Specificaties 64GB microSDXC, ¤0,413 per GB - Bekijk alle specificaties

Transcend MicroSDXC Class 10 UHS-I 64GB Review

Bobbert 28 november 2016, laatste update op 28 november 2016, 177 views

Transcend MicroSDXC Class 10 UHS-I 64GB

Kaartje gebruikt in mijn Samsung Note 3, puur als opslag van muziek, films en foto's, er werd dus niet actief op geschreven. In januari 2016 geļnstalleerd, en in oktober kwam ik er achter dat er niks meer bijgeschreven kon worden, ook formatteren lukt niet meer.

Pluspunten

• Lage prijs

Minpunten

• Betrouwbaarheid

Durf hem niet RMA te sturen omdat er zoveel prive gegevens opstaan en formatteren niet werkt.

Toevallig de 32GB variant gebruikt in de Moto G (3rd gen) van mijn vrouw vanaf maart 2016. Bij installeren als Adoptable_storage gaf hij dat het kaartje niet 'snel' genoeg was, ondanks dat het een 400X kaart is. Nu eind november heeft hij de geest gegeven, waardoor de halve-gsm niet meer werkte en alle foto en filmpjes verloren zijn gegaan.

Heb jij ook een Transcend MicroSDXC Class 10 UHS-I 64GB?

Misschien dat mijn tip je helpen kan. Vervelend te lezen van je ervaring. Mijn ervaring is gelukkig een stuk beter. Met de vele tientallen die ik heb nog nooit problemen gehad. Maar goed, daar koop jij niks voor. Alleen toen ik een FAT32 forceerde (dat niet handig is bij een 64GB kaart) heb ik een probleem gehad dat Windows en mijn telefoon niet herstellen kon. Vandaar dat ik je nu ook misschien helpen kan. Komt ie.

Allereerst: Misschien dat je de gegevens nog kan redden met het 'RecoveRx' programma dat Transcend ontwikkeld heeft.
Daarnaast raad ik je aan om SDFormatter via sdcard,org te downloaden. Dit is ten eerste gratis en ten tweede zonder rommel (zoals bloatware) omdat het rechtstreeks weg komt bij de ontwikkelaars van SD-kaarten/protocollen.

Daar waar ik met Windows kaarten niet meer kon formatteren en niet meer leesbaar waren (wegens de FAT32 experiment) lukte dat nog wel met SDFormatter. Uiteraard zou je eerst je data nog kunnen proberen te redden met eerst genoemde software; RecoverX dat op de website van Transcend wel te vinden is.
Als dat in eerste instantie niet lukt en je hebt dat tot zover opgegeven kan je nog een poging doen door eerst een 'snel formatteren' te kiezen en dan opnieuw een data search te doen met RecoverX. Ga er dan wel van uit dat je al je data kwijt bent. Maar mogelijk vind hij nog een hoeveelheid aan bestanden terug.
Als je de kaart, al dan niet na het redden van (een deel) van je data, hebt geformatteerd is het vaak het beste de kaart nogmaals te formatteren zodra hij in het apparaat zit waar hij dienst in doen moet.

Uiteraard is een SD_kaart fijn om je media bestanden op op te slaan, maar voor zaken die je graag niet kwijt raakt zou ik ten alle tijden en met grote regelmaat back ups maken. Al was het alleen maar als je thuis komt en via Wifi de nieuwe bestanden upload naar je back up. Er zijn wat dat betreft veel mogelijkheden zowel online als op je PC/laptop en zowel gratis als betaald. Dit hangt natuurlijk ook een beetje samen met de hoeveelheid data die je doorgaans gebruikt.

Overigens zijn de door jou benoemde problemen ook vaak aan de orde als er sprake is van een fake MicroSD (of Flash geheugen in het algemeen). Online aanbieders die handelen vanuit China bijvoorbeeld, maar dus ook op eBay en Marktplaats om maar wat te noemen, verkopen dan geheugen van 8 of 16GB als 64 of 128GB (of zelfs 2TB). Simpel gezegd wordt de MicroSD geherprogrammeerd en laten ze de kaart zelf denken dat hij groter is. Als hem dan door een PC/latop/camera/smartphone gevraagd wordt hoe groot hij is geeft hij deze valse informatie door. Zolang de daadwerkelijke ruimte niet volledig gebruikt is zal de kaart het blijven doen. Maar zodra die hoeveelheid overschreden wordt loopt hij vast. Een van de weinige manieren om daar achter te komen is om middels H2testW (downloaden via heise,de) een lees én schrijftest te doen. De schrijftest doorloopt hij meestal wel helemaal (waarschijnlijk door een ingebouwde loop) maar als hij daarna de boel leest loopt de H2testW test vast (geeft een error) bij 8/16GB. Dus stel je hebt een goedkope MicroSD of USB stick (beide flash) van 2TB op eBay gekocht. Dan kun je in eerste instantie volstaan met een test van 35.000 MB. Overigens is de momenteel grootste SD 512Gb en de grootste USB-stick 1TB groot. Deze kosten vele honderden tot over de duizend euro en dus is dat sowieso oplichting als je ergens 2TB aangeboden wordt. Alle 64GB en hoger is USB3.0 compatibel dus als er USB2 staat weet je dus ook dat iemand je probeert op te lichten. Anyway, ik dwaal te veel af maar wie weet heb je er wat aan. Overigens is niet elke aanbieder van goedkope waren een oplichter. Zorg gewoon dat je een bepaald soort zekerheid geboden wordt. Zo is er een aanbieder van Samsung MicroSD kaarten op marktplaats die doet alsof hij Samsung MicroSD verkoopt maar in feite zijn het valse kaarten die kwalitatief en qua snelheid niet voldoen aan de snelheid van Samsung. Als je hem vraagt of het originele Samsung kaarten zijn zal hij de vraag ontwijkend antwoorden met antwoorden als "je krijgt ze zoals afgebeeld", en aangezien de Samsung bedrukking op de volledige verpakking en product aanwezig is lijkt het alsof hij ja zegt. Maar in feite is het nog steeds een nep-kaart. Ook in zijn advertenties staat niet dat het hier een Samsung kaart betreft. Zijn teksten geven je echter wel het gevoel dat het zo is. Zo zegt hij je niks toe dat hij niet waar kan maken, maar je koopt dus uiteindelijk nog steeds die prul. Ja, erg goedkoop, maar uiteindelijk is het nog steeds weggegooid geld als hij traag is en/of na kort gebruik overlijdt.

Anyway. Succes!