Sapphire Radeon 7000 Review

PAKMAN79 23 oktober 2005, laatste update op 23 oktober 2005, 1.075 views

Sapphire Radeon 7000

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stil
  • Uitgangen (DVI)

Minpunten

• Geen

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze PCI kaart medio Juni 2004 online voor E38.50 gekocht, ik zie net dat de prijs momenteel bijna anderhalf jaar later nog steeds E38 is dus daar zit niet veel beweging in. De kaart heb ik destijds in m'n tweede PC geplaatst waarvan het AGP slot kapot was. Ik zocht een goedkope PCI kaart waar alleen in 2D mee gewerkt zou worden die bij voorkeur ook stil was en die heb ik gevonden.

Sinds maart dit jaar gebruik ik de Sapphire ATI 7000 PCI met 32MB DDR RAM dagelijks in mijn Shuttle barebone ( http://tweakers.net/productsurvey/91487 ) en ben goed over de kaart te spreken. Middels de DVI poort wordt een Iiyama Prolite E481S 19" TFT in 1280x1024 aangestuurd en levert mooi zuiver beeld. Verder zit er een DSUB poort op de kaart en ook een SVHS Output (beide heb ik overigens nooit gebruikt).

Omdat ik voor stilte ga ben ik zeer tevreden over de koeling, die is namelijk passief en stiller dan dat wordt het niet.

De 2D kwaliteiten zijn zeer goed te noemen; afspelen van DVD of andere videobestanden, weergave van afbeeldingen en browsen/officewerk, het gaat allemaal zonder klachten of problemen.

Gezien de aansluiting op de PCI poort, chip, kloksnelheid en de hoeveelheid geheugen hoef je niets te verwachten op het gebied van 3D in vergelijking met de huidige generaties grafische kaarten. Ik ga dit niet als negatieve eigenschap vermelden want het lijkt mij logisch dat deze kaart zo slecht presteert in 3D.

Drivers werken altijd prima, maar dat is inherent aan de leeftijd van de kaart. Voorheen update ik nog regelmatig de nieuwste Catalyst drivers, maar dat is onnodig en doe ik dus ook niet meer.

Kortom, deze kaart is niet duur, koel en stil, heeft genoeg uitgangen, en presteert prima in 2D. Het grote voordeel boven een geïntegreerde grafische kaart is met name het feit dat er een DVI uitgang op zit.

Heb jij ook een Sapphire Radeon 7000?