Specificaties 55" Ultra HD LCD TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE55KS7000 Zilver, Zwart Review

hosnor 26 november 2016, laatste update op 24 december 2016, 4.296 views

Samsung UE55KS7000 Zilver, Zwart

Een uitstekende TV voor een prima prijs. De featureset is veelzijdig alsook de functies van de TV zelf. De TV beschikt over een Game mode voor de PS4 die input lag weghaalt. Een zeer complete, mooi vormgegeven TV die prachtige beelden produceert.

Pluspunten

• Hoge bouwkwaliteit
  • Sublieme beeldkwaliteit
  • Tizen SmartTV
  • One-connectbox maakt aansluiten van producten stukken makkelijker
  • Game mode mogelijkheid voor wegnemen input lag
  • Afstandbediening met spraakherkenning
  • 4K streamen met Netflix en YT app werkt uitstekend
  • TV is erg mooi vormgegeven

Minpunten

• Pootjes zijn te breed voor veel tafeltjes, voelden "flimsy" aan
  • Standaard staat UHD Color uit op alle HDMIkanalen
  • HDR+ had in sommige gevallen last van beeldflikkeringen

Ongeveer een maand geleden heb ik mijn UE55KS7000 besteld ter vervanging van mijn 32" Philips HD tv, een oud beestje. Ik had nog niet eerder een 4k scherm ergens zien hangen anders dan de Media Markt (waar overigens dit exacte model ook aan de muur hangt). Ik ben dus mogelijk wat onervaren, maar beschouw mezelf ook als bijzonder kritisch op de spullen die ik koop. Goedkoop is bijna altijd duurkoop.

De Samsung UE55KS7000 is het instapmodel van de 7-serie. Het beschikt over een 55" UltraHD edge-lit SVA LCD paneel met local dimming. Het scherm kan omgaan met HDR10 beelden (vooral erg mooi met The Last of Us op de PS4) en draait Tizen als SmartTV platform.

Featureset
De featureset van deze TV bestaat uit een one-connect box waar 4HDMIpoorten, 2USBpoorten, 2 Coaxiale poorten en een optische audio output op te vinden is samen met 2 afstandsbedieningen. De one-connect box maakt het mogelijk om maar 1 kabel naar de TV te laten gaan wat een stuk mooier is als je de TV aan de muur hangt. De kleinere tweede afstandbediening heeft knoppen die je het meest gebruikt samen met een spraakherkenningsfunctie. Deze werkt uitstekend voor zoeken van beeldmateriaal op Youtube.

De SmartTV draait op Tizen en een 1GHz quadcore CPU in het hart van de TV. Waar op praktisch alle andere TV's de SmartTV functionaliteit als een onnodige, slecht werkende extra wordt gezien is het op de UE55KS7000 een uitstekend werkende toevoeging. Tizen draait soepel en snel, waarbij Netflix en Youtube standaard als apps toegevoegd zijn. Beide apps draaien zonder problemen 4K beelden welke er werkelijk subliem uitzien. Daarover later meer.

Tizen bevat ook netwerkfunctionaliteit. Ik kan dus met mijn TV toegang krijgen tot mijn PC (mits er een media server zoals Serviio draait). Mijn TV streamt alles vanaf mijn vaste PC t/m 1080p60fps. Ik weet niet of mijn PC nu de bottleneck is voor streamen van 4K beelden, want deze is niet krachtig genoeg om ze zelf af te spelen. Misschien dat ik daar in de comments nog eens antwoord op kan vinden :P

Bouwkwaliteit en Vormgeving
De TV heeft een bezel van ongeveer 5mm dik, welke onder het glazen paneel zit. Het scherm lijkt dus volledig van glas te zijn afgezien van de chromen rand onderaan. In het midden onderaan is het Samsung logo in witte oplichtende letters te zien wanneer de TV aangezet wordt welke in de instellingen ook uitgezet kan worden. Ik vond de pootjes van de TV ietwat iel en ook niet echt mooi. Ik heb voor 4 tientjes een wallmount gehaald en de TV aan de muur gehangen, wat ik iedereen kan aanraden. De TV oogt door de vormgeving als kwalitatief hoogwaardig en is een eye-catcher als je de woonkamer binnen komt. De afstandsbedieningen en de knopjes voelen stevig aan.

Beeld en geluid
Het scherm produceert werkelijk sublieme beelden. 4K promo video's op YT zien er echt prachtig uit. Hoewel er geen hardware encoder voor HDR in dit model zit (dat is tot nu toe alleen weggelegd voor de duurdere modellen) kan de TV sofwarematig alsnog een hoop. Er is een HDR+ functie die aan alle beeldformaten een eigen HDR sausje meegeeft. Dit is in sommige films zoals Starship Troopers echt een toevoeging, maar heeft de serie Luke Cage weer wat teveel last van beeldflikkeringen. Erg de moeite waard om eens mee te spelen, maar werkt naar mijn smaak niet altijd even goed.

Verder zijn er filters zoals Auto Motion Plus en Clean digital view inbegrepen die beelden vloeiender maken of die typische "ruis" uit HD beelden zoveel mogelijk wegpoetst. Vanuit de fabriek staat alles redelijk goed ingesteld, al wil ik wel meegeven dat de achtergrondverlichting veel te fel staat. Speel daar dus even mee.

Andere opmerking is de mogelijkheid tot "Spel modus" in het scherm. Toen ik mijn PS4 aansloot en een potje FIFA deed leek het wel alsof alles veel trager werkte. De spelers voelden erg stroperig aan. Nadat ik de "Spel modus" had ingeschakeld was het echt een wereld van verschil. Alles voelde weer vloeiend aan. Het scherm schakelt namelijk een aantal overlay filters en functies uit om zo snel mogelijk het beeld te produceren wat dus input lag verminderd/wegneemt. Ghosting is nog wel aanwezig soms, maar zeker niet storend.

Het scherm bevat 2x 20W speakers die een redelijk geluid produceren. Hier maak ik echter geen gebruik van, omdat ik mijn versterker heb aangesloten op de optische uitgang van de one-connect box. Als laatste opmerking wil ik meegeven dat de TV standaard UHD modus uit had staan op alle 4 HDMI poorten. Dit was met name verwarrend toen ik de HDR modus in The Last of Us aan wilde zetten, want het spel herkende mijn TV niet als HDR ready (en dus ook niet UHD). Vergeet dit dus niet aan te zetten in de instellingen van het scherm.

Al met al kan ik stellen dat dit een van de meest complete, mooiste en uitstekend werkende schermen zijn die ik tot nu toe heb gezien. Na een maand gebruik heb ik nog niet een keer een moment van spijt gehad en dat zegt in mijn geval best wel wat.

De one-connect box maakt het mogelijk makkelijk producten aan te sluiten op het scherm wanneer deze aan de muur hangt. Daarnaast staat het ook een stuk mooier nu er maar 3 kabels naar de TV gaan (de box, stroom en ethernet). De SmartTV functionaliteit werkt vloeiend dankzij het Tizen platform en de 1GHz quadcore in de TV. De kleinere afstandbediening is eigenlijk de enige die je gebruikt doordat het alle belangrijke knoppen bevat alsmede een spraakherkenningssysteem voor zoeken van video's op YT. Helaas werkt dit (nog) niet in de Netflix app. Het scherm produceert prachtige beelden, zelfs in 1080p doordat het beelden goed "opschaalt".

De prijs is wat mij betreft erg netjes voor wat je ervoor terugkrijgt. Zeker icm de Samsung cashback deal van 200 euro maakt dit scherm een koopje.

Heb jij ook een Samsung UE55KS7000 Zilver, Zwart?

Voor het uitzetten van je samsung logo:
Settings
Systeem
Expertinstellingen
Lichteffect op uit zetten.

Top toestel. :) :)
Mooie review.

Heb deze TV ook sinds een paar dagen in mijn bezit. Heb er nog niet echt de tijd voor gehad om alles uit te zoeken.

De UHD modus moet ik dus nog aanzetten die had ik niet gezien. Zonder die UHD vond ik het al een prachtig plaatje.

Nog geen seconde spijt van gehad.
mag ik vragen welke muurbeugel je hebt gebruikt ?
Zaten de juiste schroeven voor de beugel op de tv erbij bij jou? Of moet ik die appart halen? Ik heb de zelfde beugel gehaald maar die schroeven gaan maar tot 30mm
De juiste bouten zaten er bij mij niet bij nee. Deze heb ik apart moeten halen (ik dacht dat ik dat ook in de review had gezet, maar zie nu dat ik dat er later uitgehaald heb).

Het gaat er bij deze wallmount vooral om dat je de busjes gebruikt die er bij zitten zodat de constructie op het aluminium profiel rust en niet op het plastic! Ik heb volgens mij uiteindelijk 50 mm bouten gebruikt (M8x50mm dus), maar dat weet ik niet meer zeker.

Kortste klap is om de diepte te meten met een schuifmaat of een ander prikkertje en dan die bouten bij de bouwmarkt te halen.
ik heb ondertussen inderdaad m8 50 mm gehaald en er een busje (bijgeleverd) bij de beugel tussen gezet.
De TV hangt goed nu

Top

//offtopic

Hoe goed zien die PS4 Pro games eruit dan :9~
Waanzinnig en scherp.. Fifa 17 alsof je een wedstrijd kijkt