Specificaties 50" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-50W805C Zwart Review

iWisco 22 november 2016, laatste update op 25 december 2016, 1.335 views

Sony Bravia KDL-50W805C Zwart

UItstekende zwartwaarden, super contrast, scherp en perfecte helderheid. Echt één van de beste Full HD tv's van het moment!

Pluspunten

• Zwartwaarden
  • Contrast
  • Motionflow
  • Scherpte
  • Instellingen
  • Aansluitingen
  • Dunne bezels

Minpunten

• Android TV
  • Chromen voet
  • 3D alleen bij 3D content

Intro
Ik heb een hele tijd getwijfeld wat voor een tv ik zou moeten kopen.
UHD of Full HD met een budget van ¤600. Na vele topics door te hebben gelezen, en meerdere malen naar electronica zaken te zijn gegaan, heb ik uiteindelijk gekozen voor een Full HD.

Welk type, en waar gevonden?
Via Amazon Warehouse Deals ben ik uiteindelijk een Sony KDL50W755C tegengekomen voor een prijs van ¤530. De prijs was uitstekend, want via de Pricewatch was de tv overal duurder. Maar, Amazon Warehouse Deals betekent refurbished en/of kapotte verpakking. Ok, gokje waard. Toch?!
Nu woon ik in Duitsland, dus moest de tv uiteraard ook in Duitsland geleverd worden. Amazon Prime abo erbij afgesloten en daarmee gratis (avond)levering. Top!
Maar, toen ik de tv binnenkreeg, bleek het exemplaar ontzettend veel last van backlight bleeding te hebben. Bummer. Toch viel het met normaal tv kijken wel mee, alleen bij zwarte beelden was het toch wel erg duidelijk. Daarbovenop ontdekte ik nog een dode pixel. Tja, Amazon gebeld en tv kon gratis geretourneerd worden.

Op zoek naar een nieuw exemplaar dus! Warehouse Deals voor mij niet weer, aangezien slechte ervaring. W75 ook nergens meer goedkoop kunnen vinden, dus opzoek naar een W80. Via Ebay uiteindelijk een nieuwe W805C bij Saturn Outlet gevonden voor ¤599. Na een snelle levering geïnstalleerd en het kijkplezier kon beginnen.

Eerste indruk
Heb de Sony KDL50W805C nu een kleine week in huis. Wat me opvalt is dat ook deze W805C een beetje last van backlight bleeding heeft. Wel veel minder dan de W755C die ik had, maar toch. Aangezien ik vaker heb gelezen dat vele exemplaren dit probleem hebben, toch maar besloten niet te veel van aan te trekken.
Out of the box een eenvoudige installatie mbt Android TV. Persoonlijk niet erg fan van Android, maar de smart functies gebruik ik op Amazon Prime Video na toch niet ivm Apple TV. Interface werkt overigens zeer smooth, en de tv heeft een grote update begaan en is daardoor nog iets stabieler geworden dan voor de update.

Design
De tv vind ik persoonlijk erg mooi qua design. Matzwarte bezels die overigens flinterdun zijn laten het scherm er werkelijk uitspringen. Onderin bevindt zich het Sony logo met LED lichtje. Is persoonlijke smaak, maar vind het zelf best mooi.
Scherm reflecteert niet te veel, althans, een beetje reflectie is zichtbaar. Dit had mijn vorige tv ook, dus dat vind ik niet heel storend.
Het enige minpunt vind ik de chromen voet. De W755C had een zwarte voet, en dat vond ik eigenlijk mooier. Maar heb er een soundbar voor liggen dus is gelukkig niet in het zicht.

Features
Zoals eerder beschreven heeft de tv Android TV. Zelf ben ik geen fan van Android, maar moet zeggen dat het op de tv prima werkt. Eenvoudige interface, met genoeg apps en mogelijkheden om alles wat het internet momenteel te bieden heeft op de tv te krijgen.
De instellingen zijn makkelijk te vinden, en hebben naar mijn inziens genoeg opties om het beeld te tweaken. Ik heb in veel reviews gelezen dat de Bioscoop Pro beeldinstellingen het mooiste beeld geven, maar daar ben ik het niet mee eens. De Bioscoop Pro beeldinstellingen geven een beetje een doffe kleurweergave en schakelt de Motion Flow en andere beeldverbeteraars uit. Ik vind dat de beeldverbeteraars een echte toevoeging zijn voor normaal tv kijken. Voor films gebruik ik de Bioscoop Thuis modus, die voor mij een mooi beeld geeft.
Ook is de Motion Flow zeer goed op deze tv, en worden de snelle beelden zeer vloeiend weergegeven. Die 800Hz doet prima z'n werk!
3D heb ik nog niet kunnen testen, aangezien er geen 3D brillen bij de tv werden geleverd. Ik heb wel ondervonden dat 3D upscaling niet op deze tv zit, dus 3D kan alleen met 3D Blu Ray's. Leuke feature, maar zelf geen enorm van van 3D dus mis het ook niet.

Gamen
Ik heb een Xbox One waar ik af en toe op game. Geen fanatiek gamer dus, en daarom ook niet te veel met input lag etc. beziggehouden.
Nu een aantal keer wat games gespeeld, en in Game Modus geeft de tv het beste beeld. Maar, bij gamen heb ik wat vertraging in het geluid. De soundbar is aangesloten dmv een optische kabel. Weet eigenlijk ook niet echt hoe ik dit op zou moeten lossen.

Overall
Heb de tv nu een kleine week in huis, en heb uiteraard nog niet alles getest. Maar overall ben ik zeer tevreden over deze tv. De zwartwaarden, kleuren en het contrast is werkelijk fenomenaal, en ook de Smart TV functies zijn prima.
Ik zou deze tv zeker aanraden aan iedereen die opzoek is naar een high-end Full HD tv, al is het wel even zoeken naar een goede deal!
(Tip: zoek in Duitsland :) )

Update 25.12.16
Heb de tv nu een mooi tijdje in huis. Ben altijd nog zeer tevreden over de overal performance.
Maar heb toch wel een paar nadelen gevonden aan deze tv.
Allereerst heb ik een paar 3D brillen gekocht, om eens een 3D film te gaan bekijken. Daar heb ik erg spijt van. De 3D kwaliteit van deze tv is barslecht. De welbekende 3D bug is op deze serie aanwezig, en 3D content wordt in 720p afgespeeld en heeft last van ghosting, dus dat lijnen e.d. dubbel worden weergegeven. Erg teleurstellend, en een oplossing lijkt ook niet te komen..
Verder is de interface soms wat traag. Bijvoorbeeld menu openen duurt een paar seconden, maar ik denk dat dat ligt aan Android TV.
Beeld kwalitieit is nog steeds superb. Heb inmiddels wel de standaard instelling aangepast. Nu Bioscoop Pro met wat tweaks in kleuren/scherpte e.d.
Was eerst even wennen, want kleuren leken wat dof, maar inmiddels aan gewend en lijkt nu veel natuurlijker en zie meer details.

Ik zal in de toekomst deze review aanvullen, wanneer ik de tv meer heb getest.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-50W805C Zwart?

Mag ik vragen wat voor jou de reden is geweest om een Full HD televisie te kopen en geen Ultra HD televisie? Voor om en nabij de zelfde prijs zijn die ook al te krijgen. Verder nette review :)
Ik heb gekozen voor een Full HD tv omdat voor mijn budget geen goede UHD tv's beschikbaar waren. De UHD tv's die ik heb gevonden voor rond de ¤600 hebben bijvoorbeeld geen 100Hz panel, geen HDR 10 en vaak belabberde kleuren/zwartwaarden. Voor de rest is er nog zeer weinig 4K content beschikbaar. Daarom dus gekozen voor een high end Full HD en over paar jaar komt er waarschijnlijk een goede UHD tv. :)
Klinkt inderdaad als een goede keuze dan. Veel plezier met je aankoop!
Dus de enige reden dat je Android TV een minpunt vindt is omdat het 'Android' in de naam heeft staan? Want qua features vind je het goed lees ik zo. Als het Sony Smart TV oid had geheten was het wel goed?
Features zijn onderdeel van de tv he, heeft niet zo veel te doen met de Smart tv mogelijkheden. Maar mbt software; heb alleen ervaring met de Amazon Prime app. En die werkt prima idd. Verder is de algemene setup bij eerste keer opstarten eenvoudig en snel.
En ja, het feit dat big brother Google meekijkt in de woonkamer vind ik niet zo chill.

[Reactie gewijzigd door iWisco op 24 november 2016 19:08]

Ben je nog steeds tevreden met deze tv?
Heeft hij ook de NPO app? of kan ik die installeren?
En vond je deze tv in duitsland met het zelfde type nr? of is het daar anders?

trouwens heftige docu heb je opstaan op dit screenshots. brrrr

[Reactie gewijzigd door PuckStar op 9 december 2016 21:20]

Ik ben nog steeds zeer tevreden met de tv. Contrast is werkelijk subliem, en de overall beeldkwaliteit is ook gewoon zeer goed!
NPO app weet ik eerlijk gezegd niet, omdat ik in Duitsland woon kan ik deze niet testen. Als de app aangeboden wordt op Android tv zou je het moeten kunnen installeren. Type nummer is naar mijn weten exact hetzelfde, maar weet dit niet 100% zeker. Tv op Nederlands geïnstalleerd en krijg de melding dat ik zenders kan inladen voor ziggo/upc. Zou dus moeten werken in NL lijkt me.
Welke codecs kan deze aan als je bv films vanaf een usb stick afspeekt? .mkn files met ondertiteling?
is deze tv nou bijvoorbeeld beter dan de phillips 49" PUS6501 van 699 euro? die bevat 4k, 100hz, hdr10 en local dimming, heeft daarintegen wel een IPS scherm. Deze tv heeft geloof ik geen local dimming, maar het contrast/zwartwaardes zijn wellicht beter dan die van de phillips? kan iemand mij hier een zinnig antwoord opgeven, aangezien ik het gevoel heb dat ik beter voor deze full-HD tv kan gaan dan al die "net-niet" 4k tv's van rond de 6-700 euro.