Microsoft Lumia 950 Dual SIM Zwart Review

Sifir05 19 november 2016, laatste update op 19 november 2016, 1.062 views

Microsoft Lumia 950 Dual SIM Zwart

Voor de mensen die denken aan een Windows Mobile met Dual Sim een korte review wat de dual sim functionaliteit betreft. Samengevat kan ik zeggen dat Microsoft dit heel goed geïmplementeerd heeft in het OS.

Pluspunten

• Goed onderscheid tussen Sim1 en Sim2 bij bellen/smsen
  • Mogelijkheid om aan te geven welke sim een data-verbinding mag opzetten
  • 2x Whatsapp (+Whatsapp Beta)

Minpunten

• Tijdens telefoongesprek is de andere sim onbereikbaar, hierdoor mogelijk ook geen data-verbinding meer

Hier op tweakers zijn er genoeg mensen die weten hoe onhandig het is om een tweede telefoon van je werkgever te moeten dragen, naast het feit dat ik persoonlijk geen plek meer heb in mijn zakken is het daarnaast een opgave om beide toestellen altijd opgeladen en bij je te hebben. De oplossing daarvoor is een Dual Sim telefoon. Omdat ik zelf voor een Windows Mobile Dual Sim (Lumia 950) heb gekozen wil ik deze functionaliteit binnen dit OS kort toelichten om meer duidelijk te verschaffen voor mensen die nog twijfelen.

2x Telefoon en 2x Berichten op homescreen:
Allereerst wat een dual sim voor je homescreen betekent. Het is inderdaad zo dat je per Sim een separate Telefoon- en Berichten-app hebt in de applicatielijst, daarmee heeft elke Sim ook een eigen Tile voor je homescreen. Hiermee is het heel makkelijk om voor iedere telefoontje te kiezen met welke Sim je wilt bellen. Hetzelfde geldt voor een versturen van een SMS. Nadeel is dat je homescreen al voor een relatief groot deel bezet is, maar dat moet je maar voor lief nemen..
Het is mogelijk om een gecombineerde Tile op te nemen, dan kies je middels een drop-down in de app pas met welke sim je wilt bellen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 2 tiles.

Elke Sim een eigen kleur:
Ik heb nog niet achterhaald hoe je de kleuren per sim kunt wijzigen, maar bij mijn telefoon is Sim1 blauw en Sim2 paars. Vanwege deze handige toevoeging maak je ook nooit de 'fout' om iemand per ongeluk met de verkeerd sim te bellen. (Hoe erg dat ook mocht zijn..). Tevens worden deze kleuren ook gebruikt als je gebeld wordt op één van je Sims. Ook daarin is het goed te onderscheiden of het een zakelijk of prive telefoontje betreft.

Via contactenlijst:
Via de contactenlijst bellen is helaas minder duidelijk, omdat hier niet gebruik gemaakt wordt van de verschillende kleuren. Ik zelf bel vrijwel nooit via de personen app en ervaar het daarom niet als een probleem.

Connectiviteit:
In de instellingen van mobiel netwerk kan je instellen met welk sim je data wilt binnenhalen. Zeker handig als maar één van de twee een databundel heeft. Verder is het goed om te weten dat jouw tweede sim niet bereikbaar is als er wordt gebeld met de andere, althans dat is niet het geval bij mijn Lumia 950. Dat betekent ook dat je data-verbinding uit kan vallen.

Batterij:
Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat de dual sim functionaliteit voor je batterij betekent. Net als het verbruik van mijn auto let ik hier niet echt op. Ik ga pas 'tanken' als de teller dat aangeeft. Geen dag is hetzelfde en daardoor lastig vergelijkbaar. Kortom ik begin er niet eens aan :)

2x Whatsapp
Het is vandaag ook gelukt om een tweede whatsapp account in te stellen, namelijk door het installeren van Whatsapp Beta, hierbij blijft de originele app ook gewoon bestaan.

Edit: Hier en daar een toevoeging n.a.v. de reacties

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 Dual SIM Zwart?

Kan je ook van een sms app meerdere versie installeren? Zoals Whatsapp of Telegram?
Nee helaas niet, geen app voor beschikbaar in de store. Ik heb begrepen dat dit binnen Android (iOS ook? ohw ja, geen dual sim op iOS) wel mogelijk is door apps van derden.

[Reactie gewijzigd door Sifir05 op 19 november 2016 14:28]

Het is per toeval toch gelukt om ook een tweede whatsapp in te stellen, namelijk door het installeren van Whatsapp Beta!
Het is goed om te vermelden dat je de tiles/tegels ook kunt combineren. Als je naar één van je telefoontegels gaat, kun je klikken op "Link tiles", waarna je dus nog maar één telefoontegel hebt. In deze tegel kun je nu met een schuifje bepalen welke simkaart je gebruikt om te bellen. Hetzelfde geldt voor de SMS-tegels.
Toegevoegd dat dit mogelijk is. Persoonlijk vindt ik het handiger om elk een eigen tile te geven, maar dat kan ieder voor zich beoordelen.

Thanks
Verder is het goed om te weten dat je niet met beide nummers tegelijk bereikbaar bent, althans dat is niet het geval bij mijn Lumia 950.
Ik snap deze niet helemaal. Bedoel je hier nou dat je als je op één SIM aan het bellen bent, je niet bereikbaar bent op de ander? Dit is vrij standaard voor het gros van dual sim toestellen. Wil je altijd bereikbaar zijn op beide SIMs dan moet je op zoek naar een dual active toestel.

Verder kun je de berichten en telefoon tiles ook combineren zodat je maar één van elk hebt. Kwestie van even de opties in gaan in de Telefoon en Berichten app.
Dit is mijn eerste dual sim en weet niet of het standaard is dat maar 1 tegelijk gebeld kan worden. Maar dat betekent ook dat je geen data meer hebt als sim2 (uitgangspunt dat bij sim1 data ingeschakeld is) gebeld wordt.
Thanks voor de Whatsapp Beta tip voor dual sim, heb het gelijk op mijn 640XL DS toegepast ;)