Specificaties 1TB M.2 (PCI-e 3.0 x4) @ 3.200/1.800MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung SM961 1TB Review

hoi3344 23 november 2016, laatste update op 23 november 2016, 570 views

Samsung SM961 1TB

512GB versie! Erg snelle SSD. Bij plaatsen werd hij meteen herkend door mijn S1551 mobo (Z170) niks geen geouwehoer met installatie (W10). Zonder optimalisaties erg goede benchmark! Het is wel een OEM product, dus geen fancy doosje en garantie beperkt. Daarnaast geen Firmware support.

Pluspunten

• Wordt meteen herkend op 1151 mobo
  • Erg snel

Minpunten

• OEM
  • Geen Ondersteuning
  • Ondanks Firmware bug, geen nieuwe kunnen vinden

Deze review is voor de 512GB versie... Er is wat misgegaan :S
De SM961 betreft een OEM product. Aangezien de 960 Pro 512GB nog niet leverbaar is en ik niet langer wou wachten toch besloten hiervoor te kiezen.

Dit betekent:
Geen fancy doosje
Geen support
Geen firmware updates
Geen Samsung Magician
Beperkte garantie

Na installatie:
De SSD werd meteen herkend door mijn moederbord (Gigabyte Z170M D3H)
Ik hoefde niks aan te passen in mijn bios om er van te booten.

Windows 10 installatie ging vlekkeloos en erg snel.
Zonder drivers te installeren en zonder optimalisaties op een kale installatie een benchmark uitgevoerd. De resultaten hiervan waren al verbluffend.

Het proces van windows booten gaat razendsnel! je moet langer wachten op je POST dan dat windows 10 daadwerkelijk aan het booten is.

Verder ben ik van plan er een heatsink op te plaatsen + ventilator om het 'gevaar' van oververhitting en performance verlies door throtthling tegen te gaan. Misschien plaats ik hier nog foto's van, zodra het zover is :-)

Heb jij ook een Samsung SM961 1TB?

"Ondanks Firmware bug, geen nieuwe kunnen vinden"

Enige toelichting? Op de bug, niet het gebrek aan ondersteuning i.v.m. oem ;)

[Reactie gewijzigd door Raven op 23 november 2016 17:09]

Thermal throttling vindt alleen plaats bij writes en niet bij reads.
Dit was op firmwareversie : CXA7100Q

Ik heb geen idee of ik een andere firmware versie heb, ja of nee, en of het probleem zich bij een evt. nieuwere firmware ook voor doet of niet. 1) heb ik nog niet gekeken en 2) ga ik het niet testen; het deed zich pas voor bij 450GB lezen met een snelheid van 3gb/s volgens hardware.info.

Een van vele bronnen: https://nl.hardware.info/...falende-warmtebescherming

[Reactie gewijzigd door hoi3344 op 23 november 2016 17:11]

Alleen een heatsink zou al moeten helpen.

Let wel op een goed thermisch contact (groot oppervlak en goeie pasta).
Ik heb een mooie heatsink gevonden waar een 40x40mm fan op zou moeten kunnen. Als je deze dan op een lage voltage laat draaien, hoor je hem ook niet en zorgt het toch voor voldoende airflow door de heatsink

Vervolgens deze fan er op : pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XM-1, 40mm

Ik weet alleen niet of het past (onder mijn CPU koeler) , dat ga ik onderzoeken