Specificaties all-in-one (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Brother MFC-9840CDW Review

xanderh 29 oktober 2009, laatste update op 29 oktober 2009, 1.248 views

Brother MFC-9840CDW

Pluspunten

• PostScript 3 compatible.
  • Duplex printen/kopiŽren/scannen/faxen.
  • Duplex ADF.
  • Wireless netwerk en printerserver.
  • Voor laserprinters zeer acceptabele prijs per pagina (Z/W).

Minpunten

• Vrij groot en zwaar.
  • Kan volgens andere gebruikers slecht omgaan met enveloppen.
  • Geeft relatief vroeg een lage tonerstand aan.

Scansnelheid Score: 3
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 3
Ik was op zoek naar een goede betaalbare printer die in ieder geval aan de volgende eigenschappen moest voldoen: Ondersteuning voor linux, dubbelzijdig afdrukken, afdrukken in kleur, betaalbare prijs per pagina, hoog aantal afdrukken per cartridge, netwerk faciliteit en eventueel van het multi-functie type.

Na lang wikken en wegen kwam ik uit op de Brother MFC-9840CDW. Het is een multi-functie printer die niet alleen dubbelzijdig kan printen, maar ook dubbelzijdig kan kopiŽren, scannen en faxen (ook I-Fax en scannen naar email). Hij heeft een papierlade van 250 pagina's en een manuele feed voor 50 pagina's. Ook heeft hij een enveloppen stand, echter deze lijkt niet aan te raden. Ik zelf heb de enveloppen stand nooit uitgeprobeerd omdat ik enveloppen adresseer m.b.v. etiketten en een labelprinter. Het is niet de snelste printer, maar met 20 pagina's per minuut (simplex) is hij rap genoeg. In duplex modus is hij echter een stuk langzamer, maar niet zodanig dat ik me er aan zou storen. Ik print meestal 2 pagina's per pagina duplex, waardoor ik 4 pagina's kwijt kan op 1 A4.

De installatie was simpel, dankzij een goede handleiding. De machine is wel zwaar, dus het plaatsen (tillen) dient door 2 personen te gebeuren. De printer wordt geleverd met 4 standaard yield toner cartridges (TN-130 BK/Y/M/C voor 2500 afdrukken). Hiervoor zijn ook high yield versies van te krijgen (TN-135 BK/Y/M/C voor 5000 afdrukken) echter voor de kleuren anders dan zwart zijn deze aan de prijzige kant. Aangezien ik meestal z/w afdrukken maak, is het het qua prijs het gunstigste om voor zwart de high yield versie te kopen, en voor kleur de standaard yield cartridges te kopen ter vervanging van de lege cartridges.

De afdrukkwaliteit van deze printer is gewoon goed (vergelijkbaar met 2400 dpi). Kleurenprints zijn mijns inziens ook goed. Je kan ze natuurlijk niet vergelijken met een foto inktjet printer, maar daarvoor is deze ook niet bedoeld. Een verder pluspunt is de ondersteuning voor WIFI (WPA2). Daardoor ben je niet afhankelijk van een netwerkkabel, en je kan toch via het netwerk printen, scannen en faxen. Het was voor mij echter niet doorslaggevend voor de aanschaf.

Het voor mij doorslaggevende argument voor de aanschaf, was het feit dat deze printer ondersteuning heeft voor PostScript 3 (BR-Script3). Dit houdt in dat je de printer zonder poespas kan aansturen vanuit linux en CUPS. Een 2e voordeel is dat je rechtstreeks PDF bestanden naar de printer kan sturen (evt. via de PictBridge aansluiting). Een PostScript 3 printer kan namelijk ook PDF aan. Ook is op de brother
website een PPD driver bestand te downloaden die vrijwel alle functies van de printer ondersteunt.

De windows (XP/Vista) drivers zijn in orde (ik gebruik windows niet zo vaak), en dus ook onder windows heb ik geen gekke of afwijkende dingen gezien.

Qua netwerk ondersteuning, heeft hij een ingebouwde printerserver met webinterface. Hij ondersteunt
lpd, ipp en socket (hp jetdirect) protocol. Ook kan je verschillende print queues definiŽren, ieder met een eigen filter. De web interface is simpel en duidelijk in gebruik. Je hebt via de web interface de beschikking over allerlei relevante informatie waaronder de slijtage aan toner, drum, toner afval opvangbak en transportband enzovoorts. Daardoor kan je anticiperen op wanneer je een vervangend onderdeel moet inkopen.

Het enige nadeel dat ik tot nu toe ben tegengekomen is het volgende: Na ongeveer 2000 z/w pagina's afgedrukt te hebben geeft de printer een "Z/W Toner bijna op" waarschuwing op het LCD scherm. Je bent dan totdat je op een knop drukt, verstoken van de reguliere info op het LCD scherm. Dit kun je voor een tijd wegdrukken door de front kap te openen, op wis/terug te drukken, en dan de "B. TNR S" (standaard) of B. TNR H" (high yield) te selecteren om deze te resetten. De pagina counter gaat dan niet terug, maar de toner low melding blijft dan voorlopig weg. Ik vervang pas een toner nadat het op de afdrukken zichtbaar wordt, en niet eerder. Ook gebruik ik Xerox papier. Dit papier is veel witter, dan het goedkopere papier, en ik heb tot nu toe nog geen paper jam gehad.

Qua prijs kan ik zeggen dat het apparaat een goede keus is voor wat hij kan. Ik heb hem zelf gekocht met de 2e papier lade (LT-100CL, 500 vel capaciteit). Het apparaat is nu circa 4 maanden in gebruik zonder dat ik enig probleem ben tegengekomen.

• LT-100CL Extra papier lade
  • Windows XP

Heb jij ook een Brother MFC-9840CDW?

Ik heb deze printer nu een jaar en ga een andere kopen. Inderdaad is werken met enveloppen niet aan te raden, en hij is vreselijk zwaar. Reden dat hij weggaat? De allerbelabberste print kwaliteit. Al vrij snel had ik last van inkt resten op alle prints. Nieuwe inkt gekocht (Brother origineel), later zelfs nog een nieuwe drum maar na 10 prints komt het probleem terug. Oorzaak is inkt resten op de drum rollen, maar nu moet ik dus na elke 10 prints de rollen reinigen met spiritus.

Nooit meer Brother voor mij. Als dit nu een printer van 100,- was geweest, maar dat is zeker niet het geval.
Ik neem aan dat je toner bedoelt i.p.v. inkt.

Ik heb dit probleem, in de jaren dat ik deze printer nu heb, nog nooit meegemaakt. Er zitten op het moment al de 4e set toners in en ik heb nog nooit vlekken op mijn prints gezien. Print je wel eens op enveloppen? Wellicht dat er lijmresten op je drumrollen zitten? Ik print zelf alleen maar op A4 Xerox papier. (Niet dat ik zou verwachten dat het veel zal uitmaken).

Ik ben nog steeds blij met deze printer, en over de printkwaliteit ben ik uitermate tevreden. En ik ben heel kritisch wat dat betreft.