Specificaties GF GTX 1050 Ti (1,341GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC Review

ShaiNe 22 november 2016, laatste update op 22 november 2016, 2.073 views

MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC

De MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC is een prima kaart voor wie in full HD wil gamen voor een beperkt budget. De GTX 1050 Ti is extreem energie-efficiŽnt waardoor het mogelijk is om deze kaart te voeden met een Pico-PSU. De koeling is basic en duidelijk hoorbaar.

Pluspunten

• Gamen op 1080p@60FPS
  • Extreem energie-efficiŽnt (koel en zuinig)
  • Compact en zonder extra stroomaansluiting
  • Fan is te vervangen
  • 10-bit H.265/HEVC
  • Gamen met een PicoPSU
  • 5K en 8K via Displayport 1.4
  • Prijs-kwaliteit verhouding (beste GPU tussen 150-200 euro)

Minpunten

• hoorbare koeling
  • Fan always on
  • Koelblok verhindert efficiŽnte koeling van geheugenchips
  • Geen analoge signalen via DVI
  • Ultra-instellingen zullen vaak te hoog gegrepen zijn
  • Te traag voor gamen in 4K

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Met deze review wil ik aantonen hoe de Nvidia GTX 1050 Ti zich verhoudt ten opzichte van een Nvidia GTX 950 zonder extra stroomvoorziening. Ik heb namelijk ook een Asus MINI-GTX950-2G in mijn bezit. Op het eerste gezicht verschillen ze weinig, maar de nieuwe architectuur verraadt dat de GTX 1050 toch een stuk sneller zal zijn.
Daarnaast wil ik ook nagaan of het mogelijk is deze kaarten te voeden met een PicoPSU.

De kaart is 11,8 breed en 17,7 cm lang en is daarmee ongeveer even lang als een M-ITX moederbord. Zonder de koeler is de pcb maar 14,4 cm lang, wat de minimumlengte voor een PCI-E 16x kaart is.
De gpu is erg klein, waardoor maar twee heatpipes rechtstreeks contact kunnen maken met de chip. De koeling die MSI voorzien heeft, heeft echter geen heatpipes, maar bestaat eenvoudigweg uit een aluminium koelblok met daarop ťťn 90 mm fan. De gpu heeft als codenaam GP107-400-A1.
  • G = Geforce
  • P = Pascal architectuur
  • 1 = eerste Pascalgeneratie
  • 7 = soort chip (6 = 1060, 4 = 1070/1080, 2 = TitanX)
  • 400 = volledige ingeschakelde chip (300/250/200 = zelfde chip, met lagere clocks en/of uitgeschakelde cores)
  • A1 = revisie
Het geheugen bestaat uit vier GDDR5 chips van Samsung met als typenummer K4G80325FB-HC28. Deze zijn geschikt om 7000Mbps te halen op 1,5V.

De spanningsregeling van deze kaart is vrij basic met een VRM bestaande uit 4 fases. De MOSFETS worden niet gekoeld met een heatsink.

De kaart heeft volgende aansluitingen:
  • Dual Link DVI-D (1080p/1200p@60Hz 1440p/1600p@60Hz)
  • HDMI 2.0 (1080p@120Hz, 4K@60Hz)
  • Displayport 1.4 (1080p@240Hz, 4K@120Hz, 5K@60Hz, 8K@30Hz)
Het is niet mogelijk om een analoge VGA-adapter op de DVI-poort aan te sluiten. Alle signalen zijn digitaal.

Naast het verschil in architectuur zijn de voornaamste verschillen de dubbele hoeveelheid geheugen, het kleiner procťdť waardoor hogere kloksnelheden mogelijk zijn en de displayportversie die 5K en 8K mogelijk maakt.
MSI heeft de kaart iets overklokt. De standaard kloksnelheid met 51 MHz en de boostsnelheid met 63 MHz. Niet dat dat veel verschil zal geven, maar het staat toch maar mooi op de doos.

Wat ook opvalt is dat de GTX 1050 Ti op een veel lagere spanning werkt dan de GTX 950.

Aangezien ik zelden games speel, heb ik geen real world benchmarks kunnen draaien, maar aangezien de gameprestaties al in talloze reviews werden besproken, heb ik me daar ook niet op gefocust. In vergelijking met andere kaarten zijn de relatieve prestaties de volgende:

(bron: Techpowerup)

Kort samengevat kunnen we stellen dat de GTX 1050 Ti een uitstekende kaart is om in full HD te spelen, maar wellicht zal je niet iedere game op ultra@60fps kunnen draaien. Op 4K zal het echter moeilijk worden om niet onder de 30 fps te zakken.

Deze kaart is ťťn van de goedkoopste uitvoeringen van de Nvidia Geforce GTX 1050 Ti. Ik heb de kaart voor het ronde getal van 150 euro kunnen kopen. De koeling van goedkopere modellen is vaak minder luxueus en dat is hier niet anders. De koeling bestaat uit een dun aluminium koelblok met een 90 mm fan er op die in rust niet kan stil vallen. Het koelblok heeft geen waaiervorm zoals nagenoeg alle andere single fan 1050 Ti’s hebben, maar heeft een vierkant blok waar de lucht links en rechts wordt weggeblazen. Aangezien de fan aangestuurd wordt door een 2-pin connector, is het niet mogelijk om het toerental van de fan softwarematig te achterhalen. De kaart heb ik gestrest met Furmark om zo de maximum temperatuur te bereiken, in een ruimte waar de omgevingstemperatuur 18įC was. Dit zijn de koelresultaten:

Wat temperaturen betreft, doet de koeling uitstekend zijn werk. De gpu wordt nooit warmer dan 44įC. De pluimen zijn echter niet voor MSI, maar voor Nvidia die met de 14 nm Pascal-architectuur een extreem energie-efficiŽnte chip aflevert. De warmteontwikkeling is dus zo minimaal, dat de goedkoopst mogelijke koeling volstaat. Het is dan ook logisch dat er geen speciale laptopvarianten van deze Pascal gpu’s zullen worden gemaakt. Ik voorspel dan ook dat de GTX 1050 Ti een erg populaire gpu gaat worden in menig (budget) gamelaptop.

Ook al is de koeling die MSI gekozen heeft voldoende, toch zijn er een aantal bemerkingen:
  • De koeling is duidelijk te horen, ook in rust. De koeling van de Asus MINI-GTX950-2G is veel stiller.
  • Het plastiek rondom de fan moet ervoor zorgen dat de warme lucht, die links en rechts uit het koelblok wordt weggeblazen, niet direct terug wordt opgezogen door de fan, maar nog beter zou zijn als de warme lucht die links van de gpu ontsnapt, rechtstreeks via de roosters buiten de kast wordt geblazen, zoals bij de Asus MINI-GTX950-2G wel gebeurt.
  • De geheugenchips die boven de gpu zitten worden bedekt door het koelblok, maar maken er geen contact mee. Dat zorgt er voor dat ze enerzijds niet gekoeld kunnen worden en anderzijds de warmte van deze geheugenchips moeilijk kan ontsnappen. De geheugenchips rechts van de gpu hebben daar geen last van en krijgen net als de MOSFET’s een fris briesje van de fan. Het is me een raadsel waarom MSI niet gekozen heeft om de bovenste geheugenchips geen contact te laten maken met het koelblok. Aangezien ik niet over de apparatuur beschik om de temperatuur van de geheugenchips te meten, ga ik er dus van uit dat ze niet te warm worden. Indien wel, dan kan een thermal pad wellicht helpen.

Aangezien ik niet tevreden ben over de geluidsproductie, heb ik de aanwezige fan vervangen door een Noctua NF-A9x14 PWM. Die past perfect op het vierkante koelblok. Tip: gebruik dubbelzijdige spiegeltape. Het nadeel hiervan is dat het toerental van de fan niet door de videokaart kan geregeld worden. De kaart is nu onhoorbaar stil, ook onder belasting, maar zal onder belasting wel warmer worden.

Het energieverbruik heb ik getest met een Voltcraft Energy Check 3000. Het verbruik heb ik gemeten in een net geÔnstalleerd OS, zonder internetverkeer.

Het valt duidelijk op dat de Pascal architect nog een pak efficiŽnter omgaat met het stroomverbruik dan dat bij Maxwell al het geval was. De GTX 1050 Ti verbruikt in rust +/-5 Watt minder dan de GTX 950 en maar +/-5 Watt meer dan de ingebouwde Intel HD Graphics 530. Als de gpu wordt gestrest, dan blijft het totaalverbruik van het testsysteem onder de 100 Watt. Als ik tegelijkertijd de cpu en gpu stres, dan kom ik aan maximum 111 Watt. Als ik hetzelfde doe met de GTX 950 dan kom ik aan maximum 131 Watt.

Het relatief laag energieverbruik deed me besluiten om de Corsair SF450 te vervangen door een PicoPSU-150-XT met een FSP150-AHBN1 12V 12,5A adapter. Aangezien de 12V-lijn van de PicoPSU maar 8A kan leveren (10A piek), had ik op voorhand al twijfels of beide kaarten een strestest zouden aankunnen.
Het verraste me dat niet alleen de GTX 1050 Ti maar ook de GTX 950 in combinatie met een Intel i5-6500 zonder problemen tegelijkertijd Cinebench R15 ťn Furmark kunnen draaien. De cpu en gpu gaven beiden een (onrealistisch) gebruik van 100% aan met een maximum energieverbruik van respectievelijk 120 en 142 Watt voor het volledig systeem. Dat ook de GTX 950 met een PicoPSU kan worden gevoed, verwonderde mij want 142 Watt is ruim boven de piek-load van de 12V-lijn. Volgens de specificaties zou de piek-load van de PicoPSU-150-XT maar maximum 60 seconden mogen duren, terwijl ik de kaarten telkens 10 minuten heb gestrest.
In rust is de Pico-PSU-150-XT zoals verwacht nog een stuk efficiŽnter dan de Corsair SF450, maar als de PicoPSU op zijn start wordt getrapt, heeft hij het blijkbaar moeilijker dan de SF450 die dan nog geen derde van zijn vermogen loslaat.

Nvidia Geforce GTX 750 Ti
De voormalige zuinigheidskampioen is lang een populaire kaart geweest voor budgetgamers en de 1050 Ti zal wellicht de fakkel overnemen. De 750 Ti begint nu toch wat bejaard te worden en is prijs-kwaliteit een pak minder goed.

Nvidia Geforce GTX 950
De 950 is gelijk geprijsd als de 1050 Ti en als je naar de specificaties kijkt, dan lijkt de meerwaarde van 1050 Ti nihil, maar in real life veegt de 1050 Ti de vloer aan met de 950. Het is dan ook onverstandig om nu nog een 950 te kiezen.

Nvidia Geforce GTX 960
Ook de 960 is geen aanrader meer. De 1050 Ti is goedkoper en sneller.

AMD Radeon RX460 4GB
De RX460 4GB heeft ook geen aparte stroomvoorziening nodig en lijkt op papier de grote concurrent van de 1050 Ti, maar benchmarks wijzen uit dat de 1050 Ti een pak sneller is en dus ook een pak energie-efficiŽnter. Vooral in rust is het verbruik van de Polaris-kaarten aan de hoge kant. De RX460 4GB is daarentegen iets goedkoper en Vulkan heeft in bepaalde games een voordeel.

AMD Radeon RX470
De RX470 is duidelijk sneller dan de 1050 Ti en vind je al voor iets meer dan 200 euro. Als de lengte van de kaart en het energieverbruik geen issues zijn, dan kan je de meerprijs overwegen en een RX470 kiezen.

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC?

Apart om te zien dat de kaart warmer wordt met de Noctua koeler. Je zou verwachten dat je een mooie upgrade maakt, maarja wat geluid betreft misschien dan enkel.
Dat komt omdat ik het toerental van de Noctua cooler in het BIOS/EUFI aan de cpu gekoppeld heb. Aangezien de processor door een gigantische Scythe Ninja gekoeld wordt, zal de Noctua-fan dan ook nooit hoge toeren draaien (+-1300 rpm). De MSI fan zal wel gelijk schakelen met de gpu en zal dus wellicht een stuk sneller draaien in load, maar ook veel meer herrie maken. 66į vind ik nog ruim binnen het aanvaardbare en dat zonder enig hoorbaar geluid.
Persoonlijk denk ik dat je voor dat geld beter een 2e hands gtx970 kunt kopen - heb je een stuk meer power namelijk ;)
Tenzij je echt een LP kaart nodig hebt dan heb je toch weinig keuze lijkt mij.
De GTX 970 is echt niet te vergelijken met een 1050TI.

Ik snap de @ShaiNe maar al te goed. Het is fijne energie-efficient grafische kaart. Ik heb ook een nanoPSU van 150 watt en zodra deze 1050TI hackintosh compatible is dan knal ik hem er ook in.

@shaiNe, kan je het misschien in idle toestand testen? Ben erg benieuwd hoe zuinig het is.
de 1060 van dit model heeft wel een koperen pijp erbij voor de koeling.
In de review van tweakers zelf wordt van deze videokaart gezegd dat de fan in idle vrijwel onhoorbaar is. Jij hebt duidelijk een andere waarneming. Ik hoop dat het meevalt, want ik heb deze kaart paar dagen geleden besteld.
Misschien stel ik hogere eisen dan Tweakers. Ik ben een stiltefreak en koel mijn processor passief met een Scythe Ninja, ik gebruik enkel Noctua fans en ik heb geen harde schijven zitten. Dus misschien moet je het nuanceren en is de kaart voor jou wel stil genoeg.
En hoe is het geluid? ik heb hem ook net besteld na het lezen van de tweakers review.
helaas lees ik hier dat ie dus niet stil is.
Hoi, nou, ik had de bestelling geannuleerd en de Gigabyte GTX 1050 Ti OC gekozen. Dit is een van de weinige GTX150Ti-kaarten die 3D active fans heeft zonder zes pins pcie stroomconnector. Deze fans staan idle stil. En onder belasting draaien ze heel rustig, onhoorbaar. Ik ben erg tevreden met deze kaart.
Hier vind je een review van de kaart: http://www.vortez.net/art..._1050_ti_oc_review,1.html