is met een diepte van 249 mm en breedte van 370 mm en een hoogte van 29.1 mm overal goed mee na toe te nemen. Mits je natuurlijk er een goede laptop tas voor aanschaft. De acculader is ook prima van gewicht en dikte. Deze acculader is kleiner dan een normale acculader en is met een lengte van 135 mm lang en 45 mm breed en een dikte 25 mm dik een goed formaat acculader. Het snoer van de transformator van de lader naar de laptop is 2,5m lang en het snoer met stekker naar een muursocket vanaf de transformator van de lader 1m. Dit brengt de gehele lengte van de lader + snoeren + stekkers op 4,2m lengte wat dus een goede lengte is om overal in huis gemakkelijk aan tafel je laptop te kunnen gebruiken.

De accuduur van de Sony vaio is voldoende. Standaard met alle instellingen in Windows 7 op gebalanceerd en onder normaal gebruik, houdt de accu het gemakkelijk 2 en half uur uit. Bij zwaardere belastingen met name bij het spelen van games, blijkt de accurduur redelijk in hetzelfde tijdsbestek te zitten. De indicator van Windows 7 geeft vrijwel bijna hetzelfde aan bij belast als onbelast. Dit vond ik vreemd om te zien omdat bij gemiddelde laptops de Windows 7 accuduur indicator enorm verschillende tijden aangeeft bij belast als onbelast. Dit leidt tot een pluspunt maar ook wel weer tot een minpunt. Omdat de accuduur met 2 en half uur niet erg lang is voor een nieuwe laptop. Maar voor een stabiele 2 en half uur belast als onbelast ook wel weer erg goed is. Daarom zou ik graag bij deze willen vragen aan mensen die ook in het bezit van een Sony Vaio VGN-NW21SF/T of zij dit kenmerkend vinden voor hun Sony Vaio VGN-NW21SF/T.

Prestaties
Over de prestaties ben ik erg te spreken. De Sony Vaio VGN-NW21SF/T is standaard uitgerust met Windows 7 64 bit Home edition. Doordat Windows 7 van zichzelf ook al redelijk snel is, weet de laptop goed om te gaan met de hardware die het bezit en lijkt de verdeling van de hardware goed op elkaar afgestemd te zijn. Tijdens het multitasken in Adobe master collection CS4 door meerdere programma's open te hebben staan zoals Flash CS4, Firework CS4, en Dreamweaver CS4 lijkt de laptop zich goed te houden. Met name tijdens het switchen tussen de programma's vinden er geen haperingen plaats. Ook met het testen van een spelletje genaamd Battlefield 2, met de acculader aangesloten, kan ik het spel met de instellingen op het hoogst zonder stotteringen draaien. Omdat ik nog geen andere spellen heb uitgeprobeerd denk ik dat andere spellen zoals Battlefield 2 het ook wel erg goed doen. Ook het laden van DVD's en SD kaarten in de daarvoor bestemde socket, gaat redelijk snel. Het afspelen van Full HD is ook voor de laptop geen probleem.

Voor de prijs die ik betaald heb inclusief btw en verzendkosten ben ik erg tevreden over de kwaliteit en prestaties van de laptop. Voor de prijs van ¤ 759,00 krijg je een bijzonder kwalitatief hoogstaande laptop. Waarmee je uitermate goed programma's voor tekstverwerking, software ontwikkeling, design en af en toe een spel van deze tijd op middel tot hoge instellingen kan draaien.

UPDATE: 08-11-09
Ik heb wat illustraties ter aanvulling van de review toegevoegd. Op de foto's lijkt de laptop misschien ietwat paars/bruin achtig maar de laptop is gewoon puur bruin/grijs.

UPDATE: 30-11-09
Ik heb de laptop nu al een maand in mijn bezit en ben nog steeds erg tevreden. Ik heb de laptop momenteel met meerdere programma's uitgerust waaronder ook de game "Call of duty: Modern Warfare 2" en het draait perfect. De instellingen ingame heb ik op het hoogste draaien en de graphics driver van ATI heb ik op "Hoge prestatie" gezet en daaroverheen nog een applicatie draaiende genaamd "Game booster" die de overbodige services voor het gamen uitschakeld.

De game draait vloeiend met heel af en toe eens een kleine hapering, maar ben over het algemeen na een maand nog steeds erg tevreden over de prestaties. De scharnieren houden zich ook nog steeds goed na veelvuldig openen en sluiten van de klep. Ook heb ik de laptop vele malen mee gehad in m'n wat instabiele laptop tas, waarna de laptop nog altijd goed blijft werken.

De laptop heb ik een week geleden per ongelijk van m'n 1.30m hoge bureau laten vallen op de vloerbedekking. Gelukkig zaten alle onderdelen na deze val nog op z'n plek en blijkt de laptop nog steeds goed te werken.

UPDATE: 24-02-10 FINAL
De laptop werkt nog steeds naar behoren en ben nog altijd heel erg tevreden over de kwaliteit en prestaties. Ik heb tot op heden nog steeds geen last van een wiebelend scherm of los-zittende onderdelen. De laptop werkt na intensief gebruik nog helemaal naar behoren en het voelt nog steeds alsof ie net uit de doos komt.

• Logitech VX Nano
  • Windows 7

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-NW21SF/T?

Zeer mooie en uitgebreide review!

Wil wel graag nog opmerken dat bijna geen enkele laptop fabrikant nog driver of windows 7 DVD's meeleverd, gaat tegenwoordig allemaal op de recovery en wordt maar aangenomen dat je daar gebruik van maakt (de recovery partitie). Zo maken ze de overstap naar een netbook fabrikage iets kleiner.
Ja dat klopt. Dell doet het trouwens tegenwoordig nog steeds wel.
Hele leuke en degelijke review, bedankt daarvoor!

Ik denk nu ook sterk na om deze toch ook aan te schaffen. Ik zou alleen liever een laptop hebben zonder irritant spiegelscherm, maar met een ouderwets mat scherm.
Kan ik alleen helaas niet meer vinden, jammer.
Je hebt wel een hoog bureau zeg! Werk je staand of zo? ;)

Mijn ervaring met Sony hardware is inderdaad dat ze degelijke spullen leveren, en doorgaans met een aantrekkelijk design. Zo heb ik recentelijk de Vaio W-serie netbook aangeschaft. niet goedkoop, maar prima apparaatje, en als een van de weinige met een resolutie van 1366x768 voor een 10" schermpje, heerlijk is dat!

[Reactie gewijzigd door TYZ op 30 november 2009 12:58]

Ga toch voor deze laptop, lijkt me prima ding. In de zon ga ik sowieso niet zitten, lekker in de schaduw of onder parasolletje, met 'n lekker pilsje! ;)
|Ik heb zelf al 2 sony vaios 18.4 inch. aw serie Helaas zijn deze te groot om op de bank op schoot te nemen }>

Dus heb vandaag ook deze brune kleine variant erbij besteld.

Wat ik het voordeel vind van Sony, dat het scherm echt rustgevig is om naar te kijken. Ik had eerst 1 vaio en erbij een toshiba, die had ik maar snel vervangen. Als ik van me sony naar de toshiba ging kreeg ik gewoon pijn aan me ogen :-).

Sony krijg je gewoon kwaliteit. En dan bedoel ik kwaliteit in alles. scherm, onderdelen, bouwkwaliteit etc.

Als je echft een betrouwbare laptop wilt koop dan gewoon een vaio.
Top op heden nog zeer tevreden over deze laptop. Ik wil hem alleen opnieuw installeren en alleen die programmas erop zetten welke ik nodig heb. Bij de installatie krijg ik echter het toetsenboord niet goed. De fn-toetsen krijg ik niet aan het werken.! Iemand een idee?
Installeer de drivers + Software van de Sony website.
Dan heb ik nog een vraag over het toetsenbord, die niet alleen voor deze laptop geldt maar deze heeft mijn interesse gewekt, mede dankzij de uitgebreide review...

Is het eigenlijk niet verschrikkelijk irritant dat de knoppen zo'n eind uit elkaar liggen? Valt dit mee, of went dit heel snel?

[Reactie gewijzigd door Bravofactor op 24 februari 2010 20:50]

Het is niet irritant dat de knoppen ver van elkaar liggen. In het begin is het wel een overstap als je dit niet gewend bent, maar eenmaal gewend is het heerlijk.
Ik moet zelfs weer wennen om met een "normaal" toetsenbord te typen. :9
Met een paar minuten typen ben je het al wel gewend; tenminste ik dan. De toetsen bij een normaal laptop scherm zijn misschien ietwat groter waardoor je die afstanden tussen de toetsen niet hebt. Maar dit Apple-like toetsenbord slaat gewoon veel fijner aan en mocht er vuil tussen komen dan valt dat heel eenvoudig te verwijderen. Het gaat je in ieder geval niet tussen de toetsen zitten.
Erg goede review ! Wat ik me afvraag, is of deze laptop ook nog in andere kleuren leverbaar is ? Weet dat Sony veel verschillende modellen en kleuren heeft namelijk.
Deze laptop is alleen in het bruin leverbaar. Je kan wel hetzelfde type nemen met een andere kleur alleen dan ga je ook al achteruit met de hardware. Deze bruine variant is momenteel de snelste in z'n soort.
ik heb hem ook nu 2 dagen en hij is perfect en doet alles wat ik verlang van een laptop

:D
Mooie review! Dit wordt ook mijn keuze denk ik.