Transcend T.Sonic 840 8GB Rood Review

Babrak 28 oktober 2009, 439 views

Transcend T.Sonic 840 8GB Rood

Pluspunten

• Groot opslag
  • Lange batterijduur
  • Goedkoop
  • Veel functies

Minpunten

• Vooral dat er geen functionele oordopjes op kunnen

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik was al een tijdje van plan om mijn oude mp3 speler (256mb) te vervangen. Daarbij zocht ik naar iets wat een eigen batterij had die via USB opgeladen kon worden, een vrij grote data opslag om het tevens als een USB stick te gebruiken en natuurlijk niet al te duur. Ik kwam dus uiteindelijk bij deze T.Sonic 840, met name de 8gb rode versie. Ik heb geen camera, dus eigen foto's erop zetten zal niet lukken.

Featureset
Naast de benodigde documentatie die ik heel snel doorgenomen heb, komt de T.Sonic 840 met een mini-cd met software, een zacht hoesje, neck strap, simpele oordopjes en een USB kabel. Ik had ook niet veel meer van verwacht. Voor gebruik dient de speler 12uur (als ik het goed kan herinneren) opgeladen te worden. De cd met software heb ik niet gebruikt, dus kan ik niet veel meer over zeggen. Wel over de oordopjes – ze zijn simpel, misschien te simpel zelfs, vandaar ook geen "zeer goede" beoordeling. Hier had ik namelijk liever oordopjes met op zijn minst volume regelaar, of zachte 'kussentjes' eromheen.

Beeldkwaliteit
Voor mij is een mp3 speler niet bedoeld als een kleine video speler, ik gebruik hem dan ook alleen voor muziek (en om colleges te her-luisteren). Daar is de beeldkwaliteit ook heel goed voor. Als een test om films te zien valt die dan ook tegen, maar dat kan zijn dat ik ook heel kritisch naar gekeken heb. Het is immers een 1.8” scherm.

Geluidskwaliteit
Ik ben een grote muziek fanaat, en hou ervan om alle noten zo te horen als die zijn. Dat is met deze speler tot op zeker hoogte goed mogelijk (als je rekening mee houdt dat een mp3 speler vooral op straat/bus/trein/etc. gebruikt wordt). Er zijn 7 equalizer effecten voorgeprogrammeerd, en je kan zelf 1 instellen. Het geluid van de T.Sonic 840 kan natuurlijk altijd beter, maar het voldoet voor een mp3 speler.

Bouwkwaliteit
Kwaliteit van de T.Sonic 840 is zeer goed. Het ziet heel stevig uit. Ik heb tot nu toe (2maanden) geen enkel probleem mee gehad, maar ik moet erbij zeggen dat ik die altijd in het meegegeven hoesje in mijn binnenzak houd.

Ergonomie
Hier valt wel een en ander tegen, maar toch een goede beoordeling waard. Het heeft me even geduurd om de functies door te hebben, de documentatie heeft daar ook niets over te zeggen. Verder is het zeer onhandig om dingen aan te passen door steeds de speler uit het hoesje te halen, er is ook geen mogelijkheid om beter (dus beter functionele) oordopjes op te doen. Als laatste duurt het even voor de aan/uit knop het doorheeft wat je van plan bent. Maar toch een goede beoordeling – eenmaal gewend, is het namelijk geen probleem meer.

Veelzijdigheid
De T.Sonic 840 heeft een paar functies die ik zelf niet gebruik, maar misschien interessant voor anderen. Hier is een lijst van de website:

- 1.8-inch (176 x 220 pixel) Super Color LCD Display for Playing Videos and Photos
- Plays Music, Video (.mtv) and Photos (.jpg, .bmp)
- MP3 Player supports MP3, WMA, WMA-DRM10 (subscription music) and WAV music formats
- FM Radio (FM Radio recording and the ability to preset 20 FM radio stations)
- Advanced Digital Voice Recorder
- Ability to read E-books (.txt)
- Karaoke-type lyrics display
- VAD (Voice Activation Detection), Very High quality Gapless Audio Recordings
- A-B repeat function allows you to continuously replay a designated section of a track
- Variable Track Playback speeds
- Supports 13 user languages including song/artist name display
(English, German, French, Japanese, Korean, Greek, Russian, Spanish, Italian, Portuguese, Turkish, Simple Chinese, Traditional Chinese)
- USB Flash Drive capabilities for data transfer and storage
- Included Software can be used to Lock your computer and setup Passwords for your files
- Powered using a rechargeable Li-ion battery (fully charged battery supports over 30 hours of
continuous music operation) *
- Hi-Speed Mini USB 2.0 port for easy computer connectivity and fast file transfers
- Real Time Clock (RTC) displays local and world times
- Sleep Mode, preset the player to Auto-Power OFF after 15, 30, or 60 minutes
- Automatic screen saver runs if the unit is idle for more than a few seconds, this acts as a battery saving measure

Mobiliteit en accuduur
De speler is zeer licht (70g volgens de fabrikant) en gaat heel lang mee (tot 30u). Ik gebruik hem elke dag in de trein (2uur) en laad hem pas in het weekend weer op – hierbij komen natuurlijk de tijden in de bus of gewoon op weg naar de supermarkt. Ik heb tot nu toe niet onderweg zonder muziek gezeten terwijl ik dat wel wenste. Nu nog hopen dat ook zo blijft, kan ik op dit moment (helaas) niet zeggen.

De T.Sonic 840 kost op het moment 55euro, wat zeer betaalbaar is voor een 8gb speler. Er zijn maar een paar modellen die goedkoper uitvallen. Sweex als een merk heeft me meestal slecht bevallen, Archos was in die tijd niet goed leverbaar (is nu weer wel, misschien een onhandige keuze bij webshops). Er zijn natuurlijk wel meer keuzes, zo is er reeds een Archos 2 Vision uitgekomen die voor min of meer dezelfde prijs te krijgen is en goede specs blijkt te hebben.

Algemene beoordeling
Die is natuurlijk goed aangezien ik niet al te hoge eisen gehad heb. De minmunten zijn niet echt groot, helaas kan daar niets aan gedaan worden. Ik had graag andere oordopjes (dus functionele), maar de aansluiting werkt daar niet mee. Foto’s kan ik helaas niet toevoegen, maar die kunnen via google of gewoon de link van de fabrikant gezien worden. Een zeer goed speler die ik dan ook met alle vertrouwen aanraad.

Heb jij ook een Transcend T.Sonic 840 8GB Rood?

Ik zou graag commentaar willen hebben om te zien wat ik nou net niet goed doe in deze review. Het is de eerste die ik schrijf, en ik vind het altijd interessanter om te lezen wat mensen over het product te zeggen hebben i.p.v. alleen blind naar sterretjes kijken. Dus elke feedback (en vooral negatieve) is van harte welkom. Ik wil hiermee niet per se gewaardeerd worden, maar vooral aanmoedigen tot meer reviews schrijven (door mezelf en anderen), zo is tweakers.net net wat completer.