Smartwares XQ-lite 868Mhz connected LED lamp XQ1600 Review

dfrenner 28 november 2016, 752 views

Smartwares XQ-lite 868Mhz connected LED lamp XQ1600

De Smartwares Connected LED lamp met ingebouwde RF functionaliteit werkt perfect samen met de HomeWizard!

Pluspunten

• Goed dimbaar
  • Kleur (warmte) van het licht instelbaar
  • Werk perfect met HomeWizard samen zonder extra schakelaars
  • LED techniek

Minpunten

• Voor een LED lamp relatief hoog verbruik
  • 45 watt, kan natuurlijk altijd beter

Kwaliteit Score: 5

De Smartwares Connected LED lamp werk op 868mHz samen met de HomeWizard, het is een dimbare LED lamp, waarbij ook de warmte van het licht is in te stellen, van blauw (koud) tot gelig (warm) licht.
Ik had reeds een HomeWizard thuis en ik gebruikte veel KlikAanKlikUit (KAKU) schakelaars om deze met de HomeWizard te koppelen.

Op onze woonkamerlamp zat een dimbare KAKU schakelaar in combinatie met een LED lamp van 7,5 watt (vervangt 60 watt) en 810 lumen.
Dit is de lamp: LED LAMP

Deze lamp "flikkerde" echter regelmatig en toen HomeWizard eerder deze maand hun eigen connected LED lamp aankondigde, moest ik deze wel uitproberen.

Specs

• Compatible met HomeWizard
  • 868Mhz RF (app only)
  • 7 Watt
  • Instelbare kleurtemperatuur: 2700K - 6500K
  • Dimbaar (app only)
  • Energiezuinigheidslabel: A+
  • Vergelijkingswattage 2700K (W):45 (555 lumen)
  • Vergelijkingswattage 6500K (W):50 (640 lumen)

Voordelen

De lamp is eigenlijk niet veel groter dan een normale E27 lamp en aan de buitenkant kun je niet afleiden dat het een lamp is waar ook een RF module inzit.

Het dimmen via een aparte KAKU dimmer werkt minder goed dan deze "allesinéén" lamp. Dit merk je vooral op lagere dimstanden. Hij kan ook echt zacht branden tussen de 1% en 10%, dit is bij een aparte KAKU dimmer en een normale LED lamp minder het geval. Die zijn feller op lage standen.

De kleur van het licht is tussen de 2700K en 6500K in te stellen. Hierbij is 6500K heel koud licht en zelfs blauwachtig. In het midden zit het kille licht wat we van LED gewend waren, maar tegenwoordig is LED ook steeds warmer te verkrijgen en dat zien we bij de warmste stand van deze lamp. Een geliger licht, dat warm aandoet. Maar in de praktijk komt het erop neer dat de 2700K stand de enige is die gebruikt zal worden.

Het koppelen van de lamp aan de HomeWizard is echt een hele simpele handeling. Onderaan deze review volgt een video, waar de koppeling ook getoond wordt.

Nadelen

Relatief gezien is 7 watt voor een 45-50watt lamp tegenwoordig niet heel zuinig meer. De stelregel is ongeveer 1 watt LED licht per 10 watt opbrengst. Als zijn er al LED lampen van 4,5 watt die 50 watt vervangingslicht halen. In dat opzicht valt deze connected lamp iets tegen, maar goed om een paar watt mogen we ook niet heel erg klagen. De kosten van 1 watt, 24 uur per dag, 365 dagen per week laten branden, liggen zo rond de ¤1,40 per jaar.

De opbrengst van 45 watt bij het warme licht valt iets tegen als je 60 watt gewend bent. Toch ben ik al met al zeer tevreden en is het zeker een blijvertje.

Kosten

De dimbare stekkerschakelaar van KAKU (ACD 200), kost rond de 25 euro.
Een 7,5 watt LED lamp die 60watt vervangt, kost 9,95.
De Smartwares Connected lamp van HomeWizard vervangt beide en kost 25 euro.

Met een prijs van 25 euro ben je goedkoper uit dan een combinatie van LED lamp en KAKU schakelaar, maar op het moment dat deze vervangen moet worden, ben je -zo lang de KAKU schakelaar niet vervangen hoeft te worden- 15 euro minder kwijt.

HomeWizard heeft echter regelmatig aanbiedingen en ik heb de Smartwares lamp zojuist voor 19 euro in de aanbieding gekocht.

KAKU heeft ook een lamp die zonder schakelaar bediend kan worden, deze is even duur als de Smartwares lamp, echter kun je hierbij de warmte van het licht niet instellen.

Filmpje van de lamp:

Heb jij ook een Smartwares XQ-lite 868Mhz connected LED lamp XQ1600?