Club 3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E Review

Raymondtroosie 29 oktober 2009, laatste update op 29 oktober 2009, 6.681 views

Club 3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Energie zuinig
  • Geluid
  • Prestaties

Minpunten

• Nog niet kunnen opmerken!

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Sinds gisteren het kaartje in mn computer gehangen. En ik moet zeggen dat die me prima bevalt tot nu toe. De doos is niet echt spectaculair, maar dat geeft ook niets want het gaat uiteindelijk allemaal om de kaart zelf.

Echt alles kan je met deze kaart, op 3 schermen spelen, hdmi aansturen, dubbele dvi uitgang, echt netjes voor zo'n prijs.

De prestaties zijn echt top te noemen voor dit geld.. Ik heb gisteren met stnd settings van de kaart gespeeld. En daarmee alles op zn hoogst gezet in shift, behalve de AA op 0 gelaten. En dat trok die toen gewoon goed.
Ben toen eens gaan spelen met Ati overdrive, en de GPU van 850 naar 960mhz geschroeft en het geheugen van 1200 naar 1445mhz gezet. Duidelijk verschil was er te merken. dus dat is wel positief. Heb nog niet gebenchmarked met 3D mark 06, maar een snelle benchmarking met Furmark: Stnd settings van de kaart 4705frames, en op boevengenoemde getallen haalde ik 5134frames dit gebaseerd op 60sec benchen! Dit alles met stnd drivers.

Het geluid is echt totaal niet storend in idle, en als die vol belast wordt ook niet. Je hoort hem wel iets opspinnen maar tov mn 9600gt alpha dog is het stukken minder.. en echt niet storend gewoon.

De warmte was gisteren onder load bij mij 56graden, dus dat is gewoon goed te noemen. Dit ligt natuurlijk wel aan het type kast, koelers etc etc wat je zelf hebt natuurlijk

De prijs is onbetwist goed voor een kaart met zoveel opties en prestaties. Vergeet ook niet de zuinigheid van de kaart. Die is nml ook erg goed 107watt als ik me niet vergis. Vergelijk dit maar eens met andere kaarten van ongv deze klasse/prestaties,en je zult zien dat deze het zuinigste blijkt.

Mijn conclusie is: Dat de kaart alles goed doet voor zijn 140¤ en daarvoor behoordlijke prestaties op tafel weet te leggen. Hij gaat zowiezo de gtx 260 voorbij in prijs en met wat minimale finetuning ook qua prestaties (als die al niet beter waren).

mvg Raymond

• Q6600 @ 2,7Ghz
  • 4 GB OZC
  • Asus PNY5 SLI
  • 700watt Corsair voeding
  • Windows Vista

Heb jij ook een Club 3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E?

Reviews door de redactie

nog een paar vragen Raymond:

- hoe lang heb je moeten wachten op je kaart? Waar gekocht?
- welke drivers gebruik je momenteel en welke versie van Vista? Geen BSOD's gehad?

Heb sterke interesse in dit kaartje, hoewel ik mij de vraag stel om mijn CPU (E7200) deze niet gaat "nekken"... Iemand idee?

Twijfel ook om nog even te wachten op de evt. "5830", maar dan wederom zelfde vraag mbt tot CPU!
Ik heb laatst ook een zoektochtje gedaan naar de 5830. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat deze er niet komt, iemand beweerde dat de 4770 de 4830 had afgelost en dat daarom een 5830 niet logisch zou zijn. Bij tom's hardware denken ze juist andersom, en verwachten ze hem min of meer wel.

Ik zou daar op zich ook in geïnteresseerd zijn: mijn 4870 vreet stroom en heeft te weinig geheugen, een 5850 geeft zeker dezelfde prestaties bij een lager verbruik maar is me nog te duur in aanschaf. Een 5830 met maximaal één PCIe-stroomaansluiting zou dan perfect voor mij zijn.
Men verwacht wel een HD5830.
Een HD5870 heeft 1600SP's de HD5850 is wat lager geklokt en heeft echter 160 uitgeschakeld en komt zo dus op 1440SP's (werkend)
Van de HD5830 wordt verwacht dat die nog meer SP's heeft uitgeschakeld (1280 werkende verwacht ik)
Prijs zou dan op zo'n 170 euro moeten komen.
en het geheugen van 1200 naar 1445mhz gezet.
Ik denk toch echt dat je het geheugen te ver hebt overgeklokt. ;)
De nieuwe kaarten ondersteunen namelijk ECC op het geheugen (error checking) dus als het geheugen een fout maakt door de te hoge overklok zie je geen artifact meer maar wordt het gewoon overnieuw berekend en dus krijg je performance verlies in plaats van winst. ;)
Tov mn 9600 GT is hij 30/35% scherper en Minimaal 45/50% sneller. Grid bijv kon ik niet op 8xmsaa spelen dan starte het spel nml gewoon amper op. Nu is het totaal geen probleem

Kaart ben ik wezen halen bij Alternate, gewoon omdat ik geen zin heb om te wachten. Btw alternate heeft alle nieuwe kaarten op vooraad bijna. Mischien dat ze daarom ook duurder zijn?

Driver zat bij het cdtje, denk dat dit voorlopig ook voldoende moet zijn.

Toevallig vanavond mn 1ste artifact gehad, nadat ik na het benchen alles nog had laten staan. oftwel dat vind die niet echt leuk :D Dus gaat inderdaad de geheugenklok naar beneden. Weet ook niet of deze kaart dan wel beschikt over ECC?

Ik persoonlijk denk trouwens dat de 5830 er niet komt, simpelweg omdat alles dan zo dicht opelkaar gaat zitten. maargoed we zullen afwachten.

Zal proberen pics te posten, maar ben nogal druk naar het weekend, dus hang me er niet aan op ;)

Groeten! Raymond
Weet ook niet of deze kaart dan wel beschikt over ECC?
Nee een 9600GT gezit dat niet. ;)
Dicht op elkaar?
Tussen een HD5770 (800SP's en 128 bits geheugenbus) en een HD5850 (1440 SP's en een 256bits geheugenbus) zit natuurlijk een inmens gat. Ook kwa prijs goedkoopste HD5770 kost zo'n 130 euro en de goedkoopste HD5850 minimaal 200 euro.

Een HD5770 is zelfs een halve HD5870 (geheugenbus en SP's zijn gehalveerd)
Een HD5850 is echter weer een HD5870 met 160SP's uitgeschakeld en iets lager geklokt. Dus je kunt wel na gaan dan er een heel groot gat tussen die twee kaarten in.

En tussen de 130 en 200 euro zit nu net de plek waar door de fabrikant lekker verdient kan worden. Niet te duur zodat er maar weinig verkocht worden en niet te goedkoop zodat er maar weinig winst op zit. ;)

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 30 oktober 2009 19:22]

Kun je ook vergelijkingsmateriaal van de 9600gt laten zien om te bepalen hoeveel sneller de kaart is? paar plaatjes zijn leuk, wat meer aandacht voor de tekst zou ook niet erg zijn.
Shift moet die MAKKELIJK op ALLERHOOGST aankunnen!
Geen prob
Ik wil deze kaart ook graag kopen. Alleen ik twijfel of mijn voeding wel goed genoeg is.

Mijn pc:
ati 3450 512 mb ram passief gekoeld
1 dvd+r brander
antec 300 met 3 120 mm fans
de voeding is van coolermaster 520 Watt SLI

Als ik hier die hd 5770 in doe trekt mijn voeding het wel dan. Cooler master had er ook zo een apparaatje bijgegeven waarmee je het aantal watt kan meten. Alleen hij geeft max 200 watt aan als de cpu 100% van zijn rekenkracht gebruikt. Ik heb ook mijn twijfels of hij alles wel goed meet. Kunnen jullie mij wat tips geven? Alvast bedankt _/-\o_
Dit is een goede thread om hier een antwoord op te vinden:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 23
Jawel die voeding is daar qua vermogen geschikt voor.

Een 5770 is vergeleken met kaarten met dezelfde performance uit
voorgaande generaties een stuk zuiniger:

62 watt verbruik bij 3d mark06.

"The senior model consumes no more than 62W under 3DMark06. None of the previous-generation solutions comparable to the Radeon HD 5770 in terms of performance can beat this. The numbers are somewhat higher in the OpenGL FurMark test, but still acceptable: 81W for the senior model of the new series and 60W for the junior model."

bron: http://www.xbitlabs.com/a...deon-hd5770-hd5750_5.html
Wat kopjes zouden leuk zijn.
Typfoutje: OZC moet OCZ zijn :P
Ik zat toevallig wat benchmarkjes te kijken. Overal zie ik de HD5770 in CF de ande HDxxxx in single mode overtreffen.

Dat betekend dat de meer dan 2x goedkopere kaart de hd5770 de hd5870 niet alleen op prijsniveau en verbruik verslaat maar ook op benchmarks.

Het tegenargument zal natuurlijk zijn, dat een heleboel spellen nog niet cf compatibel zijn. Maar dat gaat de toekomst vast veranderen...

Dus de helft aan geheugenbus betekend voorlopig niet de helft aan prestaties!
Even een vraagje he;

Is er de mogelijkheid met deze kaart voltage tweak de doen? zoals bij de asus variant( niet leverbaar ) Zou iemand dit voor mij willen checken? dat vind ik namelijk wel een MUST

En dan, hoe bevalt Club3d? ik heb er een 9800gtx+ van gehad maar ik vond de kwaliteit niet zo super.. :Y)