Apple iPad Air 2 Wi-Fi 16GB Grijs Review

jos kremersNewbie 24 november 2016, 1.317 views

Apple iPad Air 2 Wi-Fi 16GB Grijs

De Apple valt niet ver van de boom. Ik heb een groot probleem met Apple. Onder het mom van privacy dwingen ze klanten nieuwe producten aan te schaffen. Lees de uitgebreide review voor meer info.

Pluspunten

• hoge kwaliteit

Minpunten

• Zeer slechte service

De Apple valt niet ver van de boom.
Probleem:
In augustus 2012 kochten we een tablet. Een I-pad2 die mijn partner personaliseerde. Ze maakte een Apple ID aan zoals door Apple wordt geadviseerd. Hiervoor moest ze enkele antwoorden vastleggen op geheime vragen en haar e-mailadres opgeven. Aldus geschiedde.
Eind 2014 overleed ze. De tablet is nog in een prima conditie en functioneert naar behoren. Ik blijf hem dus zelf gebruiken. Tot dat moment begin 2016: Apple stuurt me een update-verzoek waar ik gehoor aan geef. De tablet wordt gepdatet en ik kan er weer een tijdje tegen. Na de update moet opnieuw worden ingelogd. Nu blijkt echter dat ik de inloggegevens van mijn partner niet ken.
De oplossing:
Ik vraag dus een nieuw wachtwoord aan. Dat kan, ik moet dan enkel antwoord geven op de geheime vragen. Dat kan ik dan weer niet! Ik ken de vragen niet en dus ook niet de antwoorden. Antwoord kan enkel worden verzonden naar het bekende e-mailadres, dat inmiddels is opgeheven.
‘Als u naar de winkel gaat waar u de tablet heeft gekocht en daar een aankoopbewijs vraagt, kunnen we het account op uw naam overzetten’ is het advies. Ik dus terug naar de winkel. Die opereert nog steeds onder dezelfde naam, maar heeft door een faillissement in 2014 een ander kassasysteem. Ze kunnen geen aankoopbewijs voor me maken, wel geven ze mij het transactienummer, de aankoopdatum en het betaalde bedrag. Ze hebben zelfs gebeld met Apple om de tablet weer aan de gang te krijgen. Vergeefs!
Weer gebeld met Apple. ‘Het account overnemen kan als u ons het overlijdensbewijs, het testament en een akte van erfrecht toezendt, die procedure kan echter een half jaar in beslag nemen’. Hier word ik niet blij van! Een overlijdensakte en een testament heb ik, een akte van erfrecht is nooit opgemaakt en ik weet niet eens of dat nu nog kan.
Op advies van de contactpersoon bij Apple stuur ik de gegevens die ik heb op, maar na n week krijg ik de melding dat het verzoek niet in behandeling wordt genomen als ik geen akte van erfrecht stuur. De juridische afdeling is onverbiddelijk.
Het verwijt:
Ik denk aangetoond te hebben dat ik ruim voldoende aanspraken heb op het overnemen van het account en tevens onweerlegbaar heb aangetoond de tablet niet te hebben gestolen of op andere dubieuze wijze te hebben verkregen.
Dat de winkel failliet is gegaan kan mij niet worden aangerekend. Apple kent de situatie rond dat faillissement en had in elk geval klanten van die keten wat coulance kunnen bieden. Een akte van erfrecht opmaken kost ongeveer 300 euro, dat is 75% van de kostprijs van een nieuwe tablet. En dan heb je nog steeds een product van 4 jaar oud …
Het overzetten van het account voor I-tunes gaat probleemloos. Hiervoor moet je immers betalen en dat genereert omzet, dus winst voor Apple. Maar om een tablet in bedrijf te houden creren ze zoveel drempels dat de klant vanzelf kiest voor een nieuw product. Dat levert dus weer omzet en weer meer winst op. Dit beleid raakt toch kant noch wal? Wat voegt een akte van erfrecht in hemelsnaam toe? Dat is een absoluut zinloze eis. We hebben het niet over het eigendomsrecht van een huis of een dure auto of zo.
Ik kan natuurlijk proberen via juridische wegen mijn gelijk te halen, maar dat sop is de kool niet waard. Het kost veel geld en ergernis en het is ook nog maar de vraag of ik dan mijn recht krijg.
Apple zal dit wel zo in elkaar hebben gestoken dat hen juridisch niets kan worden verweten.
De conclusie:
Natuurlijk kan ik geen procedure beginnen. Ik weet ook niet of er voldoende mensen zijn met hetzelfde probleem waardoor een collectieve claim kan worden gelegd. En zelfs als dat wel zo zou zijn, dan is dat nog een weg die jaren kan duren. Wel weet ik dat er veel meer mensen zijn die tegen dit probleem aanlopen en net als ik een niet-functionerende tablet in de la hebben liggen.
Inmiddels heb ik een andere tablet gekocht - uiteraard van een ander merk.
Het beleid van Apple is absoluut niet klantvriendelijk – sterker: het getuigt van een levensgrote minachting voor de klanten. Het is jammer dat hun producten zo goed op de markt zijn gericht, hierdoor zijn ze in staat om dit lang vol te houden.
Dus: koop je een Apple-product, hoop dan maar dat er geen akelige dingen gebeuren, want voor je het weet, heb je een niet werkende Apple voor de dorst.

Heb jij ook een Apple iPad Air 2 Wi-Fi 16GB Grijs?

Even heel simpel gedacht misschien, maar een nieuwe Apple-ID voor jezelf aanmaken en daarmee verder gaan op deze ipad is geen oplossing?

Je bent dan wel alles kwijt wat er nu op staat, maar dat ben je bij een nieuwe tablet ook natuurlijk.

Wat ik bedoel te zeggen is, de Apple-ID is natuurlijk persoonsgebonden met bijbehorende privacy, de iPad is dat niet. Dus gaat het je om de Apple-ID of de iPad zelf?

[Reactie gewijzigd door Bullettooth op 24 november 2016 13:53]

bullettooth !
Jos heeft :
Nu blijkt echter dat ik de inloggegevens van mijn partner niet ken.
kan niet, de iPad kan niet geactiveerd worden. Om een nieuw ID aan te vragen moet je toch eerst in de IPad kunnen, er is GEEN mogelijkheid hiertoe.
Vreemde, vervelende maar vooral gevoelige situatie. De iPad 2 (niet de iPad Air 2) is overigens een oud model en vele malen minder waard dan de 300 die je noemde. Die akte van erfrecht is omtrent privacyredenen maar een testament zou dan toch voldoende moeten zijn?
Ik snap je frustratie. Ben ook niet altijd blij met Apple.
Maar er zijn omgekeerde verhalen te vinden waar bedrijven te gemakkelijk omgaan met vooral de gegevens van iemand...

Als het niet over de gegevens gaat maar over het device zelf -->
Misschien eens proberen bij zoiets als LEAPP naar binnen te lopen?
Die doen aan refurbishment van oude Apple apparatuur.
Volgens mij lukt het hun echt wel een Apple iPad te 'resetten'
zodat je zelf een nieuw account aan kunt maken.

Wellicht ben je dan wel gegevens kwijt...
Maar je hebt wel weer een werkende iPad
Dat heb ik gedaan kh65, maar dit kan alleen door Apple zelf worden gedaan. Leapp moet zelf ook naar Apple om het account te laten verwijderen of over te nemen en lopen tegen dezelfde problemen aan. en handhaven van privacy is prima maar ze moeten de mensen wel op redelijke gronden helpen en niet van die idiote eisen stellen.