Lenovo K3 Note Geel Review

born_naughty 24 november 2016, 233 views

Lenovo K3 Note Geel

Prachtig scherm, degelijke performance voor een miniprijsje. De batterijduur laat te wensen over.

Pluspunten

• Mooi Scherm
  • Goeie performance
  • Heel goedkoop

Minpunten

• Waardeloze batterijduur
  • Grote bezels

Ik heb het toestel nu een paar weken. De K3 Note werd gekocht bij dx.com voor minder dan 110 euro. Voor die prijs verwacht ik geen toptoestel. Ik was echter enorm verrast door de goeie performance van het toestel. Dagdagelijkse taken kan je er heel goed mee uitvoeren en zelfs een simpele game is geen probleem. Ik heb me laten vertellen dat er meer bugs in zaten bij de vorige android versie. Nu kan je het toestel updaten naar android 6.0 en ik heb geen software bugs ondervonden. Er zijn zelfs hardnekkige geruchten over een update naar android 7.
Verder was ik onder de indruk van het mooie scherm. Ik weet uit ervaring dat je nooit naar de cijfers mag kijken die een fabrikant opgeeft. 4K, 1080p, HDR... klinken allemaal heel mooi maar betekenen niks als het scherm wazig of donker is. Je kan op je twee oren slapen: de K3 Note heeft een van de betere schermen die ik ooit gezien heb op eender welke telefoon en dat is geen grap. Enkel de Huawei Mediapad X2 heeft een beter scherm.
Dat gezegd zijnde: ik had kunnen leven met een minder scherm of zelfs de occasionele bug als de batterijduur wat beter was. Dit is het perfecte voorbeeld van goochelen met cijfers. Volgens lenovo zit er een batterij in van 3000mah maar het is 2900mah. Voor een telefoon met deze specs zou dat een heel goeie batterij moeten zijn en er wordt dan ook gesproken over een batterijduur van 750u in standby en 36u tijdens het bellen. Je mag die cijfers al minstens delen door 4. Ik ben geen heavy user, ik ben zelfs geen middelmatige user, ik ben echt een low end user. Mijn locatie, wifi en 3G/4G staan zelden aan en de helderheid van het scherm staat constant op bijna de laagste setting. Het grootste deel van de tijd is het toestel in standby en zo niet ben ik aan het smsen. Ter vergelijking, de Huawei Mate S wordt gehekeld om zijn slechte batterij: ik deed er met een beetje moeite 3 dagen met een volle batterij mee. Echter gaat de K3 Note amper een dag mee. Gemiddeld zit er 22u tussen voordat ik opnieuw moet opladen.
Na dit probleem gegoogled te hebben zijn er toch best veel mensen met dit probleem. Er zijn twee mogelijke conclusies: ofwel is de system UI van Lenovo heel slecht ontwikkeld en dan is het op te lossen met een root en custom rom. Echter als ik de batterijconsumptie bekijk, verbruikt android maar 5-8% batterij. Het is de signaalsterkte die hooguit het meeste verbruikt met 40-65%. Daaruit trek ik de conclusie dat het dus niet android is. Dan blijft er enkel nog de tweede optie over: de processor verbruikt véél te veel energie. Je mag nog zo'n grote batterij hebben als de processor energie zuipt alsof het bier is heb je daar nog niks aan. En dit valt dus niet met een software update op te lossen.

Als laatste nog een kleine opmerking: de bezels links en recht van het toestel zijn redelijk groot. Dit was wel te verwachten voor een toestel van deze prijs en hier valt mee te leven, al is het wel het vermelden waard.

Heb jij ook een Lenovo K3 Note Geel?

Als de signaalsterkte zo veel gebruikt dan zou ik eerder aan een slechte antenne denken waardoor de telefoon meer batterij gaat verbruiken om je verbinding met het netwerk te behouden. Blijft het verbruik ook zo slecht als je 3G/4G wél aan hebt staan?
Dan verbruikt de signaalsterkte nóg meer. Ik vind wel buitengewoon veel klachten over deze telefoon. De meeste gaan over de batterijduur en veel mensen beweren ook slechte netwerkverbinding te hebben na 3-4 maanden. Als die twee problemen iets met elkaar te maken hebben zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
EDIT: voorlopig is mijn signaalsterkte nog goed.

[Reactie gewijzigd door born_naughty op 24 november 2016 10:06]

ik heb op mijn Android toestel (Huawei P9 lite) het verbruik van de signaalsterkte (4G/3G/2G) even opgezocht en dat schommelt rond de 9%. Dan is jouw 40-65% wel heel erg veel.
Op deze moment is het 40% omdat ik het meer gebruikt heb. Als het de hele dag in stand by staat dan wordt het dus 65% en bij normaal gebruik (voor mij normaal dan) is het 40%. Blijft ontzettend veel natuurlijk. Ik denk dat je gelijk hebt dat het een probleem met de antenne van het toestel is. Ik ga nog het nog twee dagen bijhouden en zien wat het resultaat is.
Na een aantal dagen testen is het mijn vermoeden dat het een software probleem is. Het toestel verbruikt véél te veel in standby. Toen ik de gsm aankreeg werkte android niet en kreeg ik de melding "system UI has stopped". Op vraag van de winkel heb ik toen zelf een ROM geïnstalleerd. Mogelijk is hier iets fout gegaan, ik ben maar een noob in zo'n dingen.

Heb dan besloten om het zekere voor het onzekere te nemen en te vragen om een refund nu het nog kan. Ze zijn akkoord gegaan. Zo ben ik ook van de zorgen af.
Succes met het kiezen van een nieuw toestel ;)
Ondanks dat ik zo'n slechte ervaring had met de K3 Note ga ik weer voor Lenovo: Moto G4. Die ik deze keer gewoon in de mediamarkt ga halen :)
Hopelijk is de kwaliteitscontrole in België/Europa wat beter dan daar in China.
Ik heb drie van deze toestellen en ik kan mij totaal niet vinden in deze klachten. De enige minpuntjes aan deze telefoon: de boatware en de afwezigheid van 800mhz.

Deze telefoon vraaaagt om een custom rom. Gebruik deze: http://forum.xda-develope...beta1rel30062016-t3408609
Voor meer info: http://forum.xda-develope...novo-k3-note-k50-t3158522
Oké, je niet vinden in de klachten? Dat is een raar gezegde. Ik veronderstel dat je bedoeld dat je zelf geen problemen had met de batterijduur. Dan ben ik blij voor jou, maar ik had er zoveel problemen mee tot het punt dat ik nu het toestel terugstuur voor een teruggave. Ik kan me dan weer niet vinden in jou klachten. Zo weet ik echt niet over welke bloatware je het hebt. Die 800mhz weet ik niet genoeg vanaf maar 4G connectie was heel slecht. 3G werkte wel heel goed. Ik heb proximus. Waarom deze telefoon vraagt om een custom rom weet ik niet, ik had er in ieder geval geen behoefte aan. Ik begin daar sowieso niet aan, zou niet de eerste keer zijn dat ik mijn telefoon naar de vaantjes help door met root zitten te klooien.
Ook ik werd gek van de originele Rom.
Vooral de meldingen van berichten en apps die NIET door kwamen.
En bovendien veel te veel onnodige zaken (apps) er bij.
Ik besloot er een andere (custom) rom in te zetten.
Dat werd de Phoenix3X rom, een fijne rom met praktisch kale Android 5.1.
Lekker stabiel en alles werkt naar behoren, uhh behalve de LED notificatie dan.
Een 3000Mah accu en dan nog een 5.5 FHD scherm, twee sims erin, tsja dan gaat ie wel snel leeg bij redelijk intensief gebruik.
Na wat leeswerk besloot ik om de Phoenix3X te vervangen door een andere Rom, namelijk Androium VUI K3N om zo een iets betere accu duur te verkrijgen. Deze rom draait op Android 6..
Inderdaad is de accu duur verbeterd. Verder is de rom prima stabiel en draait zonder gekkigheden.
Ook een aanrader dus. Led notificatie doet t ook weer ;-).
Roms zijn te vinden op Needrom.com
Het punt is dat ik mijn toestel echt héél weinig gebruikte en nog ging hij geen dag mee. Maar ik heb inderdaad al van veel mensen gelezen dat een custom rom dit probleem grotendeels oplost en dat geloof ik best. Het is dan ook heel jammer dat de software zo slecht is want voor z'n prijs is het echt een prachtig toestel. Lenovo is algemeen heel goed voor een heel goede prijs. Desondanks heb ik het zekere voor het onzekere genomen en het toestel terug gestuurd naar de winkel. Ik heb nu een moto G4 wat ook van Lenovo is dus het is zeker niet dat ik geen vertrouwen meer heb in het merk. Ben ook heel tevreden over de moto G4 trouwens. Al vind ik hier de niet-vervangbare batterij dan weer heel jammer aangezien je de batterij eigenlijk gewoon ziet zitten als je de achterklep eraf haalt. Bedankt in ieder geval voor de tip, ik zal de website zeker bewaren voor de toekomst.
Zo`n Moto G4 (play) zou ook een keuze van mij kunnen zijn.
Gek genoeg houd ik van kale stock software op mijn foon.
Zal daarom nooit bijvoorbeeld een Samsung nemen.
Ik zat me dan ook flink te ergeren aan de software die op de K3 Note zat.
Dat wist ik niet van te voren, ik kocht de foon op zijn prijs (+/- 100$) en op zijn (vrij) goede camera recensies.
Had daarvoor wel al wat andere foons gehad met dikke accu erin, omdat ik dat belangrijk vond.
Later wilde ik eigenlijk ook een fatsoenlijke camera er in en toen ineens zag ik de K3 Note.
Wist dus wel van te voren dat ik moest gaan inleveren op accu gebruik, mede na ervaring van mijn andere foons. Moet nog ff erbij zeggen dat al mijn foons tussen de 80$ en 140$ kostte, laag segment dus. Om in die categorie een smartphone te vinden met en dikke accu en goede camera en ook nog minstens 2gb werkgeheugen, das toch vrij lastig moet ik zeggen.
Die andere foons (oa Cubot, Oukitel, Zopo) hadden allen 4000Mah of zelfs 6000Mah accus en die kreeg ik ook leeg aan t einde vd dag.
Nu dus de K3 Note en met die laatste Rom erin (zit er pas paar dagen in) moet ik zeggen dat ik het een werkdag red, qua accuduur. Alleen geen Nederlandse taal erin.
Maar goed als ik een andere rom vind straks, op Android 7, kan ik um zo weer flashen.
Dan probeer ik dat een tijdje en zie verder wel.
Ennuh misschien koop ik straks wel een Xiaomi Note. Is ook een leuk speel object ;-)
Mijn broer heeft een oukitel met 10000mah. Misschien iets voor jou? Persoonlijk zou ik dan eerder gaan voor een lg g3 of g4 en een batterij kopen van 6500 of 8500mah. Dan kom je wel aan de 200-250 euro en niet meer 80-140 natuurlijk.
Hey Sorry voor de late reactie.
Heb voor mijn meissie de Oukitel K6000 Pro gekocht.
Leuk ding en goede accuduur.
Die K10000 is een beetje zwaar btw.
Maaruh ik houd die lenovo nog even.
De laatste ROM die erin zit is een serieuze verbetering qua accuduur.