OCZ Alchemy Series Elixir II Keyboard Review

Ghost Dog 20 februari 2010, laatste update op 17 november 2015, 2.906 views

OCZ Alchemy Series Elixir II Keyboard

Pluspunten

• Mooi, simpel, slank ontwerp
  • Stevig
  • Stil
  • Laptop-achtige toetsen
  • Goedkoop

Minpunten

• Aanslag niet echt fijn
  • 2-toets werkt niet in combinatie met de w-toets
  • Sommige toetsen typen beter dan andere

Ik was op zoek naar een goedkoop en dun toetsenbord met laptopachtige toetsen en aanslag zonder veel extra's ter vervanging van mijn standaard Acer toetsenbord.
Toen ik de Elixir II tegenkwam viel me meteen het strakke ontwerp op, en vanwege de lage prijs (¤15,50 inclusief verzending) was de beslissing al snel gemaakt.

Eerste indruk
Het toetsenbord komt in een doos die maar nauwelijks groter is dan het toetsenbord zelf. In de doos vind ik slechts de Elixir II zelf, verpakt in een plastic zak. Er zit dus geen driver-cd, handleiding of iets dergelijks bij.
Meteen valt wel al op dat de Elixir II er in het echt er ongeveer hetzelfde uitziet als op de promofoto's van OCZ. De bovenkant en de toetsen zijn van plastic en de onderkant is van metaal, allemaal zwart. De blauwe buitenrand valt op, en ook de rubberen randen van de toetsen geven accenten. Ook voelt het toetsenbord, door het redelijke gewicht in combinatie met het compacte formaat vrij zwaar aan. Als ik over de toetsen ga voelt de aanslag nog wel een beetje anders dan de meeste toetsenborden (hier kom ik op terug).

Ergonomie
Het toetsenbord is met ongeveer 1cm behoorlijk dun, wat de ergonomie ten goede komt. Je polsen kunnen zo lekker ontspannen blijven. Aan de onderkant zitten achter twee pootjes waarmee je het toetsenbord eventueel schuin kan zetten, maar zelf heb ik het toetsenbord het liefst zo plat mogelijk.
De toetsen zitten op een normale afstand van elkaar, en voelen redelijk glad. Er zit een rubberen u-vormige rand aan de onder- en zijkant van de toetsen, wat volgens OCZ de ergonomie ten goede zou moeten komen, maar in de praktijk merk ik hier vrij weinig van. Je voelt het hoogstens een klein beetje wanneer je vingers van toetsen wisselen.

De plaatsing en grootte van de toetsen vind ik prima. Sommigen zullen in het begin misschien moeite hebben met de kleinere Shift-toets aan de linkerkant, maar als je hier eenmaal aan gewend bent is hier prima mee te werken.
Verder zitten de Print Screen-, Scroll lock- en Pause-knoppen een rij omlaag, tegen de Insert-, Home- en Page Up-rij aan om ruimte te maken voor de extra Standby-, Internet- en Mail-toetsen, die op de F-toets-rij zitten.
Ook dit is in het begin misschien even wennen, maar aangezen die toetsen toch weinig gebruikt worden, en je ze (zeker in het begin) vrijwel nooit blind aanslaat is dit niet echt een probleem.

De standaard US QWERTY lay-out:
US QWERTY

De linkershift en extra \|-toets:

De toetsaanslag is een beetje apart. Je moet de toetsen vrij diep indrukken, en sommige toetsen gaan wat stroever dan andere. Ook de aanslag gaat vaak wat stroef als je een toets niet recht naar beneden aanslaat. Hierdoor is het typen van langere teksten (wat me toch het hoofddoel lijkt van een toetsenbord) niet echt fijn. Ondertussen ben ik hier wel redelijk aan gewend - of de aanslag wordt wat lichter - waardoor het nu redelijk gaat, maar het blijft af en toe wat irritant.

In games werkt de Elixir II een stuk beter, op één puntje na: de 2-toets werkt niet in combinatie met de w-toets, waardoor je bijvoorbeeld in games voor het selecteren van een wapen de w-toets moet loslaten. Ik kwam er achter dat dit een ontwerpfout is. Dit is af en toe vrij irritant, omdat je dan opeens ingame stil moet staan om de 2 in te drukken, met alle gevaren van dien. ;)
Apart is dat dit dus een fout in het ontwerp is, terwijl de Elixir II onder andere wordt gebracht als gaming-toetsenbord, en hij gemaakt wordt door OCZ, wat toch een behoorlijk tweaker-gerichte fabrikant is en je daarom zou mogen verwachten dat ze dus bij het ontwerp rekening hebben gehouden met toetsencombinaties in games.
Blijkbaar heeft OCZ dus niet zo goed nagedacht over dit toetsenbord, wat mij een beetje tegenvalt van dit toch veel gerespecteerde merk.

Wel een erg fijn punt van dit toetsenbord is het geluid. Dat maakt hij namelijk bijna niet, zeker vergeleken met mijn ouwe standaard OEM-ramplank.

Functionaliteit
De Elixir II heeft alle standaard toetsen van de US QWERTY-configuratie, met als extra dus 3 multimediatoetsen: één om je computer standby/uit te zetten, één voor de standaardwebbrowser, en één voor een mailclient. Vooral de browsertoets vind ik wel handig, en ik gebruik deze dan ook veelvuldig.

Vormgeving
Ik vind het een mooi, simpel, strak ontwerp. De blauwe buitenrand van het toetsenbord en de grijze rubbercoating van de onderranden van de toetsen geven de Elixir II mooie accenten. De heldere tekens op de toetsen maken dat dit toetsenbord ook met weinig licht goed te lezen is.
Wel kunnen de blauwe Caps- Num- en Scroll-lock leds wat irritant zijn bij weinig licht, omdat deze nogal fel zijn.
Ik vind dit één van de mooiste toetsenborden die ik ben tegengekomen.

Bouwkwaliteit
De Elixir II voelt stevig, bijna robuust aan, mede doordat de onderkant van metaal is, en het toetsenbord zwaarder voelt dan hij oogt.
Ik schat dat het toetsenbord wel een stootje kan hebben, maar ik heb dit niet uitgeprobeerd, aangezien het sinds de aanschaf op mijn bureautafel staat. :)
Waar de bouwkwaliteit wat tekort schiet is de eerder genoemde toetsaanslag, die een beetje verschilt van toets tot toets, en sowieso niet echt fijn is. Ook de ontwerpfout wat betreft de 2 en de w is vervelend.

Drivers en ondersteuning
Windows Vista-x86 en 7-x64 herkennen de Elixir II automatisch, en installeren hem meteen, inclusief de 3 extra mediatoetsen. Ook onder Ubuntu (x86 en x64) werkt dit toetsenbord prima. Gelukkig maar, ;) want er wordt geen driver-cd meegeleverd, en ook op de site van OCZ staan geen drivers voor de Elixir II. (wel voor de Elixir I, maar ik denk niet dat die met dit toetsenbord goed werken, gezien de Elixir I behoorlijk wat meer extra functietoetsen heeft.)

Voor ¤15,50 (daarvoor heb ik 'm destijds bij Informatique gekocht, inclusief verzending) is dit zeker geen duur toetsenbord, maar dat was ook mijn opzet.

Samenvatting
Ik ben een beetje verdeeld over de Elixir II.
Over het ontwerp ben ik erg te spreken. Het toetsenbord is slank, en oogt simpel en degelijk, met een paar mooie accenten zoals de blauwe rand en de rubber randen op de toetsen. Ook de 3 extra multimediatoetsen zijn handig, en het toetsenbord typt stil.
Helaas laat de bouwkwaliteit hier en daar wat afweten. De toetsaanslag is niet echt fijn, en sommige toetsen typen beter dan andere. Ook het feit dat de 2-toets niet werkt als je w-toets al hebt ingedrukt spreekt niet in het voordeel van Elixir II, want daardoor is gamen met dit toetsenbord soms onhandig.
De lage prijs maakt de gebreken een beetje goed.
Het is jammer dat OCZ niet wat beter heeft nagedacht over dit toetsenbord, want op papier zag het er allemaal mooi uit, maar dat blijkt in de praktijk redelijk tegen te vallen.

Al met al zou ik dit toetsenbord voor dagelijks gebruik niet aanraden, maar als je een extra, klein toetsenbord nodig hebt voor weinig geld, om bijvoorbeeld met je laptop mee te nemen, is de Elixir II misschien het overwegen waard.

15-02-2010:
Inmiddels heb ik dit toetsenbord vervangen voor een Logitech diNovo Keyboard for Notebooks, deels door het probleempje met de toetsaanslag (die van de Logitech is goddelijk :9~), maar vooral omdat ik van de draad op mijn bureau afwilde.

Heb jij ook een OCZ Alchemy Series Elixir II Keyboard?

Complimenten voor de review.

Bij mij hapert de spatiebalk af en toe, heb jij daar ook last van?
Nee, deze werkt bij mij prima :)
Wil al een tijdje mijn OEM-toetsenbord vervangen door een goedkope, goede tobo maar zoals ik zie zal ik toch nog een beetje geduld mogen hebben want dat probleem met die w toets vind ik nu wel heel erg irritant, aangezien mijn HP-tobo dat niet heeft, dus ik zou erop achteruit gaan met zo'n aankoop. :(
Ik kan je wel een toetsenbord aanraden ter goedkope vervanging van een OEM bordje:

pricewatch: Microsoft Comfort Curve Keyboard 2000

Je zou hem even moeten proberen in een winkel, maar heb er nu al 3 van ingebruik en echt de ideale step up van OEM. Degelijke bouw, lichte knik is wennen maar niet lastig gok op een weekje klunsen waar na je al snel het idee hebt dat het bordje beter in de hand ligt dan strakke rechte planken!
ik hoop dat dat bord geen probleem hebt met 2 toetsen tegeleijkertijd indrukken?
Nee, alleen met de 2-toets als je de w-toets al indrukt.
Zeer nette Review,

OCZ heeft een reputatie als top A-Merk, en ik vind het toch wel heel slecht dat de W en 2 toets niet tegelijk werken!
Dan blijf ik nog efkes bij mijn oem-plank :D