Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Satellite L500-126 Review

kaasaanfiets 29 oktober 2009, laatste update op 29 oktober 2009, 12.466 views

Toshiba Satellite L500-126

Pluspunten

• Prestaties
  • Het scherm
  • Solide bouwkwaliteit met sterke schanieren
  • Compleet uitgerust

Minpunten

• Toetsenbord
  • Voorgeinstalleerde software
  • Accu prestaties
  • Enorme adapter
  • Geluid

Ik zal deze review later nog verder uitbreiden met foto's en meer informatie en verschil en performance tussen de L500-126 en de L500-128

Ik heb deze laptop 2ehands aangeschaft via een gebruiker op marktplaats en is een maand oud. Ik ga hem voornamelijk voor schoolwerk en games gebruiken. Ik doe een Multimedia opleiding en gebruik hierbij voornamelijk photoshop, indesign, flash en illustrator.

Mijn huisgenoot beschikt over de Toshiba L500-128 en ik zag de L500-126 te koop staan zonder specificaties. Mijn eerste gedachte was dat hij waarschijnlijk net wat minder zou presteren dan de 128. Dit is niet het geval, het enige verschil tussen beide laptops is dat de 126 uitgerust is met een veel betere videokaart voor de rest zijn ze volledig identiek.

De 126 heeft een Radeon HD4650 terwijl de 128 over een 4570 beschikt.
Het verschil is kortweg:
320 pipelines tegenover 80 voor de 128
128bits memorybus tegenover 64 voor de 128

Mocht je dit niets zeggen misschien zeggen 3dmark scores je dan iets.
De L500-126 haalt het volgende:
3dmark 05 12644
3dmark 06 6281
terwijl de L500-128 de volgende scores haalt:
3dmark 05 7062
3dmark 06 3433
(bron: www.notebookcheck.nl)

Ik praktijk betekend dit dat ik Call of Duty 4 Modern Warfare op zijn hoogste resolutie (1300x nog iets zal later even de exacte resolutie aanpassen) met alle andere instelling op zijn hoogst en 4x AA in het gehele spel niet minder dan 30fps haal. Het gemiddelde ligt rond de 35/40.

Dit is het eerste spel wat ik hier op gespeeld heb. Komend weekend ga ik bovengenoemd spel installeren op de laptop van mijn huisgenoot die de L500-128 heeft en zal ik hier aangeven hoeveel fps deze laptop gemiddeld haalt.

In sommige winkels is de 126 nog goedkoper dan de 128 dus houd er rekening mee dat je de 126 koopt als regelmatig een redelijk spelletje speelt.

Wat ik ook erg interessant vond was hoeveel warmte mijn laptop zou produceren. Ik heb dit gemeten met diverse tooltjes tijdens een potje CoD4 van een uur. De hoogst gemeten temperatuur was 58graden voor de GPU en 56 voor de CPU. het toetsenbord word hierbij in de linkerbovenhoek een stuk warmer dan normaal gesproken maar persoonlijk vond ik het niet echt storend. De onderkant was te allen tijde niet onaangenaam warm.

Nu we het toch over het toetsenbord hebben hier heb ik even aan moeten wennen, mijn vorige laptop was een Dell Inspiron 1300, aangezien ik hier jaren op gewerkt heb ben ik dat layout gewent. Mede omdat de 126 en de 128 een apart numpad hebben aan de rechterkant hierdoor is de ligging van het toutchpad links van het midden, en liggen je handen over het algemeen een stuk verder naar links.
Ook de toetsen zijn een stuk anders als bij de Dell, de knopjes voelen niet zo solide aan, het heeft een beetje een hoog plastic gevoel(wat het natuurlijk ook is) maar de dell knoppen voelen sterker en lekkerder aan. Ook de daadwerkelijke aanslag voelt niet lekker en ik heb vaak dat ik bepaalde toetsen niet goed genoeg indruk. Ook voel je niet of je de toets helemaal ingedrukt hebt, het is een beetje gokken of je ze wel diep genoeg ingedrukt hebt. Persoonlijk vind ik de Dell een stuk lekkerder typen en geeft een stuk meer gevoel.
Mensen die hun ramplank letterlijk gebruiken als ramplank zullen waarschijnlijk minder problemen ondervinden.
Onder de toetsen zit natuurlijk het toutchpad, deze zit voor de verandering eens niet verzonken in de laptop maar lijkt een beetje op een stikker die er bovenop geplakt is. Het ziet er wel grappig uit maar erg functioneel vind ik het niet want tijdens het typen van deze review is me al meerdere keren overkomen dat ik per ongeluk met mijn hand over een stukje van de pad glijd met als gevolg dat ik zomaar een paar regels omhoog tussen een andere zin aan het typen ben.

Een ander minpuntje is de accu prestatie. Ik heb nog geen exacte tijden hiervan gemeten maar mijn eerste indruk is dat het een stuk slechter is gesteld dan bij mijn oude Dell Inspiron 1300.
Deze kan met een nieuwe accu zeker 2.5uur(150minuten) mee doen, dit zal je met de Toshiba niet halen.

De laptop werd geleverd met een compleet idiote versie van Windows Vista Home Premium met ontzettend veel voorge´nstalleerde rotzooi waarvan ik mij af vraag of er iemand op deze wereld op zit te wachten. Via de website van Toshiba heb ik deze om laten zetten naar een Windows 7 Home Premium versie. Dit kost 30euro.
Momenteel draai ik op andere (legale) versie van Windows 7 Home Premium. Er waren op 1 driver van bluetooth na geen driver problemen. De driver heb ik apart moeten downloaden en installeren.

Het geluid komt uit 2 kleine speakertjes die links en rechtsboven het toetsenbord zitten. Het geluid wat ze produceren is niet echt om over naar huis te schrijven. Het klinkt veel te vel/schel en te hoog, en mist laag basgeluid. Iets wat je bij veel laptops die geen subwoofer hebben ingebouwd vaak terug ziet komen.

Een laatste puntje van kritiek is de enorme adapter die je er bij krijgt, deze is om ÚÚn of andere vreemde reden een stuk groter en zwaarder dan die van het 128model. Er staat met grote koeienletters op: BE CAREFUL ! MAY BECOME HOT. Dit zal wel verplicht zijn want veel warmer dan een paar graden heb ik hem nog niet gevoelt.

De negatieve puntjes die ik hier noem moet men niet al te zwaar nemen aangezien ik voor de rest alleen maar positieve dingen over deze laptop op kan noemen. Ik ben er erom tevreden over helemaal gezien de belachelijk lage prijs die ik er 2ehands voor betaald heb

Heb jij ook een Toshiba Satellite L500-126?

Aardige review. Enige opmerking is dat ik met mijn 128 veel meer punten haal in 3d06 dan jij behaald hebt, namelijk 4069 getuige deze screenshot: http://tinyurl.com/yzne3fq
Misschien ligt het aan de drivers?

Ik moest ook even zuchten toen ik de meege´nstalleerde Vista zag, dan maar meteen windows 7 ge´nstalleerd en alles werkt prima.

Nog een nadeel zou kunnen zijn dat hij maar 2 usb-poorten heeft. Maar hier heb ik geen last van.

Ik snap niet hoe jij geen 2,5 uur kan halen met jouw accu en laptop. Wat heb je allemaal aan? Je grafische kaart wordt sowieso ondergeclockt samen met je processor. Ik haal met gemak 3 uur. Misschien moet je eens je processor undervolten. Dit kan redelijk wat schelen! Bij mij loopt hij stabiel op 0,95 volt of iets dergelijks.

Een ander voordeel zou de stilte kunnen zijn. Hij blaast amper en wanneer hij wel blaast hoor je het amper.

Ik ben iig zeer tevreden met mijn 128 :)
Je kunt de e-sata aansluiting ook gewoon als USB-poort gebruiken. Hij heeft dus gewoon 3 usb aansluitingen.
Holy fuck, dat wist ik niet :o :D _/-\o_
Je geeft aan dat je hem voor fotoshop en flash etc gaat gebruiken, maar in je review zie ik hier niks van terug. Misschien handig om dat ook even te testen ?
Ik wist inderdaad niet dat je een review in preview mode kon zetten, dit is ook mijn eerste review ooit, maar ik zal morgen mijn spelling inderdaad even checken. Waarom prefereer jij eigen foto's boven deze foto's? Ik neem aan dat deze duidelijker zijn. Maar ik ga sowieso nog even foto's schieten dus die zal ik nog wel toevoegen.
Ik heb zelf nogal moeite met spelling en grammatica dus als je me via pm even zou kunnen wijzen op dingen die niet kloppen zou ik dat op prijs stellen.

Dat ik nog geen informatie heb over Photoshop e.d. komt omdat ik CS4 nog niet geinstalleerd heb, ook zou ik niet weten hoe ik een maatstaaf van performance zou kunnen geven.

De punten van de 3dmark score van de 128 heb ik gehaald uit de revieuw op notebookcheck.nl. Het kan dus zijn dat met andere drivers of met een andere windows versie er idd meer punten gehaald kunnen worden ik heb zelf namelijk ook 6500 punten in 3dmark06
Nog geen score toegekend, vanwege het ng niet af zijn, maar behalve het verder uitwerken van de review moet je ook echt even op je spelling en grammatica letten. Verder is het aan te raden om met tussenkopjes te werken en het zou aardig zijn om foto's in de review zelf te verwerken.

Je weet dat je een review in 'preview modus' kunt houden tot deze af is?