Specificaties 29" @ 2560x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 29UM68-P Zwart Review

haarbal 11 december 2016, 707 views

LG 29UM68-P Zwart

Leuk scherm voor wie ~60 fps goed genoeg vindt, maar geen fan is van vsync/tearing. Het is wel nodig om de fps te limiten om hem binnen de range te houden.

Pluspunten

• behoorlijk breed
  • beeldkwaliteit goed, voor zover ik dat kan inschatten
  • freesync bruikbaar
  • lage latency
  • 75>60hz
  • headphone aansluiting en speakers

Minpunten

• displayportkabel nodig voor freesync, niet meegeleverd
  • knipperende power led in standby
  • bewegingsonscherpte/ghosting te zien als je er op let.

LG 29UM68

Ik heb dit scherm nu een paar weken in gebruik. Dit scherm is denk ik bijna identiek aan de pricewatch: LG 29UM58-P Zwart, momenteel de populairste monitor in de pricewatch. Als je benieuwd bent naar beeldkwaliteit/kleuren etc zou ik bij die reviews kijken, want ik heb daar niet zo veel kijk op, vond m'n ouwe TN in principe ook goed naar te kijken, en dat schijnt hier not done te zijn. ;) Het voornaamste verschil met de 58-P is dat deze 29UM68 freesync heeft. Maar is die freesync 60 euro waard?
Kabel
Tel er eigenlijk nog maar 10 euro bij op, want freesync werkt bij dit scherm alleen op de displayport input, er is geen displayportkabel meegeleverd, alleen hdmi. LG is hier totaal niet duidelijk in, uiteindelijk kwam ik bij een topic op reddit terecht waar dat bevestigd werd. Als je het scherm voor de 1e keer aan zet komt LG ook nog met een popup dat je alleen meegeleverde kabels mag gebruiken. 8)7
Driver
In mijn pogingen om freesync over hdmi werkend te krijgen had ik ook de monitordriver geinstalleerd, normaal doe ik dat niet, maar ik zag later een topic op anandtech waar iemand beweerde dat dat ook nodig is. Misschien aan te bevelen om dat te doen dus.
De boel instellen
Toen ik een displayport kabel had aangesloten kon ik freesync in de OSD aanzetten. Dit unlockt ook de 75 hz refreshrate, misschien is een herstart nodig. Daarna kan je freesync in de amd driver aanzetten. De 75 hz werkte in battlefield 4, maar als ik battlefield opnieuw startte stond het scherm weer op 60hz, dat is natuurlijk vervelend, bovendien hebben de meeste spellen hz niet eens bij de opties staan. Het is dus zaak om het scherm in windows ook op 75hz te zetten, dan nemen de meeste spellen dat over. AMD had dit niet in z'n radeon settings staan, je moet in windows naar display settings>advanced display settings>display adapter properties>monitor.
Freesync en fps limiten
Freesync/gsync zijn mooie systemen, maar het werkt alleen binnen een bepaalde range, als frames te dicht op, of te ver uit elkaar zitten werkt het niet. Bij dit scherm lijkt de range tussen de 40 en 75 hz te zijn, als je boven de 75 gaat valt de tearing onmiddelijk op, dus ik zou fps limiten aanbevelen. Om de input lag laag te houden wil je dit (als het kan) met een ingame fps limiter doen.

Fps limiter is misschien ook niet het juiste woord als de game het zelf doet. De frames worden op een bepaald tijdsinterval van elkaar gestart, maar zodra de stand van de muis wordt uitgelezen wordt de frame wel zo snel mogelijk uitgerekend en direct weergegeven. Als je met een externe tool afknijpt kan dat pas in directx of de driver, omdat je de boel dan aan het vertragen bent nadat de muis al is uitgelezen zal dat meer latency geven.
Battlefield
Bij battlefield 4 (en andere frostbyte spellen) kan dit met een user.cfg file met gametime.maxvariablefps 68 (of andere fps binnen de range).
The witcher 3
The witcher 3 heeft een 30 en een 60 fps limiter in de opties, met het scherm op 75hz werkt de 60 limiter prima, al zou ik hem waarschijnlijk op 50 zetten als dat zou kunnen, om de performance wat consistenter te houden. Als hij onder de 40 zakt valt de tearing overigens niet op, waarschijnlijk omdat het scherm op 75hz draait, maar dat wil niet zeggen dat het lekker speelt, ~35 fps is gewoon belabberd, ook met freesync/gsync.
Assetto Corsa
Assetto Corsa heeft een ingebouwde slider, ik heb hem op 68 fps gezet, en dit houdt hij continu vol. Werkt perfect. Zo'n breed scherm is ook ideaal voor racesims.
Mechwarrior online
Mechwarrior online werkt minder goed, je kan wel een user.cfg aanmaken om de fps te beperken, maar als je ingame bent moet je eerst 2x alt enter doen voor hij in 75 hz staat, geen idee waarom, maar uit zichzelf gaat hij naar 60 hz. Misschien werkt het beter in full window, wat met de nieuwe amd driver kan, maar die heb ik nog niet geinstalleerd.
Doom
Doom heb ik niet, maar de demo heeft geen ingebouwde instelbare fps limiter, al is hij wel limited op 200 fps, en de cutscenes op 60. Met msi afterburner kan je het wel limiten, ook onder vulkan (beta versie van rtss). Je merkt wel iets van input lag.
Standby led
Ik had m'n vorige scherm een tijdje in m'n slaapkamer staan en die zette ik 's nachts altijd uit vanwege de knipperende standby led. Ik had gehoopt dat deze dat niet zou doen maar helaas, je kan de powerled in de osd uitzetten, dat is alleen voor als de monitor aan staat, bij standby begint hij te knipperen. Vroegah hadden schermen nog wel eens een oranje standby led, maar deze niet.
Ghosting en input lag
Ghosting
Bij de reviews van de 1e freesync schermen ging de overdrive (om ghosting tegen te gaan) uit als je freesync inschakelde. Bij deze is dat zeker niet het geval, er zijn 3 settings voor response time, high middle en low. Uiteraard is dat bij LG precies andersom, zet de response time op "high" en hij is juist zo snel mogelijk. Ik zou hem op middle laten staan, op "high" zie je een soort witte gloed achter alle snel bewegende objecten, maar het is een leuke feature om aan te tonen dat overdrive in combinatie met freesync werkt.

Ghosting valt mij meestal niet op, maar als ik in de battlefield 4 testmap de muis als een malle heen en weer beweeg kan ik wel een fractie van een seconde 2 torens zien, het is er dus wel. Als ik in diezelfde testmap op een quad stap (die kunnen hele scherpe bochten nemen) en dan een continue bocht maak dan zie je het beeld ook wel onscherp worden. Bij assetto corsa is me dat nog niet opgevallen, daar zijn de bochten natuurlijk ook minder scherp dan de draaicirkel van een quad.
Input lag
Niets van te merken. Vooral bij battlefield 4 verbaasde ik me hoe vloeiend en direct het aanvoelt.
Ik vind het een leuke monitor, het kost wat moeite om goed van freesync gebruik te maken, maar het is die moeite zeker waard, want als je dat eenmaal gedaan hebt draaien spellen wel merkbaar beter. Hij is best prijzig vergeleken met de 1920x1080 freesync schermen, maar nog altijd een stuk goedkoper dan de 2560x1440 freesync niet-TN's. Ook is het de vraag of je bij AMD een kaart kan krijgen met genoeg firepower voor dat soort schermen, terwijl de resolutie en hz van dit scherm goed te doen is met een RX 470/480 (de enige kaart die amd momenteel verkoopt). Ook is het nog steeds goedkoper dan alle gsync schermen.

Wie geen zin heeft om te tweaken, of een nvidia kaart wilt gebruiken kan beter de goedkopere 58-P halen. Het zou me trouwens ook niet verbazen als er binnenkort een net zo goedkope opvolger van die 58-P komt met freesync over HDMI, het schijnt dat je dat al werkend kan krijgen via CRU, misschien ook een optie voor wie juist zin heeft om te tweaken dus, maar ik had dit keer geen zin om op zo'n hack te vertrouwen. Houd daar dus rekening mee als je deze monitor overweegt.

Heb jij ook een LG 29UM68-P Zwart?