Specificaties Voordeelbundel met 512MB interne opslag - Bekijk alle specificaties

Nintendo Classic Mini Grijs Review

Deathchant 27 november 2016, laatste update op 27 november 2016, 2.972 views

Nintendo Classic Mini Grijs

Deze NES-emulator brengt de nostalgie van de jaren '80 absoluut terug! Het menu zit overzichtelijk in elkaar, games zien er goed uit in FullHD. Het saven tussendoor (na reset-button-press) voorkomt de "nostalgische" frustratie van toen. Ondanks de vaak snellere&opgepitchte game-audio krijg je een goeie emulator met een goeie selectie games.

Pluspunten

• Nostalgiebeleving ten top
  • Schattige mini look
  • Goede selectie van games
  • Geen voedingsadapter nodig: micro usb kabel is genoeg; elke tv met usb poort werkt
  • Sommige lag-punten van games op originele NES ook aanwezig

Minpunten

• Kabel van contoller schandalig kort
  • Audio is vaak van NTSC-bron: opgepitcht en versnel afgespeeld, zoals bij Excitebike
  • Audio en beeld niet geheel in sync met controller button press
  • Ontbreken van andere nostalgische klassiekers zoals Tetris, Turtles-serie, Ducktales e.d. De hardware kan het prima aan
  • "Dichtgetimmerd". Gebruiker heeft geen mogelijkheid om zelf games erop te zetten

Randapparatuur Score: 4
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 3

Ondanks je 0,0 met religie hebt, waarom verheug je je dan toch zo op je communie? Juist, centjes krijgen, zodat je als eerste die NES kunt kopen in de Duitse mediamarkt, want die was een stuk goedkoper :) En dan ook nog de cartridge met Mario 1, Tetris en World Cup!
Oh, heb je nog wat centjes over door dat lieve suikerpeetoompje van je? Pakken we meteen Mario 2 erbij, waarbij je tevreden moest zijn met een Duitse beschrijving op de achterkant, want al dat rood-geel-blauw op de kaft was toch wel een kwijlende eyecatcher! Maar jonge, Mario 2....wat is dat lastig ten opzichte van Mario 1 zeg! Je kunt gewoon terug lopen, en er zit geen tijdslimiet. En wat een keuze uit spelers, Mario, Luigi, Toad, en zelfs de Princess! Altijd maar Toad pakken want die is het snelste met dingetjes optillen...en dan maar balen dat je nét in dat ene level de Princess of blije Luigi niet had gepakt....Aan je ouders hoef je niet te vragen hoe het moet, die zijn zo digibeet als maar kan..."oh ik drukte op B, was dat wel goed?" En ik dacht van "who cares woman, gewoon doorgaan".

Maar ja, dat maakt het wel leuk, want 2 jaar lang krijg je geen nieuwe games erbij omdat je ouders het niet kunnen betalen. Who cares, want je kon mario, mario 2 en Tetris wel duizend keer opnieuw spelen, ookal had je level 9-5 al 100x gehaald. En ook dát droeg bij aan de nostalgie was niet erg, want vroeger was het zo dat je tevreden was met die ene game dat je had en je was even blij met de 1e keer uitspelen als met de 10e keer uitspelen :)
En 2 jaar later...onder de kerstboom een cadeautje wat véél te dun was om een videoband van de Turtles te zijn....zou het dan écht Mario 3 zijn? Nee, dat kunnen je ouders niet betalen. Gretig scheur je het cadeaupapier ervanaf en je ziet die gele doos met MARIO 3 in koeieletters...Stel je dan even de "NINTENDO SIXTY FOUUUR"-meme voor maar dan met Super Mario 3 ;) Ik had zowaar nog wat andere cadeautjes onder de boom liggen waar ik totaal geen oor naar had....ondankbaar he? Of juist niet?

Het mag duidelijk zijn dat ik zeer bekend ben met de NES en de gevoelens die als kind in me hebben gezeten ten tijde van "eighties-gaming".
De NES met alle spellen die ik in mijn leven verzameld heb, heb ik nog steeds in bezit, alsmede de originele Gameboy, Super Nintendo e.d.

Toen ik hoorde van de NES mini classic in de zomer ben ik zo stom geweest om em niet te preorderen, maar ondanks dat heb ik er nu toch ene weten te krijgen door me op de lijst van reserveringen te plaatsen bij de Mediamarkt. Ik was 50e, maar na 2 weken heb ik er toch ene. Gelukkig niet tegen die achterlijke aasgierenprijzen op marktplaats, maar gewoon 65 euro bij de mediamarkt door even geduldig te zijn ;)

Unboxing

Wat zit er in de doos:
- handleiding (plus nog een of andere voucher)
- de NES
- 1 NES controller
- 1 HDMI kabel
- 1 micro USB kabel (micro USB aan 1 kant, gewoon USB aan de andere kant)

De emulator zelf, wat schattig!!

Onderkant:

Voorkant:

Achterkant:

De controller:

De boel aangesloten, wat echt een kwestie van plug & play is:

Doordat de kabel van de controller zo verrekte kort is (75cm lijkt lang, maar is het gewoone echt níet), heb ik mijn katten hun speeltje afgenomen, zodat ik de emulator daarop kon zetten:

Menu

Na power-on moet je meteen je taal kiezen, die je overigens verder in het menu weer kunt wijzigen.

In midden vind je uiteraard de hele collectie aan games die je ook kunt sorteren. Ze hebben de kaften van de originele games gebruikt om doorheen te scrollen. Erg overzichtelijk maar ook erg leuk! Onder elke game zie je 4 bolletjes die aangeven dat er 4 plekken zijn per game om een savegame op te slaan.
Klik hier voor een groter plaatje.

Zie hier een filmpje van wat gameplay van Super Mario 2 en het saven ná het drukken van de resetknop:

Linker icoontje bovenaan is de beeldmodus, hierover iets meer in de volgende paragraaf. Het tandwielicoontje ernaast zijn de settings, waarbij je dus kunt aangeven of je een demo modus wilt zien waarbij dan wat gameplay van de games voorbij komt, en ook een anti burn-in screen, wat eigenlijk een soort screensaver is.
Het wereldbolicoontje, daarmee kun je de taal instellen, en het notitieicoontje ernaast weet ik nog niet wat je daarmee kunt doen. Ik ben in mijn ongeduld eigenlijk meteen naar de beeldmodus en de games zelf gegaan :P

Het meest rechtse icoontje geeft weer dat je handleidingen kunt downloaden. Wel handig, maar echt nodig zul je het niet hebben...

Video

- CRT filter: voegt beeldlijnen toe en maakt het geheel wat onscherper. Lijkt inderdaad sprekend op het beeld van vroeger. Erg leuk!
- 4:3: the way it is meant to be played: ragscherp, en in de originele verhouding
- Pixel Perfect: maakt van elke pixel een vierkant. Ziet er wel scherp uit, maar de beeldverhouding klopt niet met vroeger....Alsof je naar Arial Narrow aan het kijken bent...

Hier een voorbeeld van de CRT filter:

Hier een voorbeeld van 4:3:

Let even niet op de moiré-lijnen, dit krijg je nou eenmaal als je met een camera een scherm fotografeert...misschien voegt 't wel toe aan de nostalgie :P
Wellicht ook even handig om te vermelden: mijn televisie is een Panasonic 42G20 plasma in de THX stand.

Je ziet duidelijk dat de 4:3 stand veel scherper is, maar ook de CRT filter is in mijn ogen goed, omdat ik het niet anders ken dan dat :P
Maar het liefste speel je in de 4:3 verhouding omdat dit gewoon de beste aspectratio is waarbij alles hetzelfde wordt weergegeven als toen alleen scherper. De kleuren zijn ook gewoon goed.
De PixelPerfect stand heb ik geen foto van gemaakt, maar dit ziet hetzelfde uit als de 4:3 stand alleen iets meer bij elkaar gedrukt, wat ik hierboven al zei.

Games

De volgende games zitten erin:
  • Balloon Fight
  • Super Mario Bros. 3
  • Tecmo Bowl
  • The Legend of Zelda
  • Zelda II: The Adventure of Link
Ik wist meteen weer waar alle geheime dingetjes zaten in Mario, alsof 't automatisch door mijn brein getriggerd werd:

Hier nog een voorbeeldje van Excitebike in de 4:3 modus:

Heel erg leuk om dit weer allemaal te kunnen spelen. Echter kwam ik ergens achter bij het spelen van o.a. Double Dragon 2 en Excitebike wat ik niet zo fijn vond, namelijk de audio.

Audio

Het geluid is over het algemeen gewoon goed, maar het volgende valt mij in negatieve zin toch op.
In Double Dragon 2 klinken de soundeffects wanneer je een vijand puncht of kickt totaal anders dan op de originele NES versie. Meer PC-achtig dan NES-achtig. Helaas niet alleen bij het slaan of trappen van vijanden, maar ook bij het springen, bij de roundhouse kick en bij andere soundeffects.
Hier hoor je in het filmpje wat ik heb gemaakt aangaande de Double Dragon 2 SFX geluiden wat ik bedoel:

Ook bij Excitebike kom ik dit fenomeen tegen. Wanneer je de B-knop indrukt, hoor je zo'n ander geluid uit de motor komen (eigenlijk nooit geweten of je daarmee sneller gaat of niet :P) Maar op het moment dat de motor oververhit dreigt te raken, hoor je een zeer irritant aanhoudende piep/kraak die er op de NES niet was. Ik heb het dan niet over de oververhitting zelf, maar de aanloop ernaartoe.
Dit zie je in het filmpje wat ik hier opgenomen heb:
Scroll ff naar 10 seconde ongeveer.

Wat ook opvalt is dat de muziekjes van Excitebike een stuk sneller afgespeeld worden en ook hoger gepitcht zijn dan hoe ik het van vroeger kende. Alsof je een langspeelplaat op 45rpm laat draaien ipv 33rpm.
Dit vind ik wel jammer. Hetzelfde komt ook wel eens voor in Double Dragon 2, maar minder dan Excitebike.

Ik ben er inmiddels ook achter waarom dit is. Ik had uiteraard de PAL-versie (50Hz) en in Amerika en andere landen hadden ze de NTSC-versie (60Hz). Bij de PAL versie was de in-game muziek vaak langzamer afgespeeld en ook minder gepitcht
qua toonhoogte.

Hoor hier het verschil tussen de PAL-versie en NTSC-versie van Excitebike:
PAL: https://www.youtube.com/watch?v=-YiHggMOD8c
NTSC: https://youtu.be/mGa2RzdlCKo?t=30s

Excitebike gebruikt dus de NTSC-versie audio.

Hoor hier het verschil tussen de PAL-versie en NTSC-versie van Double Dragon 2:
PAL: https://www.youtube.com/watch?v=v5ZyYhKGCFA
Scroll naar 0:19 seconde om het eerste level muziekje te luisteren en de SFX geluiden bij het slaan/trappen van vijanden.

NTSC: https://www.youtube.com/watch?v=MPjvRddcECA

Je hoort duidelijk verschil in toonhoogte en tempo.

Ik had het liefst gezien dat het op de NES mini classic allemaal PAL-versie audio zou zijn. Waarschijnlijk geldt dit niet voor alle games. Kirby bijvoorbeeld heeft gewoon de PAL-versie audio. Overigens, ik heb het niet bij elke game uitgezocht.

Synchronisatie

Het viel me ook op dat de synchronisatie tussen beeld, geluid en controller-aanslagen niet geheel on-the-dot is. Er zit merkbare vertraging tussen het drukken op het knopje, het horen van het geluid en het zien van het beeld. In de meeste gevallen merk je tijdens het spelen weinig ervan, maar soms kan het storen.

Dit schattige emulatortje van Nintendo zelf heeft het kind in me weer teruggebracht...Of ja, eigenlijk is het nooit echt weg geweest. Wat een plezier heb ik hiervan zeg! Buiten wat kleine dingetjes die me storen zoals de synchronizatie en sommige audio, ben ik erg tevreden met mijn aankoop. De verlengkabels voor de controller zijn onderweg, en mijn 2e controller staat nog in bestelling.

Al met al een zeer succesvolle aankoop en voor 65 euro absoluut de moeite waard!
Ik verheug me nu al op een mini classic versie van de SNES en misschien wel gameboy!

Heb jij ook een Nintendo Classic Mini Grijs?

Ik heb de game modus gevonden en meteen geprobeerd, maar ik heb nog steeds een beetje vertraging tussen het indrukken van het knopje en wat er op het beeld gebeurt. Ik heb nog 2 andere NES classic mini geprobeerd en dit was hetzelfde, ook op 3 verschillende TV's. Dus ik denk dat het gewoon zo hoort en ben ik gewoon veel te pietleuterig :)
Neeh schijnt inderdaad een issue te zijn met de Nintendo Classic wat geluid betreft. Zie ook deze review van My Lif in Gaming: https://www.youtube.com/watch?v=Lxek9ZD3Njw . Zij focussen zich met name op retro gaming en hoe het beste beeld + geluid eruit kan halen. In mijn optiek slechte zaak!
Wat PAL/NTSC-audio betreft: tja zo hoort de game dus te klinken ;).
Goede duidelijke review, maar er is toch een puntje waar ik op moet inhaken, namelijk:
De games van toen zijn ontwikkeld op 60Hz systemen. Wij in Nederland kregen 'vertraagde' versies voorgeschoteld. Over het algemeen is 50Hz dus een soort van 'downgrade' t.o.v. de originele versies.

Als de games op de NES Classic op 50Hz zouden draaien, zou ik hem persoonlijk laten schieten.
Ik geloof je hoor :) Wat ik enkel wilde aangeven, is dat mensen die vroeger de PAL versie hebben gehad, en dus ook de PAL-versies van de games speelden, dat die nu verschil horen in de audio bij enkele games, namelijk dat het tempo en de pitch een stuk hoger ligt.
Ik merk het in ieder geval en ik ben de langzamere/lager gepitchte tunes gewend. Vandaar :)
Om nostalgische redenen kan dit wellicht als een nadeel worden gezien, maar het went snel genoeg ;) Ik had dit voor het eerst toen ik Sonic The Hedgehog op een emulator speelde. Als je dan vervolgens de originele hardware erbij pakt en hetzelfde spel gaat spelen, voelt dat toch een beetje minder aan.

Afijn, goed dat je er een duidelijke melding over maakt. Veel plezier met het apparaat verder :)
60Hz is the way to go, de games spelen dan in de originele snelheid.

[Reactie gewijzigd door ydderf21 op 29 november 2016 09:04]

Nog een puntje voor onder het kopje synchronisatie. Ja het is emulatie en dat veroorzaakt (hetzij hele lage, wanneer goed uitgevoerd) extra input lag, maar je tv of scherm zorgt hier ook voor. Beter zet je de pannie in game modus in plaats van thx, alle beeldverbeteraars zorgen voor extra input lag. En een totale input lag van >30ms kan al net irritant gaan voelen in een controller gevoelige game als mario.

Het totaal aan input lag is afhankelijk van tv (tv modus / beeldverbeteraars) + console (wel / geen emulatie, andere oorzaken bij originele consoles) + game (slechte programmeurs, geen tijd voor échte optimalisaties) + controller (rf/infrarood/Wi-Fi/bluetooth/USB protocollen inclusief de implementatie hiervan zoals chips en code).

[Reactie gewijzigd door ToFast op 27 november 2016 22:29]

THX is afzonderlijk in te stellen van de rest. Suffice to say dat alle beeldverbeteraars uit staan. Intelligent Frame Creation, super Pixel bla bla.... Het staat allemaal uit. Dit is een plasma tv en zou al minder lag moeten hebben.
De ergste input lag wordt voornamelijk veroorzaakt door de software van de TV. Zelf ook nog een oude Panasonic plasma met een dedicated Game modus. Toch een merkbaar verschil met THX of Standaard, ook al zet je alle opties uit :)
Ik heb even gekeken en mijn Panasonic 42G20 plasma heeft nergens gaming modus. Dynamisch, Normaal, Cinema, THX, Professioneel 1, Professioneel 2.
Superresolutie uit, iFC ook uit, en P-NR uit. Ik heb 2 exemplaren van de NES mini classic, en beide reageren hetzelfde. Ietsje out of sync. Ik denk niet dat het dan aan de NESjes ligt.
Zou het nog zin hebben om een HDMI -> Scart stekker te halen, en dat ding aan te sluiten op een CRT om te kijken of daar ook nog lag op zit?
nee dit heeft weinig nut, je kan de tv instellen op gamingmodus. dat scheelt heel erg veel
Ik snap niet waarom mensen die de NES Classic Mini hebben lag ondervinden. Als je de tv in gaming modus zet scheelt dit zeer veel lag.

De geluiden zijn gewoon geweldig eindelijk kan ik voor een voordelige prijs de Amerikaanse versies van deze NES games spelen. Wanneer je als retrogamer alle games en apparaat zou moeten aanschaffen dan ben je een fortuin kwijt. maar goed ikzelf heb de meeste van de bovenstaande games.

Het enige wat mij opgevallen is tijdens het spelen van Mega Man II is het flikker effect wanneer je een vijand gekozen hebt anders is dan bij het origineel.

In mijn ogen is dit een zeer goede emulator, zeker de optie 'Pixel Perfect'/ 'Origineel' is geweldig
De controller voelt beter aan dan het origineel, maar de kabel had wel langer mogen zijn.
Ik vind het opstaan om een ander spel te kiezen niet erg, het is dan zelfs nog nostalgischer omdat je dit vroeger ook altijd moest doen.
er is wel een manier om er je eigen games op te plaatsen dit is de link naar de tutorial (die in het engels is) https://www.youtube.com/watch?v=bSU8ie8tF4Q :)