Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Dream Machines DM1 PRO S Review

melek-taus 29 november 2016, laatste update op 9 december 2016, 397 views

Dream Machines DM1 PRO S

Dream Machines DM1 PRO S zegt “It’s the upgrade you have been waiting for” wat we letterlijk mogen nemen. De sensor is perfect uitgevoerd en de muis voelt erg prettig aan. Het is jammer dat de DPI waardes vooraf zijn ingesteld. Maar daarentegen betreft het een no nonsense gaming muis.

Pluspunten

• Perfect presterende optische sensor
  • Bekende en prettige vorm
  • Materiaal voelt erg prettig en stevig aan
  • Heel erg licht
  • Lage LOD sensor
  • Zij knoppen erg fjn uitgevoerd
  • No nonsense gaming muis
  • Geen software nodig

Minpunten

• Beschikbare DPI waarden zijn vooraf bepaald en dus niet zelf aan te passen
  • Geen software om macro's of dergelijke in te stellen
  • Verlichting kan iets beter worden uitgewerkt
  • Vingervlek gevoelig
  • Prijzig maar de kwaliteit is ernaar.

Review: Dream Machines DM1 PRO S

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Gebruik

================================================================================

Inleiding:

Een van de dingen die ik graag review zijn muizen. Voornamelijk omdat ik het gewoon erg prettig vind om een nieuw muis in de hand te nemen en te kunnen gebruiken. Zo zal je in mijn account vooral veel muis reviews vinden en hierbij maakt het niet uit of het een high en of low end muis is als het maar een gaming muis is.

Door mijn ervaring met gaming muizen ben ik enige tijd geleden door een Pools bedrijf genaamd Dream Machines benaderd. Zij waren dermate enthousiast over mijn reviews dat ze mij vroegen hun nieuwste gaming muis te reviewen en ook eerlijk aan te geven wat ik ervan vind. Ze waren er erg duidelijk over dat ze mijn feedback graag wilden ontvangen en hier ook iets mee zouden doen. Door hun positieve bericht heb ik contact met Dream Machines opgenomen en tot mijn verbazing ben ik gebeld door een medewerker van Dream Machines. Via de telefoon hebben wij onze gedachten over gaming apparatuur gewisseld en na een erg fijn gesprek zou Dream Machines mij hun nieuwste gaming muis toesturen.

Tijdens het gesprek viel mij allereerst op dat Dream Machines zich voornamelijk richt op erg competitieve gamers en no nonsense producten wil uitbrengen. Hierbij moet je dus denken aan gaming muizen gericht op eSports welke zo kaal mogelijk zijn gehouden.

Dream Machines is een in 2014 opgericht bedrijf uit Polen. Ze zijn gespecialiseerd in het maken van gaming laptops en wilden de gaming muis markt op een andere manier benaderen. Veel bedrijven gebruiken steeds dezelfde hardware in de meest rare vormen en zetten er dan overbodige functies in. Dream Machines probeert juist om de meest ergonomische en het bekendste vorm opnieuw uit te brengen met de beste componenten. Zo heeft Dream Machines onlangs een gaming muis genaamd de DM1 PRO S uitgebracht. Dit is de opvolger van hun DM1 Pro wat bijna een replica is van de Steelseries Sensei. Dit is natuurlijk geen nadeel aangezien velen en zo ik ook zweren bij de vorm van de Sensei en het dan ook erg frappant vinden dat Steelseries de Sensei nog niet opnieuw heeft uitgebracht met nieuwere/ betere hardware. Dream Machines brengt dus met de DM1 PRO S een muis op de markt die lijkt op de Sensei maar dan met de hardware van nu.

Aangezien ik met veel plezier de Sensei heb gebruikt ben ik erg enthousiast geworden van het feit dat de DM1 PRO S mij hetzelfde jasje zou gaan bieden, maar dan met nieuwere en betere hardware. Onlangs heb ik en dus ook Robby een pakketje met erg veel plezier mogen ontvangen.

Ondanks dat Dream Machines mij zelf heeft benaderd om een review voor hun te schrijven zal ik de DM1 PRO S zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto's beoordelen. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met dit product en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veel eisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende gebruikers testen en foto’s.

Specificaties:

Hieronder volgen de specificaties zoals deze op de website van Dream Machines te vinden zijn.

Dream Machines DM1 PRO S product pagina

Een eSports gerichte muis moet natuurlijk zijn voorzien van de nieuwste en beste sensor en zo heeft Dream Machines gekozen voor de PixArt PMW3360 optische sensor. Het betreft hier de beste sensor die momenteel te verkrijgen is en ook is deze dermate nieuw dat er nog niet veel muizen met deze sensor op de markt zijn gebracht. Zelf heb ik deze sensor al kunnen gebruiken in mijn Steelseries Rival 700 en mijn ervaring hiermee is uiterst positief.
De sensor staat bekend om zijn betrouwbaarheid en precisie in het gebruik en doet precies dat wat jij wil. Standaard is er geen hardware acceleratie of predictie aanwezig. De muis voorspelt dus geen bewegingen of past dit zelf aan en ook zal er geen versnelling bij bewegingen aanwezig zijn. Doorgaans zijn dit sowieso bij high end gaming sensoren algemene specificaties, maar toch is het belangrijk dat dit erop zit aangezien dit er onder andere voor zorgt dat bewegingen 1 op 1 worden geregistreerd.
Op de website wordt nergens vermeld wat de polling rate is echter aangezien het hier een PMW3360 betreft ga ik minimaal van de standaard eigenschappen uit en dan het deze voorzien van 1ms op 1000hz. De muis kan bewegingen registreren tot wel 7 meter per seconde wat resulteert in een registratie van 275 IPS wat erg netjes is. Doorgaans bieden high end gaming muizen maar een IPS van 100 tot 200 waarbij een beweegsnelheid van 200 toch echt heel hoog is en voor de meesten niet eens haalbaar is. Ongeacht de snelheid van je beweging zal de sensor dit zonder problemen kunnen registreren.
De LOD (lift off distance) van de sensor is 1.8 mm wat toch aardig laag is. Dream Machines houdt duidelijk rekening met de eisen die professional gamers stellen aangezien de LOD van muizen vaak een klaag punt is. Vooral omdat muizen op lage DPI waardes veelal worden opgetild en door een lage LOD wordt een beweging bij het optillen niet geregistreerd.
De DM1 PRO S heeft 6 vooraf ingesteld DPI profielen en dit is niet aanpasbaar. Elk DPI profiel is gekoppeld aan een kleur zodat je aan de kleur al kunt zien welke DPI waarde je hebt geselecteerd. Zo kan je de muis instellen op 400, 800, 1600, 2400, 4800 of 12000 DPI. Met de DPI knop achter het scrolwiel kan je tussen de DPI waardes schakelen. Persoonlijk vind ik het jammer dat je niet zelf de DPI waarde helemaal handmatig kan instellen echter het betreft hier gelukkig wel de meest gebruikte DPI waardes dus veel mensen zullen dit niet als probleem ervaren.
De reden dat dit niet in te stellen is komt door het feit dat de muis niet voorzien is van een processor of onboard geheugen. Dit heeft natuurlijk te maken met de keuzes die Dream Machines heeft gemaakt en in dit geval is er gekozen voor een standaard setting om de muis zo ligt mogelijk te houden. De DM1 PRO S weegt immers maar 85 gram wat toch een heel stuk lichter is dan de gemiddelde gaming muis. Het gewicht gecombineerd met een algemeen formaat van 126 x 68 x 39 mm in een vrij bekende jasje zou voor een prettige muis kunnen zorgen.
Samen met het scrolwiel is de muis voorzien van 6 knoppen waarbij de rechter en linker muisknop voorzien zijn van Omron switches welke tot minimaal 20 miljoen kliks kunnen meegaan.
De muis is verder voorzien van een verlicht logo op de rug kan in een glanzende of mat rubberen uitvoering worden geleverd De kabel is gevlochten en voorzien van een gouden laag op de USB connector.
Wat we niet vaak zien is het feit dat Dream Machines extra muis voetjes met de DM1 PRO S mee levert.

Voor een nieuw bedrijf zoals Dream Machines hebben ze met de DM1 PRO S toch wel duidelijk een slag geslagen naar merken zoals Steelseries, Roccat, Zowie en dergelijke. Het betreft hier namelijk duidelijk een high end gaming muis met eSports gerichte features in een erg bekend en prettig jasje.

Verpakking:

Zoals bij de meeste gaming muizen is de verpakking voorzien van een grote afbeelding van de muis zelf. De verpakking is verder geheel wit en bevat geen elementen behalve de naam van het product.

Op de lange zijkanten van de verpakking zien we de zijkanten van de muis. Dit is best handig voor het geval je eerst wilt zien hoe de muis eruit ziet. De foto van de muis lijkt qua formaat 1 op 1 te zijn.

De achterkant van de verpakking bevat een lijst met alle specificaties.

Al we de verpakking openen zien we de muis liggen in een dikke laag schuim. De schuim houdt de muis goed op zijn plek en ook de bovenkant bevat een laag schuim.

In de doos vinden we natuurlijk de muis, maar ook een handleiding en een velletje met extra muis voetjes.

Veel op de verpakking aan te merken heb ik niet. Graag zou ik de muis wel iets beter verpakt willen zien aangezien de USB kabel in wezen de muis tijdens transport kan beschadigen. Veel fabrikanten zorgen ervoor dat juist een plastic zakje omheen zit.

Uiterlijk:

Ik heb in dit geval de glanzende editie gevraagd omdat ik liever een muis gebruik met een glanzend oppervlakte dan met een mat rubberen oppervlakte. Het nadeel van mat rubber is dat zweet vlekken erg opvallen en slijtage ontstaat ook erg snel. Glanzende onderdelen trekken natuurlijk sneller stof en vingervlekken aan, maar dit is een stuk makkelijker om schoon te maken.

Zoals eerder vermeld lijkt de DM1 PRO S erg veel op de Steelseries Sensei en het is dat ik er hier geen heb liggen, maar volgens mij is de vorm exact hetzelfde. Het betreft een bekend en veel gebruikt design waar ook veel andere merken van gebruik hebben gemaakt waardoor veel gamers dit erg herkenbaar zullen vinden en hiermee goed overweg kunnen. Door de vorm ligt de muis dus erg prettig in de meeste handen hoe je de muis ook vast houdt.

De vorm is bijna tweezijdig te noemen aangezien zowel de linker als ook rechterkant exact hetzelfde is. Het enige verschil is dat er twee erg grote duimknoppen aanwezig zijn. De muis is dus ook te gebruiken door linkshandigen echter zullen deze de duimknoppen niet kunnen gebruiken.
De zijkanten van de muis zijn niet meegenomen in het glanzende materiaal, dit is dus wel voorzien van een mat rubberen laag wat een best vet effect geeft.

Van bovenaf zien we pas echt goed dat de muis symmetrisch is ontworpen.

Het scrolwiel is verlichting en ook voorzien van een rubberen profiel voor extra grip en boven het scrolwiel zien we DPI switch in de vorm van een soort schild.

De achterkant bevat het logo van Dream Machines en deze licht ook op.

Als we de onderkant bekijken zien we 3 mooie grote muis voetjes en in het midden natuurlijk de sensor. Dit soort grote muisvoeten hebben mijn voorkeur omdat deze naar mijn idee prettiger glijden en minder weerstand geven dan 4 kleintjes in alle hoeken.

Ten opzichte van de rest van de muis is de gebruikte USB kabel is erg opvallend aangezien die gemaakt is van rood met zwart gevlochten materiaal. De kabel ziet er toch wel erg gelikt uit en maakt de DM1 PRO S toch ook wel af. Als we de aanzet van de USB kabel op de muis goed bekijken zien we dat deze een stuk omhoog staat, dit zorgt ervoor dat de kabel niet direct over de ondergrond sleept.

De USB connector is voorzien van een gouden laag en ook is er een bescherm kapje aanwezig wat erg handig is als je de muis regelmatig meeneemt.

Persoonlijk houd ik wel van dit soort muizen met weinig poespas waarbij kleine dingen opvallen, zoals in dit geval de rode USB kabel en de combinatie van glanzende bovenkant en matte zijkanten.

De verlichting van de DM1 PRO S is erg simpel en kan niet naar eigen voorkeur worden aangepast. Je kiest een DPI profiel en hieraan is een kleur gekoppeld, wel heeft de verlichting een vervagend effect. De volgende kleuren zijn aan de genoemde DPI waardes gekoppeld.

400 DPI
800 DPI
1600 DPI
2400 DPI
4800 DPI
12000 DPI

Hier volgt een filmpje waarin je het vervagende effect kunt zien en ook zal ik wisselen tussen DPI waardes om te laten zien hoe vloeiden dit gaat.

Wat mij wel tegenvalt is als je goed kijken dan kan je lampje achter het logo zien zitten. Dit doet naar mijn mening wel af van de kwaliteit aangezien dit de muis er goedkoop uit laat zien. De meeste merken lossen dit op door achter het logo nog doorzichtig materiaal te plaatsen waardoor je niet in de muis kunt kijken.

Doordat er aan de binnenkant zo min mogelijk materiaal is gebruik zie je de verlichting ook tussen de duimknoppen doorkomen. Dit vind ik zelf niet vervelend en naar mijn idee hadden ze ervoor moeten zorgen dat dit juist meer verlicht zou zijn.

Aangezien de DM1 PRO S zo licht is en je ook via het logo naar binnen kan kijken ben ik toch benieuwd hoe de binnenkant eruit ziet. Dream Machines heeft extra muisvoetjes meegeleverd waardoor ik deze ook achteraf kan vervangen als ik deze beschadig tijdens het loshalen van de muis.

Wat mij als eerste opvalt is de opstaande switches voor de duimknoppen. Doorgaans zijn deze op de PCB zelf geplaatst en is de knop voorzien van een soort pootje welke de switch indrukt. In dit geval drukken de duimknoppen direct op de switch wat eigenlijk beter en prettiger zou moeten werken.

Hier zie je het verschil van de geplaatste switches. Normaal gesproken worden deze direct op de PCB geplaatst waardoor de duimknop een pootje nodig heeft om deze in te drukken.

Verder zien we dat de binnenkant zo kaal mogelijk is gelaten wat er dus voor zorgt dat de muis erg weinig weegt in tegenstelling tot menig ander merk.

Al met al heb ik weinig aan te merken op DM1 PRO S. Het betreft een van de eerste gaming muizen van Dream Machines en naar mijn mening hebben ze toch een hele nette muis op de markt gebracht. De verlichting had iets beter kunnen worden uitgevoerd, maar daarentegen is de muis super licht en ook maken de duimknoppen direct contact met de switches.

Gebruik:

De DM1 PRO S voelt erg prettig en bekend in de hand. Zoals vermeld heb ik vroeger een Sensei gehad echter ook heb ik een hele tijd een Zowie FK gebruikt en beide hebben vrijwel dezelfde vorm als de DM1 PRO S. Dream Machines heeft een bekend jasje gebruikt en hierin de nieuwste hardware geplaatst en naar mijn mening hebben zij dit ook erg goed uitgevoerd.
Iedereen die een Sensei, FK of een dergelijke muis heeft gehad zal gelijk de overeenkomsten kunnen zien en ook vernemen aangezien de muis echt heel prettig in de hand ligt. Dream Machines heeft er goed aangedaan om te beginnen met bekende vormen opnieuw uit te brengen. Er zijn namelijk genoeg gamers die erop wachten dat Steelseries een vernieuwing van de Sensei op de markt brengt en de DM1 PRO S sluit perfect aan op deze vraag.

Mijn hand rust erg prettig op de DM1 PRO S en ik kan elke knop zonder enige problemen benaderen. Zoals je kan zien valt mijn duim precies onder de achterste muisknop en ik kan beide zonder problemen benaderen en indrukken.

Zoals je hieronder kunt zien rust mijn pink zonder enige moeite op de muis en mijn hele hand omsluit de muis zonder dat ik hiervoor iets hoef te doen. De vorm van de DM1 PRO S is dermate algemeen dat vrijwel elke hand op dezelfde manier de muis zal omsluiten en deze zonder moeite kan gebruiken. Deze vorm is echter ook te gebruiken met andere grepen en zo zou deze dus ook door vrijwel iedereen als erg prettig kunnen worden ervaren.

De muisknoppen reageren allen erg goed en maken ook geen overdreven geluid. Wel valt het op dat de duim knoppen een doffer geluid maken dat de andere muisknoppen. De duim knoppen zijn dan ook voorzien van andere switches echter werkt dit net zo prettig. Elke knop is zonder enige moeite te benaderen en ook kan je tijdens het gamen vrij simpel verwisselen van DPI middels de knop boven het scrolwiel. Het scrolwiel reageert ook naadloos, klinkt erg prettig en voelt gewoon goed aan. Ook het gebruikte glanzende materiaal voelt niet heel glad aan, natuurlijk is het niet zo ruw als mat rubber materiaal maar mijn hand glijd niet van de muis af ook niet na uren lang gamen.

De muis ligt niet alleen erg prettig in de hand, maar ook het gebruikte materiaal voelt erg prettig en ook robuust en duurzaam aan. Hoe hard ik ook in de muis knijp, druk of heen en weer schud hoor ik geen gekraak en gerammel wat betekend dat de muis erg stevig is gebouwd. Er komt niet eens een gerammel bij de muisknoppen vandaan wat toch erop duidt dat deze erg stevig zijn vast gezet. Het gebruikte materiaal voelt dus alles behalve goedkoop aan en ditzelfde geldt voor de knoppen. Dream Machines heeft nogal wat werk verricht om een van hun eerste high end gaming muizen met een dergelijke kwaliteit uit te brengen.

Zoals vermeld is de DM1 PRO S in twee varianten te verkrijgen, ik heb de glossy/ glanzende uitvoering echter ook is er een mat rubberen uitvoering. Het voordeel van glanzend materiaal is dat dit minder snel slijt en ook zijn vlekken makkelijker eraf te vegen en trekken ook niet in de toplaag. Ik heb vakers meegemaakt dat op mat materiaal zweet plekken zichtbaar blijven en als je dit probeert schoon te maken er slijt plekken ontstaan. Glanzend materiaal is erg simpel met je t-shirt of een andere droge doek af te nemen al ontstaan vinger vlekken wel sneller en zijn deze natuurlijk een heel stuk opvallender aanwezig.

De DM1 PRO S werkt plug en play en ook is hier geen software voor beschikbaar gesteld. Dit kan door sommigen worden gezien als voordeel echter er zullen ook mensen zijn die dit een nadeel vinden. Doordat er geen software pakket aanwezig is, heb je niet de mogelijkheid zelf een specifieke DPI waarde te selecteren. Je kan dus alleen kiezen tussen de vooraf ingestelde DPI waardes. Ditzelfde geldt voor de verlichting die aan de DPI waarde is gekoppeld en ook het vervagende effect van de verlichting. Je kan bijvoorbeeld dus niet zelf een verlichtingskleur selecteren of het vervagende effect uitzetten.

Zelf zie ik dit niet als een groot probleem aangezien de vooraf ingestelde DPI waardes vrij algemeen zijn. De meesten zullen dus zonder problemen met deze DPI waardes overweg kunnen. Ik gebruik de muis voornamelijk op 800 DPI waarbij de verlichting blauw oplicht wat ik perfect vind aangezien ik altijd blauwe of RGB verlichting gebruik. Wel vind ik het erg handig dat elke DPI waarde een andere kleur heeft zo weet je altijd welke DPI waarde je op dat moment gebruikt door alleen naar de kleur van de verlichting te kijken.

Doordat er geen software aanwezig is kan je de muisknoppen niet aanpassen en dus ook geen macro’s of dergelijke instellen. In wezen zou dit ook niet nodig zijn aangezien je binnen games zelf functies aan de knoppen toe kunt wijzen echter had ik toch wel graag een macro functie gezien. Zo heb ik namelijk altijd wel de copy/ pasta functie op de muisknoppen ingesteld zodat ik hier niet steeds CTRL C/ CTRL V voor hoef in te typen. Wel kan je natuurlijk middels bepaalde software van derden de knoppen voorzien van andere functies.

Dream Machines wilde een zo kaal mogelijke eSports ge´nspireerde muis op de markt brengen en zo plug en play mogelijk houden. Doordat er geen software aanwezig is kan je de muis op elk systeem aansluiten en direct gebruiken. Je hoeft dus niet eens een groot software pakket te installeren of tig aanpassingen te doen voor je de muis correct hebt afgesteld.

Een ander voordeel dat dit biedt is het feit dat de muis hierdoor natuurlijk goedkoper is. Een extra software pakket zorgt natuurlijk voor extra werk waarvoor ook moet worden betaald. Aangezien de DM1 PRO S al voorzien is van de nieuwste en wellicht beste sensor ooit gecombineerd met Omrom switches is het niet makkelijk om te snijden in de prijs.
De PMW3360 sensor heb ik inmiddels al enige tijd kunnen gebruiken in mijn Rival 700 en ik ben er absoluut van overtuigd dat dit de beste sensor ooit is. Ik ben dan geen pro gamer en ik zal waarschijnlijk weinig verschil merken tussen bijvoorbeeld een PMW3310 of PMW3360 echter merk ik wel of het slechter zou zijn en dat is het in dit geval niet. De PM3360 is een aardig nieuwe sensor en zo zijn er nog maar weinig muizen op de markt die hiervan voorzien zijn. Dream Machnines heeft in dit geval een goede keuze gemaakt door een Sensei behuizing te gebruiken en te voorzien van een dermate goede sensor als dit.
De DM1 PRO S reageert perfect op elke handeling hoe snel of hoe langzaam ik ook beweeg. Ik kan de raarste bewegingen maken en je ziet dit ook per direct op het scherm gebeuren. Een om het zo te noemen perfecte sensor zoals dit blinkt natuurlijk uit in shooter games zoals Call of Duty, Counter Strike GO, Battlefield en dit laat Dream Machnines ook duidelijk op hun website zien door overal Overwacht characters neer te zetten. Ik heb de DM1 PRO S nu al enkele weken in gebruik en moet echt eerlijk bekennen dat ik eerst mijn twijfels had. Een voor mij onbekend merk komt met een muis op de markt met erg hoge specificaties in een welbekend jasje. Nu weet ik ook dat je niet naar merknamen moet kijken, maar toch houdt je dit in je achterhoofd. Namen zoals Steelseries, ROCCAT en dergelijke staan hoog aangeschreven en bij nieuwe namen ga je snel twijfelen. De DM1 PRO S heeft alle twijfel bij mij weggehaald en ik ben echt overtuigd van de kwaliteiten van Dream Machines. Ik heb zelfs mijn Rival 700 en Kova 2015 terug in de doos gestopt en gebruik de DM1 PRO S nu als standaard muis voor gamen en voor algemeen gebruik. Dit betekend niet dat de DM1 PRO S beter is dan mijn andere muizen, deze heeft andere kwaliteiten die ik voorop stel en ligt gewoon erg prettig in de hand en is ook heerlijk licht. Vooral het gewicht vind ik iets positiefs aangezien ik voornamelijk shooters speel waarbij behendigheid en precisie erg belangrijk is. Persoonlijk vind ik een lichte muis op dat moment een stuk prettiger en nauwkeuriger werken.

Ik heb het zelf niet op technische testen, deze zeggen mij immers niets over het daadwerkelijke gebruik. Wat ik wel altijd probeer aan te tonen is hoe de muis per DPI waarde reageert. Zo kan je aan hand van lijnen zien of er gestotter of uitschieters aanwezig zijn en of de muis correct reageert en er geen predictie aanwezig is. In MS Paint teken je een aantal lijnen en bochten en aan hand van hoe dit eruit ziet kan je opmaken of de muis last heeft van zogeheten jitter (stotter in de lijn) of predictie (zorgt ervoor dat lijnen rechter worden). Jitter is zoals vermeld een stotter in de lijn wat vooral op hoge DPI waarden in draaiende bewegingen aanwezig is. Predictie zorgt ervoor dat lijnen rechter worden getrokken dan dat ze gemaakt worden. Dit kan ideaal zijn voor bijvoorbeeld teken applicaties, maar binnen games kan dit er juist voor zorgen dat jij je doel mist.
Aangezien de DM1 PRO S voorzien is van 6 vooraf ingestelde DPI profielen zal ik in alle 6 DPI waardes dezelfde lijnen trekken en aan hand hiervan kan je ongeveer oordelen of er jitter of predictie aanwezig. Houdt hierbij rekening mee met het feit dat ik muizen voornamelijk gebruik op DPI waardes onder 1000 DPI. Des te hoger de DPI waarder, des te gevoeliger de muis reageert waardoor lijnen niet meer zo mooi zullen zijn aangezien ik niet overweg kan met dergelijke hoge DPI waardes.

Pas vanaf 4800 DPI zie ik lichte sporen van jitter in de getrokken lijnen, dit zie je doordat de kromme lijn allemaal stotters bevat. Nou kan dit in dit geval nog komen doordat ik met 4800 DPI aardig mijn best moet doen om een fatsoenlijke lijn te trekken wat mij erg veel werk kost en dus ook niet heel goed af gaat. 4800 DPI is erg hoog en een dergelijke DPI waarde is ook niet bedoelt om shooters of andere behendigheidsspellen mee te spelen. Een dergelijke DPI waarde is veel te gevoelig is en volgens mij is het onmogelijk om nauwkeurig 4800 puntjes per inch in de hand kan houden.

12000 DPI is een waarde om mee te kunnen opscheppen, het is niet de bedoeling om dit soort hoge DPI waardes te gebruiken. Dream Machines vermeld ook duidelijk op de website dat je met deze DPI waarde het recht hebt om op te scheppen wat duidelijk een sneer is naar andere fabrikanten die dit als een echt verkoop argument gebruiken. Op 12000 zie je duidelijke sporen van jitter en ook werkt de muis echt niet meer prettig. Waar voorheen de muis erg vloeiend te bewegen was merk je nu dat de muis begint te slepen en je bewegingen niet meer vloeiend volgt.

De lage lift off disctance (LOD) van 1.7 mm zorgt ervoor dat de muis geen bewegingen registreert als deze 1.7 mm wordt opgetild. Aangezien ik gebruik maak van een toch wat lagere DPI waarde til ik mijn muis tijdens het gamen en gewoon in gebruik aardig vaak op om deze een stukje te verplaatsen. Een lage LOD zoals in de DM1 PRO S zorgt er op dat moment voor dat mijn cursor niet wordt bewogen als ik de muis verplaats aangezien de sensor dit niet meer kan registreren. Dit werkt vlekkeloos en de muis reageert helemaal niets meer als je deze al een heel klein stukje optilt. Verder maakt het niet uit of je een stoffen of gladde muismat gebruikt, de muis reageert heerlijk op elke muismat. Mijn voorkeur gaat zelf naar een stoffen muismat, maar dat komt omdat ik mijn hand hierop leun en dit dan prettiger aanvoelt.

Op het gebruik van de DM1 PRO S heb ik eigenlijk niets aan te merken. De DM1 PRO S ligt erg prettig in de hand en voelt ook stevig en solide aan. De sensor reageert perfect en ook zijn de muisknoppen erg prettig in gebruik en maken niet teveel lawaai.

Conclusie:

Op de product pagina van de Dream Machines DM1 PRO S staat “It’s the upgrade you have been waiting for” en dit mogen we ook letterlijk nemen. De DM1 PRO S mag dan een van de eerste muizen zijn van Dream Machines, maar het is dan ook gelijk en van de betere die ik ooit heb gebruikt. De combinatie van een welbekende vorm met de nieuwste hardware is erg goed uitgevoerd en ik verwacht ook dat menig gamer deze mening zal delen.
De PMW3360 sensor in de DM1 PRO S reageert perfect en elke bewegingen wordt zonder problemen vertaald op het scherm. Door de lage LOD kan de muis tijdens het gebruik zonder problemen worden opgetild en het lage gewicht zorgt voor iets meer nauwkeurigheid.
Op de afwerking en het gebruikte materiaal heb ik niets aan te merken, de muis voelt erg stevig en solide aan wat je ook mag verwachten voor 55,-.

Het enige wat ik erg jammer vind en waarvan ik toch hoop dat Dream Machines dit in de toekomst verandert is het feit dat de DPI waardes vast staan en dus niet zijn aan te passen. Voor 55,- had ik deze functies wel verwacht, maar het is geen groot gemis.
Er is verder ook geen software aanwezig, wat een voordeel, maar voor sommigen ook een nadeel kan zijn. Ook de verlichting hadden ze iets beter kunnen uitwerken echter dat heeft geen invloed op de werking van de muis.

Voor 55,- heb je een perfect presterende muis welke puur gebasseerd is op eSports kwaliteiten en dat is er ook vanaf te lezen.

Dream Machines vraagt op de website “Am I in paradise?” en naar mijn mening ben ik dat toch echt met een lichte en perfect reagerende muis zoals de DM1 PRO S.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Dream Machines DM1 PRO S?

Een hond en een muis? Het was toch eerder een kat en een muis? :P

Verder een prima review! d:)b
Haha klopt, maar Rob vind het leuker om op de foto te worden gezet dan mijn kat.