Specificaties Actioncam, max 3840x2160 @ 30fps, wifi - Bekijk alle specificaties

GoPro Hero 5 Session Zwart Review

Alex4907 22 november 2016, 1.191 views

GoPro Hero 5 Session Zwart

Deze kleine (3,5x3,5x3,5 cm) geweldenaar levert haarscherpe beelden, maar het instellen en kiezen van de juiste combinatie resolutie-fps vergt een grondige bestudering van de handleiding (77 pagina's!). Instellen en bedienen kan ook via de app Capture. Spraaksturing is ook handig. Fraai design, doet solide aan.

Pluspunten

• klein en handzaam
  • haarscherpe beelden
  • enorm veel mogelijkheden

Minpunten

• geen gps
  • geen verwisselbare accu
  • prijzige accessoires

Beeldweergave Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 5
De Hero 5 Session is een superkleine (3,5x3,5x3,5 cm) action cam. Maar vergis je niet in de mogelijkheden van deze kleine geweldenaar. Die zijn werkelijk ongekend. Wil je daar optimaal gebruik van maken, neem dan voldoende tijd om de handleiding -online en in het Nederlands beschikbaar, 77 pagina’s!- grondig door te nemen. Het kostte mij (toch echt geen dummy op dit gebied) behoorlijk wat tijd om de voor- en nadelen van alle instelmogelijkheden en de gehanteerde terminologie te doorgronden. Bijvoorbeeld: wanneer en onder welke omstandigheden gebruik je welke combinatie van resolutie (4K, 2K, 1440 e.d.) en fps (beelden per seconde).
Als je van plan bent deze actioncam aan te schaffen, doe dat dan dus niet vlak voordat je je wintersport- mountainbike- of surfavonturen gaat vastleggen.
De beelden die je met deze camera kunt vastleggen zijn haarscherp. Het geluid is goed, maar niet superieur. Dat hoeft ook niet, want doorgaans zul je het omgevingsgeluid niet gebruiken in je montage.
De beeldstabilisatie is prima. Toch heb ik de indruk dat de promotiefilmpjes van GoPro opgenomen zijn met een zogenoemde ‘stabilizer’, een accessoire dat de camera onder alle omstandigheden horizontaal houdt. GoPro levert zo’n apparaat (een Karma handgrip) maar voor zover ik weet is dat nog niet in Nederland leverbaar.
Je kunt de camera instellen en bedienen via de GoPro Capture app. Verkrijgbaar voor iPhone en Android. Het overkwam mij na een update van de camera, dat de verbinding tussen mijn iPhone en camera niet meer te herstellen was. In de wifi settings op mijn iPhone werd de camera wel herkend, maar de verbinding wilde niet tot stand komen. Ook niet na een reset naar fabrieksinstellingen en het opvragen van een nieuw wachtwoord. Juist toen ik de moed wilde opgeven kwam ik op het idee om de app te deleten en opnieuw te installeren. Dat bleek de juiste oplossing. De app zocht nu, net als bij de eerste installatie naar een BlueTooth verbinding en vond die ook. Vreemd, dat je in het menu Connection settings niet kunt kiezen voor BlueTooth of Wifi.
De beelden importeren in je computer (in mijn geval een iMac) gaat uitstekend via het programma GoPro Quick. In het programma GoPro Studio kun je de beelden converteren van het H.264 formaat naar MP4 zodat ze verder bewerkt kunnen worden in bijvoorbeeld (Apple) iMovie
Alles bij elkaar ben ik blij, dat ik voor dit cameraatje gekozen heb. Ik verwacht er veel plezier van te gaan beleven.

Heb jij ook een GoPro Hero 5 Session Zwart?