Specificaties 49" Ultra HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KD-49X8005C Zwart Review

Burtezz 25 november 2016, 604 views

Sony Bravia KD-49X8005C Zwart

Goede TV, prachtig beeld, handige functies en goed aansluitmogelijkheden. Je hebt android op je TV, er zijn daarom veel apps te verkrijgen. Nadelen zijn alle onzin apps die stadaard geinstalleerd zijn maar ik nooit gebruik en de reactietijden in het menu zijn niet lekker vloeiend (ca 0,5s vertraging).

Pluspunten

• beeld
  • bouw
  • aansluitmogelijkheden
  • gebruik
  • appstore
  • ingebouwde chrome cast

Minpunten

• veel standaard apps
  • reactietijd van menu ~0,5sec

Ik heb de TV nu enkele maanden in mijn bezit.

Vooraf

Deze TV heb ik gekocht enigszins vanwege de geilheid op het merk. SONY stond voor mij synoniem aan kwaliteit. Je betaalt er wel voor. Ik had liever een IPS of AMOLED scherm gehad vanwege zwartwaarden en kleur. Echter kwam deze behoorlijk goed uit de bus. De prjis was gunstig en ik kon wat airmiles kwijt.

Unboxing

De TV is erg makkelijk in elkaar te zetten. Voet eronder en klaar. Aansluiten is niet complex; voeding, netwerk, HDMI.. De TV starte op en stelde zich automatisch in voor eerste gebruik. Ik kan inloggen met mn Google account (love it or hate it). De TV kreeg direct een update. En was na een uurtje ofzo klaar voor gebruik.

Eerste indruk

HMI reactietijd
Het viel me direct op dat ik de reactietijd niet erg prettig vond. Ik heb hiervoor geen smart-tv gehad dus had ook niks om het mee te vergelijken. Gevoelsmatig duurde het langer dan een halve seconde voordat de een cursor of selector verschoof. Een halve seconde is voor human-machine-interface best langzaam. Je went er wel aan en ik begon al snel te verkennen.
Beeld
Het beeld was mooi, vooral de 1080P en 4k filmpjes van Youtbe. De 4k streamde niet erg soepel maar dat had volgens mij niet met de TV te maken. De "digitale televisie" kwaliteit van de TV is niet voldoende om het scherm vol te toveren. Je krijgt er een standaard smoothing van randen bij. Het verschil met HD kanalen is goed te zien. De techniek heb ik niet goed bekeken. Kleurweergave, Contrast, Helderheid, Ghosting e.d. zijn allemaal goed. Ghosting is merkbaar maar zeker niet storend.
Geluid
Ik gebruik (nog) geen losse speakers. Het standaard geluid is prima. Niks bijzonders.
Connectiviteit
1080P vanaf USB en via netwerk gaat perfect. De standaard Apps zijn niet geweldig en best overvloedig. Ik heb KODI geinstalleerd waar ik erg tevreden over ben. Ik heb nog niet alles aan de praat maar via USB en Netwerk streamen is een eitje.

Na enkele maanden

Eigenlijk bevalt het toestel nog prima. Recent heb ik weer een update gehad waarmee de boel weer iets soepeler lijkt te lopen. Ik wil graag van alle onzin-apps af maar dit zal waarschijnlijk niet gebeuren (bestaansrecht google?).

Een vriend van me heeft onlangs een 4K smart tv gehaald van Samsung. Ik heb ze niet naast elkaar gezien, maar die TV leek toch iets soepelere HMI te hebben. Blijkbaar ben ik hier dus gevoelig voor...

Specifieke vragen?

Ik heb niet de middelen, kennis of ambitie om technische analsyses te doen van het toestel zolang deze mij goed bevalt. Mocht je toch nog wat willen weten, vraag maar raak...

Heb jij ook een Sony Bravia KD-49X8005C Zwart?

Hoe ziet HD beeld eruit (dus vanaf tv of bv bluray) want neem aan dat dit geupscaled wordt?
Als ik een 1080p film stream (animatie) dan ziet het er super strak uit (subjectief uiteraard).
Ik ben niet erg goed met benchmarking.. maar ik kan altijd ff kijken..

Hoe wil je dat ik het test? en welke aspecten zijn daarbij belangrijk (scherpte, snelheid, ghosting.. o.i.d.)?
Hallo burtezz
Kun je mij vertellen hoe de bevindingen van deze tv ervaart? ;)
Welke details ben je specifiek in ge´nteresseerd? Over het algemeen is t een mooi toestel. Ben er nog erg blij mee. Ik gebruik youtube (met en zonder ingebouwde chromecast) het meest. Reactiesnelheid van t menu is nog hetzelfde. Inmiddels heb ik de KODI app ge´nstalleerd wat me een uitstekende verbinding geeft met mn PCs in het netwerk.
Hallo graag wat info over beeld verdeling, kleuren o.a beste
Instellingen, geluid, hoe is de set-up ,processor, frequentie 200?,traag?
Hoop info hoop dat je me kunt aanvullen ?
Thx funkytown :)
Uh.. Sorry.. Ik ben geen kei in benchmarken e.d. Je mag wel eens langs komen om zaken te checken...

Mn subjectieve reply op je vragen:
  • Beeldverdeling: ┐ geen idee wat t is.
  • Kleuren: mooi, aantal standen in te stellen
  • Geluid: prima, aantal standen, externe speakers geadviseerd. Geen EQ gevonden.
  • Beste instellingen: standen op smaak instellen.
  • Processor: geen idee. Gevoelsmatig had hij wel zwaare gemogen. Beetje trage reapons in menu en soms is high res. streamen wat hakkelig. Zelf voorzie ik dat een softwareuodate binnenkort wonderen zal doen.
  • Beeldsnelheid: ik heb er geen gaming device aan hangen dus snelheid is tricky te meten. Naast t hakkelen is het een prachtig beeld. Erg rustig.