Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,2" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5X 32GB Zwart Review

Nico_GTR 20 november 2016, 444 views

LG Nexus 5X 32GB Zwart

Tevredenheid alom met een paar kleine verbeterpunten

Pluspunten

• Software
  • Camera
  • Snelheid
  • Specs/prijs

Minpunten

• Accuduur
  • Software

De LG Nexus 5X, niet mijn eerste Nexus product. Wel mijn eerste LG, en ook mijn eerste smartphone die zich enkel richt op de filosofie van Google.
Naast mijn HTC Nexus 9 had ik een 3,5 jaar oude XT1032 die ondertussen toch eens vervangen moest worden aangezien de accuduur terugliep en mijn gebruikerspatroon niet meer gevolgd kon worden door de toch wel zeer goede telefoon welke ik met veel plezier heb gebruikt.

De keuze was lastig, toch een nieuwe Motorola? Of overstappen op een Google telefoon, de Pixel zou bijna worden uitgebracht. En de gebruikerservaring van mijn Tablet is op zijn minst zeer prettig te noemen, waar de features die de beide Nexus toestellen hadden toch wel beter waren te noemen ten opzichte van de Motorola. Keek ik daar keer op keer toch weer naar toe. Mezelf voorhoudend de introductie van de Pixel af te wachten.
Toen die kwam was ik daar redelijk enthiousiast over, tot dat allemaal verdween toen ik de prijs hoorde.
Met mijn maximale budget wat ik aan een telefoon uit wil geven van 300 euro, wellicht binnen een stretch 350 bleef ik verbijsterd zitten bij een prijs van ruim 700 euro voor een Pixel.

Diezelfde avond deze besteld, hieronder mijn gedachten over: de Camera, de snelheid, de accuduur en wat ik nog mis in dit toestel.

Om bij de Camera te beginnen, wat een verschil met de Moto G, de google app is inderdaad traag op mijn Nexus 9, maar bij de 5X merk ik daar eigenlijk niet veel van. Hij is niet zozeer sneller dan de camera app van de Motorola maar zeker niet langzamer, en de HDR+ is zeer goed in staat ook een mooie foto te maken in low light condities.
De autofoto heb ik op 19-11-2016 om 16:35 gemaakt aan de boulevard in Zandvoort. Op deze datum ging de zon onder op 16:43, toch is er mooie kwaliteit, tekent de grijze lucht zich duidelijk af tegen de lichtere wolkenbreking en is de schuimvorming en de branding goed waar te nemen.
Met bewegend beeld qua mensen, raceauto's, dieren heeft de camera duidelijk meer moeite. Je mist bepaalde leuke actiemomenten wel eens hiermee, maar voor een smartphone is dit geen breekpunt in mijn opinie.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik er zeer tevreden mee ben. Ik ben geen selfiepersoon dus de frontcamera gebruik ik amper. Beeldkwaliteit daarvan is in lastige omstandigheden veel korreliger. Maar valt absoluut niet tegen.

De snelheid waarmee het besturingssysteem draait, apps openen en de browser werkt is heerlijk. Het internet, mobiele data of ADSL maakt niet verschrikkelijk veel verschil is nog wel eens een bottleneck, waar de telefoon dan nog wel teveel wil wachten met het binnenhalen van bestanden en dit naar je beleving met name bij de foto's binnen whatsapp te lang duurt. Verder voldoet dit perfect aan mijn profiel. Doorgaans gebruik ik tussen de 1,2 en 1,5 gb van het RAM geheugen. Dus dat is meer dan prima. De processor merk ik doorgaans niet veel van. Heel intensief gebruik ik die niet. Maar ik merk geen gestotter of lag. Dus ik neem maar aan dat ook die prima voldoet.

Accuduur is redelijk, het is meestal voldoende. Met zwaar gebruik red ik geen hele dag. En zelfs als ik de accubesparing de hele dag aanheb. Wat in de trent van snelheid prima te doen is. red ik het maar net. En das qua gebruik best vervelend.
Het is beter te noemen dan de Moto, maar niet de revolutie waar ik lichtelijk op hoopte.

Vingerafdrukscanner is superfijn om te hebben, voor het eerst sinds ik een smartphone bezit heb ik een beveiliging erop zitten. Iets wat in deze tijd en levensfase wellicht wel prettig kan zijn (ik ben 21) niet alles hoeft op straat te liggen tenslotte.

Hetgeen ik echt mis in dit toestel is de mogelijkheid voor FM-radio. Nu is internetradio met een dito app heel erg prettig. Maar het heeft er ook voor gezorgd dat ik aan de bovenkant van mijn databundel eindig. Niet dat dit erg is, maar ik let er heel erg op dat ik aan het einde van de maand nog wat over heb om die laatste dagen door te komen. Stel dat ik nog de navigatie moet gebruiken, of even snel wat opzoeken. Het lukt prima, 250 mb overhouden is ruimte genoeg. Maar enkel muziekstreamen verminderen had daar al 500 mb bijgezet. Waar zeur ik eigenlijk over? 8)7

Iets wat ik ook mis in het toestel is een goede app voor foto's, galerij op de Motorola was een zeer fijne app. Foto's van google is een redelijke app. Maar niet het meest fijne wat je op je telefoon kunt hebben.

De rest van mijn problemen spelen met de apps en het feit dat mijn bootloader niet gelocked is. Aangezien ik een tweedekans van Coolblue heb, is die waarschijnlijk helemaal gemist.
Kort daarover: Het toestel zat in plastic, was helemaal schoon en het voelde helemaal niet anders dan een compleet nieuw product ontvangen. Een kort bezoek aan de coolblue store in Eindhoven leverde een aantekening op in het systeem dat ik dit al vanaf de dag van ontvangst had en er bij een evt. garantiegeval geen kosten op mij persoonlijk zouden worden verhaald. Heel netjes opgelost, prima service in mijn opinie. Draagt zeker bij aan de goede indruk die ik van Coolblue heb.

Al met al heel blij met de upgrade naar dit toestel. Op naar de komende 3 a 4 jaar. Hopelijk houd die het vol

Heb jij ook een LG Nexus 5X 32GB Zwart?